• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Heuer

Vilka klockor ska jag behålla?

  • Monaco 1533 G

    Röster: 5 17.9%
  • Autavia 1163v

    Röster: 13 46.4%
  • Carrera 1553 N

    Röster: 11 39.3%
  • Solunar

    Röster: 5 17.9%
  • Autavia 15630

    Röster: 8 28.6%

  • Totala väljare
    28

Olef

Breitling
Så jag har lyckats hitta ett gäng vintage Heuer som låg i en källare. Farfar var ju urmakare så gissar på att dessa aldrig såldes och blev bortglömda under tiden. Kände att det vore härligt att dela dessa. Ni för ursäkta halvkassa bilderna. Skicket är NOS.

Heuer Autavia 15630 med GMT
P1020254.jpg

Heuer Autavia 1163v
IMG_4701.jpg

Heuer carrera 1553 N
IMG_4704.jpg

IMG_4708.jpg

Heuer 1533 G, numera fått hjälp att ta bort gasketen som tyvärr smält i förvaringen.
IMG_4712.jpg

Heuer Solunar
IMG_4695.jpg

Heuer American Express
IMG_4709.jpg

Heuer Verona Quartz
IMG_4711.jpg

Alla har originalband samt heuer-sticker på baksidan.
P1020255.jpg

P1020259.jpg

Jag har blivit väldigt fäst vid några av dessa. Jag funderar på att sälja några för att ha råd med service och underhåll. Jag har ju tyvärr inte råd att ta hand om allihop för tillfället. All håller däremot tiden perfekt vilket är något förvånande. Vilka skulle ni prioritera? Quartzklockarna är ju klenoder i sig men inget direkt ekonomiskt värde skulle jag tro.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Wtf!!!
Stort grattis @Olef !!! NoS Heuers skulle jag lämna i på ett internationellt auktionshus som Phillips. Svenska marknaden är inte jättebra även om det finns många Heuerfans här hemma så är det snåla och fattiga stackare jämfört med utlandet.

Personligen skulle jag valt att behålla Carrera och Viceroy och flippa resten. Inte tokdyra klockor och de skulle man kunna använda utan att vara alltför nojjig för att sätta första repan. Många säger nog Monaco och GMT efsm de är mer rare men det är ju du som ska bära dem.

Du lär få en del PM med bud men den där klockhögen är så unik att jag verkligen rekommenderar dig att låta ett internationellt auktionshus kolla innan du gör någonting.

Må din farfar ha det bra där han nu befinner sig!
 

M.M

Cartier
Fina! Behåll alla för fan! Låt de ligga (och gneta in servicepengar i de du vill köra på handleden)...förstår om det inte är realistiskt... Grattis!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Så jag har lyckats hitta ett gäng vintage Heuer som låg i en källare. Farfar var ju urmakare så gissar på att dessa aldrig såldes och blev bortglömda under tiden. Kände att det vore härligt att dela dessa. Ni för ursäkta halvkassa bilderna. Skicket är NOS.

Heuer Autavia 15630 med GMT
P1020254.jpg

Heuer Autavia 1163v
IMG_4701.jpg

Heuer carrera 1553 N
IMG_4704.jpg

IMG_4708.jpg

Heuer 1533 G, numera fått hjälp att ta bort gasketen som tyvärr smält i förvaringen.
IMG_4712.jpg

Heuer Solunar
IMG_4695.jpg

Heuer American Express
IMG_4709.jpg

Heuer Verona Quartz
IMG_4711.jpg

Alla har originalband samt heuer-sticker på baksidan.
P1020255.jpg

P1020259.jpg

Jag har blivit väldigt fäst vid några av dessa. Jag funderar på att sälja några för att ha råd med service och underhåll. Jag har ju tyvärr inte råd att ta hand om allihop för tillfället. All håller däremot tiden perfekt vilket är något förvånande. Vilka skulle ni prioritera? Quartzklockarna är ju klenoder i sig men inget direkt ekonomiskt värde skulle jag tro.
Gym entré på klocksnack! Stort grattis till ditt fynd! Du sitter i en rätt bra sits här men något som är ganska ovanligt, ocirulerade Heuers! Ta det väldigt lugnt och ta för Guds skulle inte första bästa bud som kommer i PM. Tänk igenom dina beslut både en och tre ggr. Om jag vore i din sits så skulle jag inte sälja någon av klockorna, men det är jag det. Jag skulle spara och skicka dem på service vart eftersom jag hade råd.

Tänk va klocksnack kan vara fantastiskt en onsdagskväll som denna! :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Underbart!! Håller med @Gummo när det gäller vad du ska behålla. Klassiska och användbara modeller! Service är faktiskt inte hutlöst dyrt om du skickar till England tex. Med tanke på skicket lär ju inga delar behöva bytas och det är oftast det som är dyrt.

Vad gäller quartzklockorna så är inte Veronan kattakit precis och helt klart värd en slant i det skicket.

15630:an är ingen riktig GMT (då skulle den haft en 24 timmars visare också plus att GMT aldrig fanns med Calibre 15 verket som sitter i den). Troligen har någon monterat en GMT vridring för att det såg snyggt ut. Det bästa vore egentligen att hitta en fin orginalring och montera och sälja GMT ringen separat för bara ringen är värd uppåt 20' (eller mer) i det skicket.

Solunaren är galet läcker :)

Om du ska sälja så håller jag också med om att det är bäst att gå internationellt.
 

haznox

Breitling
Fantastiskt. Jag gillar Verona!

Jag har själv en gammal Heuer Diver 1000 (Quartz) som jag skickat till en urmakare i England då Urteknik i Skövde inte ansåg sig kunna fixa den. Jag har ännu inte hört av engelsmannen men jag hoppas på det bästa. Jag följer allt Heuer på OnTheDash. Men varför hände det något underligt med Heuer när TAG kom till?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Oj! Vilket fynd! Ekonomiskt är det förstås bäst att inte slita på NOS-klockor, utan bara låta dem ligga i ett bankfack (eller källare...) och öka i värde. Men det är ju aptråkigt, och i synnerhet som detta verkar handla om en oförutsedd klockhög skulle jag välja ut en eller två och faktiskt använda dem! Personligen skulle jag först sälja monacon (potentiellt rejält dyr) och antagligen behålla och använda carreran. (Kanske även solunaren faktiskt, sjukt cool!) De du inte tänker slita på behöver du egentligen inte serva, det kan likväl kommande ägare ta då man har inte mycket för det vid försäljning på auktion.
 
  • Like
Reactions: M.M

haznox

Breitling
Solunar - en tidvattenklocka! Vilken lysande idé! Jag bor tidvis i Portugal och där tittar vi antingen i tidningens tidvattentabeller eller i en app på mobilen, men hur coolt det vore att ha en klocka som fixar detta! Känner någon till om det finns fler klockor med liknande funktioner?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiskt kul! Grattis! Behåll alla om du kan, och om du inte kan, behåll de du gillar bäst. Och vid eventuell försäljning så skulle jag börja sälja den minst värdefulla först, och beta av i den ordningen vid lust/behov.
 
  • Like
Reactions: M.M

PJW

Audemars
2-Faktor
Detta är det bästa jag läst på vintageavdelningen på länge. Tack för att du delar med dig!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sådana här trådar gör mig svinglad.
Denna, Milgauss-grejen och någon till liknande som jag inte kommer ihåg exakt.
Grattis TS!
 

Maro

Audemars
Coolt fynd, bara att gratulera, låt dom ligga kvar som inget hade hänt så slipper du sälja! En kan du säkert ha råd att serva och använda!
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Djävlar. Ibland händer det tydligen. Personligen tycker jag att GMTn borde vara din keeper. Internationellt som flera andra redan skrivit är nog väg att vandra vid avyttring. Du kommer bli en tät man. Hatten av!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor

Kanadicken

Panerai
Vänner och Sinnister!

I Sinntråden har vi diskuterat att ha en passaround på den nya Sinn 240 st gz.
Jag fick tillfälle att klämma på denna på Mini Basel. Den satt som en smäck och var riktigt trevlig med sin tidvatten-bezel!

3362191b55c501398a1fb485234947c1.jpg


Nu har vi fått klartecken att få köpa den enda klockan som finns färdig från Sinn! (Släpps först i slutet av juni)
Därför är det lite bråttom. Senast i ikväll vill jag ha ditt svar via pm och det är först till kvarn som gäller!
Antal platser: 20 (just nu ca 8 platser kvar)
Pris: 800:- per person. D
et rabatterade priset med länk och läder är 16000:-
Obs! Anmälan är bindande så se till att ha 800 kronor klara att swisha. :)
  • Efter bekräftelse i grupp-pm från mig betalar du in anmälningsavgiften på minst 20 kr till KS :heart:BCF (länk högst upp på Klocksnack)
  • Varje deltagare testar klockan i en vecka och skickar den sedan vidare till nästa person i kön. Klockan skickas rekommenderat på testarens bekostnad.
  • Varje deltagare uppmanas också att skriva en rad om klockan här i tråden.
  • Efter att alla haft klockan en vecka ska den skickas tillbaka till mig och sedan lottas ut till en lycklig vinnare!
  • Testa ordentligt men var försiktiga! Klockan kommer skickas runt med ett läder medan länken får ligga orörd till vinnaren.
Tack till Richard på @ERIKSON URHANDEL som hjälpt oss med detta!

http://www.sinn.de/en/Modell/240_St_GZ.htm

Jag kommer att vara upptagen på jobb under eftermiddagen men tar tag i detta ikväll och meddelar de som vill vara med.
Lycka till!
Vänligen
Mattias

Solunar - en tidvattenklocka! Vilken lysande idé! Jag bor tidvis i Portugal och där tittar vi antingen i tidningens tidvattentabeller eller i en app på mobilen, men hur coolt det vore att ha en klocka som fixar detta! Känner någon till om det finns fler klockor med liknande funktioner?

Finns passaround att läsa
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Välkommen till KS!
Underbar trådöppning och fantastiskt fynd, bara buga och gratulera:)
Jag skulle personligen hålla hårt i Monacon samt Autavia 15630 och gå på @PR1973 's rekommendation ang. åtställande av korrekt insert.
#feelgoodtråd
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Oj oj, vad häftigt! Vilken skatt!
Personligen gillar jag Autaviorna bäst. Veronan var clean också.

Som tidigare inlägg sagt så är det väl internationella auktionshus som bör ge mest, eller kanske Kaplans som brukar nå bra priser.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Vilket fynd! Grattis. Det skulle vara roligt att höra vad du beslutar dig för. Ett tips kan vara att först sälja en av dem och sedan känna efter, så slipper det bli ett så stort steg på en gång.
 

Morten

Breitling
Gratulerer, utrolig bra - enig i hva flere skriver her, ikke selg til den første og beste som sender deg en PM, vil du ha en høyest mulig pris må du kontakte et av de anerkjente auksjonshusene i utlandet. Du bør legge denne posten også på www.onthedash.com, et så unikt funn må publiseres også intternasjonalt.
 

Olef

Breitling
Fantastiskt. Jag gillar Verona!

Jag har själv en gammal Heuer Diver 1000 (Quartz) som jag skickat till en urmakare i England då Urteknik i Skövde inte ansåg sig kunna fixa den. Jag har ännu inte hört av engelsmannen men jag hoppas på det bästa. Jag följer allt Heuer på OnTheDash. Men varför hände det något underligt med Heuer när TAG kom till?
Är det stället att gå till i Skövde? Hur är Pagoldhs? Har hört runt lite på calibre11 kanske ska kolla på OnTheDash också.
Solunar - en tidvattenklocka! Vilken lysande idé! Jag bor tidvis i Portugal och där tittar vi antingen i tidningens tidvattentabeller eller i en app på mobilen, men hur coolt det vore att ha en klocka som fixar detta! Känner någon till om det finns fler klockor med liknande funktioner?
Den är nog min favorit ändå. Den är väldigt annorlunda, men lite väl mycket tyngd i den kanske.
Mycket relevant fråga! Finns det mer?
Det fanns ett öppningsverktyg till gamla monacos som jag hörde ska vara värd en del. Mängder av klockarmband (mycket breitling). Tillbehör och delar som fyller flera lådor. Häftiga verktyg. Det kommer helt enkelt ta ett tag att gå igenom.
 

Olef

Breitling
Underbart!! Håller med @Gummo när det gäller vad du ska behålla. Klassiska och användbara modeller! Service är faktiskt inte hutlöst dyrt om du skickar till England tex. Med tanke på skicket lär ju inga delar behöva bytas och det är oftast det som är dyrt.

Vad gäller quartzklockorna så är inte Veronan kattakit precis och helt klart värd en slant i det skicket.

15630:an är ingen riktig GMT (då skulle den haft en 24 timmars visare också plus att GMT aldrig fanns med Calibre 15 verket som sitter i den). Troligen har någon monterat en GMT vridring för att det såg snyggt ut. Det bästa vore egentligen att hitta en fin orginalring och montera och sälja GMT ringen separat för bara ringen är värd uppåt 20' (eller mer) i det skicket.

Solunaren är galet läcker :)

Om du ska sälja så håller jag också med om att det är bäst att gå internationellt.
Solunar är verkligen riktigt speciell. Är det inte en likadan som den som sitter på vice roy som ska vara på 15630? Jag tror GMTn som sitter på är likadan som satt på 1163.
 
Senast ändrad:
Topp