• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage klocka saktar sig

Hej, vet ej om detta skall postas här eller i ”Vintage”. Men i alla fall, jag har en gammal alpina klocka med bumpermovment, som saktar sig ganska mycket (ca 1-2h/dygn).
Jag funderar på om något sådant går att fixa själv, har lite erfarenhet av att pilla med små kugghjul och liknande i några beyond rapair klockor. Så kan plocka och greja i alla fall.
Så undrar om det kan vara så att man enbart behöver plocka isär den, rengöra och sedan ihop igen? Lokala urmakaren vill ha 2000kr för att lösa problemet och jag vet inte om det är värt det. Tacksam för tips och svar!
39517D6D-457F-4246-8C5F-552304ACC33B.jpeg

Det är absolut värt det. 2000 kr är dessutom ett bra pris om verket får en riktig service. Klockan ser dessutom riktigt fin ut så ska den inte slängas är det inget att tveka om. Jag har en liknande som jag ska lämna in. Då håller de många år till och då kan man använda dem. Man ska inte hålla på själv om man inte är utbildad och vet vilken olja som ska vara var.

Klockan ska absolut till urmakare om du frågar mig. Fin klocka och 2k är inte mycket för en service.

Det är ingen business för dig som den är nu. Antingen ger du bort den till någon som måste lägga 2000 kr eller så gör du servicen och säljer den för 2000 kr. Du kommer inte runt det om du vill vara ärlig hela vägen. Klockan jag ska in med köpte jag för 700 kr. Efter service har jag en perfekt fungerande klocka som kostat mig 2700 kr. Skulle jag sälja den får jag kanske 1200 kr. Ingen bra affär, men klockan kommer att leva längre oavsett om den sitter på min arm eller någon annans. Småpengar i det stora hela, men med ett gott samvete.

Planen är att sälja den nämligen, känner att det är tveksamt om jag får över 2000 för den efter service?
Om du ska sälja den skulle jag absolut inte pilla i den själv innan eller vara väldigt tydlig med att du har gjort det med en väldigt begränsad kunskap. Hade hellre köpt den i befintligt skick då.

Tillbaka
Topp