• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage eller ej?

Janne b

Breitling
Kan man räkna en "batteriklocka" som vintage? Eller måste det vara en gammaldags driven. Är en enkel gammal Omega en vintage, detta trots att den kanske var den mest vanliga på tiden den begav sig. En femtiotalsre IWC blott 30 mm bred, är detta någonting att ha även om den förmodligen kan kallas vintage.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    249 KB · Visningar: 530
  • image.jpg
    image.jpg
    164.1 KB · Visningar: 529
  • image.jpg
    image.jpg
    279.3 KB · Visningar: 529

Ariste

Audemars
2-Faktor
Underbar gammel-IWC du har där, angående begreppet vintage så finns det lika många definitioner som medlemmar på KS. :) Du hittar en del av dem i denna tråd: viewtopic.php?f=7&t=73
Har du bild på verket på din gammel-IWC?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vintage eller ej?

Merriam-Websters definition av adjektivet vintage öppnar för högst personliga tolkningar. "...of old, recognized and enduring interest, importance or quality..." Det står inget om att konsensus behövs! Men jag har själv undrat var gränsen går i tid, dvs räknas en SMP från -99 som vintage? Jämför med antik, där är det lättare! :)
http://i.word.com/idictionary/vintage
 

Janne b

Breitling
Nej tyvärr har jag ingen bild på verket. Är inte så kunnig att jag skulle våga mig på att öppna klockan, möjligen byta srmband :D
Klockan ägdes av min far som köpte den i början av 50-talet. Jag utgår ifrån att den är helt i original, möjligen att glaset blivit bytt vid ett tillfälle. Personligen tycker jag den är för liten för att en stor stark tuff karl skall bära den, runt 30-31 mm. Nåväl, modet ändrar sig kanske, men ibland undrar jag om jag skulle sälja den. Kan den vara värd någonting?
JB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Finns ingen fastställd definition och jag tycker det inte är så våldsamt viktigt heller. Däremot är det värdeladdat då begreppet (till skillnad från "begagnad", "omodern" eller "otidsenlig") faktiskt innebär att det är något positivt med föremålets ålder (som särskiljer det från nyare) - vin, som väl får sägas vara där begreppet härstammar från, är ju typexemplet på det.

Jag hade inte höjt på ögonbrynen om det hade stått "vintage" i beskrivningen för någon av klockorna. Utan tvekan kan en batteridriven klocka vara det.
 
Topp