• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Doxa, mer info? Rem val?

ENEP

Breitling
Tjena,

Fick den här vintage Doxa:n i gåva av min far. Ursprungligen köpt ny och buren av farfar.
Vore kul om någon har info om modellen och kunde berätta mer om modellen.
Har googlat lite men lyckas inte hitta mer än att "incabloc" är någon form av stötskydd.
Vet även att farfar köpte den i slutet på 70-talet.

Remmen är inte original och trasig, någon som har tips på trevliga remmar som kan passa denna modell?

img-20170521-205010.jpg


img-20170521-205025.jpg
 
Senast ändrad:

Macklin

Cartier
Vet inte mycket mer om Doxa än att de på 60-talet var först med göra dykarklockor med orange tavlor.

Vad gäller bandvalet skulle jag köpa ett par perlonband i olika färger. De är slitstarka, billiga och går att finjustera för perfekt passform. Kan byta band på några sekunder utan några verktyg.
 

ENEP

Breitling
Vet inte mycket mer om Doxa än att de på 60-talet var först med göra dykarklockor med orange tavlor.

Vad gäller bandvalet skulle jag köpa ett par perlonband i olika färger. De är slitstarka, billiga och går att finjustera för perfekt passform. Kan byta band på några sekunder utan några verktyg.

Tack för tipset!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om du inte är rädd om boetten vill säga. Perlonband förstör baklocket förr eller senare, såvida det inte är ett tvådelat. Sedan kan man diskutera sida upp och ned om det roar en huruvida det förstörs direkt eller indirekt genom små saker som obönhörligen fastnar i bandet eller av materialet i sig men det är väl irrelevant kunde man tycka. Trist att se alla perlonförstörda baklock helt i onödan i alla fall.

Själv skulle jag skaffa ett snyggt läderband. Finns hur många som helst att välja på. Något av de patinerade kanske skulle passa. Jag skulle satsa på det, eller nåt annat läderband. Perlon har aldrig varit nåt förstahandsval till de klockorna.
 

ENEP

Breitling
Om du inte är rädd om boetten vill säga. Perlonband förstör baklocket förr eller senare, såvida det inte är ett tvådelat. Sedan kan man diskutera sida upp och ned om det roar en huruvida det förstörs direkt eller indirekt genom små saker som obönhörligen fastnar i bandet eller av materialet i sig men det är väl irrelevant kunde man tycka. Trist att se alla perlonförstörda baklock helt i onödan i alla fall.

Själv skulle jag skaffa ett snyggt läderband. Finns hur många som helst att välja på. Något av de patinerade kanske skulle passa. Jag skulle satsa på det, eller nåt annat läderband. Perlon har aldrig varit nåt förstahandsval till de klockorna.

Perlonband är nytt för mig, tack för informationen.
Lutar mer åt någon form av läderband, tror det passar uret bättre.


Vilken fräckis! :)
Läste på lite snabbt om Doxa, de verkar ha varit verksamma lika länge som många andra stora och välkända Schweizare.
 
Topp