• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Vintage dykare Enicar Sherpa Guide GMT

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fortsätter försöket att banta samlingen… då nytt är på ingång J

Med risk för lättare ångest p.g.a. felaktig prioritering, lägger jag ut denna ;) Tyvärr så tycker jag denna cooling är aningen för stor för mina taniga 16,5 cmhandleder, så den får gå vidare till någon annan lycklig vintageälskare, som kan ge den den handledstid den verkligen förtjänar.

Alltså…

Chans att plocka upp en riktigt härlig vintagepjäs med GMT-/worldtimerfunktion, OCH som nyligen, till en kostnad av 700 kr, fått en översyn med bl.a. nya packningar mm. samt blivit trycktestad. Den är alltså redo för badsäsongen, vilket det inte är helt lätt att hitta liknande 50-åringar som är! D.v.s. Säljer en underbart fin automatisk vintagedinka i rejäl storlek, som inte kostar skjortan, med dykboett, ljus urtavla, trevliga komplikationer, tjockt kupat plexi, skön länk, och som, i och med vattentätheten, faktiskt går att använda som bruks-/vardagsklocka omedelbart.

Enicar Sherpa Guide Rubyrotor 30 jewels. Automatiskt urverk, cal. AR 1126

En rätt så ovanlig modell, och en stentuff ”vintagegris” med s.k. compressorboett, med den härligt patinerade ljusa pärlemofärgade tavlan, och de fina visarna. Klockan är alltså inte i ”mintcondition”, utan har lite småmärken, och ålderstecken här och där, men med mycket fin och charmig patina, och inget som inte passar en välanvänd klocka från tidigt 60-tal (förmodligen -62), IMHO. Verkar som dessa kom med alla möjliga olika kombinationer av tavlor, vridringar, länkar och visare mm., men jag har inte sett så många med denna ljusa urtavla, svärdvisare och den röda ”halvmåne-visaren”. Efter en hel del googlande (för den som kan tyska, se länk nedan… annars funkar google translate ok),

http://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?f=11&t=57330

så är detta förmodligen en av de allra tidigaste varianterna, kanske därav dess relativa sällsynthet. Mäter ca 42,5 mm i diameter exkl. de två nybytta (för tätheten) Enicarsignerade kronorna (Med den övre kronan snurrar man den ”interna” 24h-ringen, och med den nedre sköter man resten). Bezeln med tidszonerna/världsstäderna har bleknat snyggt, och vrids åt båda hållen. Klockan har 22 mm lugs, och kommer på en superskön originallänk s.k. ”beads of rice”, med ett Enicarsignerat spänne. Spännet är förmodligen inte det ursprungliga, men fyller sin funktion. Kan även tänka mig att den skulle ser riktigt ”toolig” och vass ut på ett tjockare läder eller varför inte på ett nato/zulu. Rent mekaniskt så funkar klockan bra, och håller tiden bra, ca +-10 s/dygn.

Önskar 4500 kr + valfri frakt

Mer bilder och info skickas gärna på begäran. Jag och klockan finns i Stockholm. Priset kan naturligtvis diskuteras något, om du är trevlig, snabb och smidig. Annars gäller först till kvarn som vanligt, och referenser finns!

Mejla bud, frågor, synpunkter på objekt eller säljare, förolämpningar mm.

Tack för möjligheten att annonsera, och tack på förhand, eventuell köpare!



















 
Topp