• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Doxa

Klockjägaren

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Visst behöver vi en vintage Doxa-tråd? Doxa har verkligen blandat högt och lågt genom historien med kromade boetter och fickur med erotiska motiv å ena sidan och ur med de allra bästa boetterna och urverken åt den andra. Jag hoppas tråden kan fånga upp hela spektrat!

Jag börjar med en udda mekanisk komplikation, en tickande sekund, eller så kallad dead beat. Urverket är tillverkat av Chezard för Doxa. Här i en fin stålboett med tolvkantigt skruvat baklock. Något som är kul med vintage Doxa är att de är lätta att datera, eftersom serienumret börjar med året. Här alltså en Anti-Magnetic från 1956. Om ni vill se urverket ticka på så kolla videon här:
IMG_3777.jpeg
IMG_3778.jpeg
IMG_3780.png
IMG_3781.png

Senast ändrad:
En Doxa-tråd är en god idé. Här kommer ett bidrag, tillverkat 1955, som inte är lika välbehållet som föregående inläggs klockor men dock charmig och fungerande. Jag har än så länge inte lyckats lista ut varför urverket inte är utrustat med incabloc, vilket borde ha varit standard vid tillverkningen. Kanske någon på detta forum kan upplysa mig?
Doxa urverk.jpg
Doxa2.jpg

En Doxa-tråd är en god idé. Här kommer ett bidrag, tillverkat 1955, som inte är lika välbehållet som föregående inläggs klockor men dock charmig och fungerande. Jag har än så länge inte lyckats lista ut varför urverket inte är utrustat med incabloc, vilket borde ha varit standard vid tillverkningen. Kanske någon på detta forum kan upplysa mig?
Doxa urverk.jpg
Doxa2.jpg
Härligt med en till Anti-Magnetic! Jag kan inte svara angående stötsäkringen; borde nog ha rent tidsmässigt🤓!

Här kommer den första Antimagnetique (franska istället för engelska) i tråden! Samma 35mm Borgel-boett som Patek Philippe använde för referens 565. Har ett innerlock i mjukt järn som skyddar både mot skräp och magnetfält. Urverket är ett FHF1146 12’’’ som Doxa kallade 12’’’ cal. 1. Urverket användes i många av de ur som användes av tyska militärmakten kring andra världskriget. Den här är från 1946 och har ingen miltär koppling. Boetten har ett väldigt distinkt utseende eftersom det saknar glasring. Den största modellen av boetten användes förutom av Patek och Doxa också av Ulysse Nardin och Movado. Doxa och flera andra tillverkare såsom Alpina/Novice och Recta använde även mindre varianter av samma Borgel-boett. Jag kan rekommendera Borgeltråden för mer godis:
IMG_3787.jpeg
IMG_3786.jpeg
IMG_3789.jpeg
IMG_3799.jpeg
IMG_0086.jpeg
IMG_3798.jpeg
IMG_3796.jpeg
IMG_3794.jpeg

Doxa urverk.jpg
Doxa2.jpg
Jag tror att verket är ett Doxa (ETA)1147, vilket verkar ha tillverkats i versioner utan stötsäkring in på andra halvan av 50-talet! Så säkert original!

Tycker de här små är riktigt stöddiga. De sparade inte på krutet med boetten direkt.
Ja, de små har ofta väldigt fina proportioner, både clamshell och Borgel! Ligger en fin 28mm Borgel på Tradera nu. Lite sugen är jag allt….
IMG_4172.jpeg
Håller med i det ni säger. De är balla!
Jag blir bara lite rädd att de är balla på bild och ”försvinner” på handleden? Hur bärs de? Jag har en 30mm som jag tycker bärs okey, men 28mm asså... Det är ej stort?

Jag blir bara lite rädd att de är balla på bild och ”försvinner” på handleden? Hur bärs de? Jag har en 30mm som jag tycker bärs okey, men 28mm asså... Det är ej stort?
Jag har testat 28-29mm, men det blir inte att jag bär dem. Jag vet av erfarenhet att 30-32mm fungerar, lite beroende på boetttyp förstås.

Jag har testat 28-29mm, men det blir inte att jag bär dem. Jag vet av erfarenhet att 30-32mm fungerar, lite beroende på boetttyp förstås.
Absolut, jag gillar t.ex tissot antimagnetique klockorna (31mm?), på bild. När jag har dem på mig slutar det alltid med att jag säljer dem? Så jag förstår vad du menar. Jag väntar på min Rolle BB och den tycker jag bärs otroligt med sina 32mm.

Smaksak, mode- och vanefråga. Jag har inte världens biffigaste handleder och det kanske underlättar, men det sitter nog mer i huvudet. Omvänt tycker jag att allt över 40mm känns groteskt, särskilt om det är långa spetsiga bandhorn. Modell blir väldigt avgörande då. Mindre klockor är i det avseendet lättburna. Skruva tillbaka tiden några decennier…

IMG_3456.jpeg

I början av 1900-talet var 30mm standard, på 60-talet gick det åt 34mm osv. 28mm kan nog kännas smått för många och det kanske blir mer avgörande hur din handled ser ut, dock tycker jag de <30mm ur jag har bärs bra, troligtvis för att de är designade som bruksur och inte smyckesur med så lite som 10-12mm mellan bandhornen ibland.

Smaksak, mode- och vanefråga. Jag har inte världens biffigaste handleder och det kanske underlättar, men det sitter nog mer i huvudet. Omvänt tycker jag att allt över 40mm känns groteskt, särskilt om det är långa spetsiga bandhorn. Modell blir väldigt avgörande då. Mindre klockor är i det avseendet lättburna. Skruva tillbaka tiden några decennier…

IMG_3456.jpeg

I början av 1900-talet var 30mm standard, på 60-talet gick det åt 34mm osv. 28mm kan nog kännas smått för många och det kanske blir mer avgörande hur din handled ser ut, dock tycker jag de <30mm ur jag har bärs bra, troligtvis för att de är designade som bruksur och inte smyckesur med så lite som 10-12mm mellan bandhornen ibland.
Självklart. Längden på klockan är ju väldigt avgörande för hur klockor bärs? Seiko har ju många stora klockor men de är relativt ”korta”? Det gör att de bärs bra? Men absolut många ur över 40mm ÄR groteska? Jag är ganska ”stor” och lång överlag, men relativt platta, smala och små handleder i jämförelse, 17cm? Så jag gillar oftast mindre ur!

Tillbaka
Topp