• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage chronograph - bra eller anus?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Sugen på en äldre chronograph och undrar således vilka verk jag ska undvika och vilka som är stabila och enkla/prisvärda att serva.

Kikar väl främst på 60/70-tals klockor.

Tacksam för goda råd!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Omega cal 861 är ju ett verk som uppfyller dina önskemål. Finns i både Sea- och Speedmasters.

Sedan finns det ju en rad micromärken från perioden med bra verk som återfanns i dyrare märken som Heuer m fl. Om detta finns det många här som är bättre lämpade än mig att berätta om.

mvh
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja 861 har jag hört gott om men då hamnar vi i en prisklass som inte är aktuell just nu.

Har mest scannat bukten och där vimlar det ju av valjoux och annat jag inte har så värst koll på.

Ska kolla in länken noggrant :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Ja 861 har jag hört gott om men då hamnar vi i en prisklass som inte är aktuell just nu.

Har mest scannat bukten och där vimlar det ju av valjoux och annat jag inte har så värst koll på.

Ska kolla in länken noggrant :)
Tänker vi oss prisklassen 5000 kr och under så är det Valjoux som gäller tycker jag, gott om delar och många urmakare vågar göra ett försök. :)
 
Topp