• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage klokker og vintage biler

Alruts

Rolex
Pledge Member
Mange av oss som liker vintage klokker er vel ogsaa veteranbil interresert? Satt og tenkte litt paa hva slags biler eierne av noenav mine gamle klokker ville kjoert dengang det begav seg..? ;) Noen flere som tenker slik? Her er ihvertfall noen av mine forslag:

1969 Seiko 6139 Speedtimer og Datsun Skyline Coupe GTX. Pengene rakk nok ikke til en GTR... Vi maa huske paa at i Japan kostet 6139en tilsvarende en mnd loenn for en juniorleder.

6139 Skyline.jpg


1964 Seiko Lord Marvel og Toyota Crown:
Lord MarvelCrown.jpg


1966 Omega Seamaster og Jaguar 420:

Omega Jaguar.jpg


1967 Longines Flagship og Mercedes 250S:

Longines 250S.jpg


1974 King Seiko og Toyota Crown:

KS Crown.jpg


197? Ricoh Crystal og Mazda 929 Coupe:

Ricoh 929.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Mange av oss som liker vintage klokker er vel ogsaa veteranbil interresert? Satt og tenkte litt paa hva slags biler eierne av noenav mine gamle klokker ville kjoert dengang det begav seg..? ;) Noen flere som tenker slik? Her er ihvertfall noen av mine forslag:

1969 Seiko 6139 Speedtimer og Datsun Skyline Coupe GTX. Pengene rakk nok ikke til en GTR... Vi maa huske paa at i Japan kostet 6139en tilsvarende en mnd loenn for en juniorleder.

6139 Skyline.jpg


1964 Seiko Lord Marvel og Toyota Crown:
Lord MarvelCrown.jpg


1966 Omega Seamaster og Jaguar 420:

Omega Jaguar.jpg


1967 Longines Flagship og Mercedes 250S:

Longines 250S.jpg


1974 King Seiko og Toyota Crown:

KS Crown.jpg


197? Ricoh Crystal og Mazda 929 Coupe:

Ricoh 929.jpg
Tack för fin trådstart. Roliga kombos! Mazda 929 coupe var min första bil! Blå metallic. Inköpt 1988 på Täby Galopps bilmarknad. Tyvärr kvaddade brorsan den totalt. Den jäveln!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
2-takts rak-trea, fanns inga v4 tvåtakt.
Ljudet av en ilsken SAAB-tvåtaktare i kombination med oljeröken kan få den hårdaste att fälla en tår. Eller kanske bara röken när jag tänker efter.
I stand corrected.. och skyller på att jag bara äger en -02:ans Golf IV.. :)
 

mega

Rolex
Min kompis Martin rattade sin pappas 93:a (tvåtakt) en gång för längesedan. Vi satt och stojade i bilen så han missade att köra när det blev grönt varpå killen i bilen bakom tutar, liiite för länge, precis så att det blir drygt. Då säger Martin, "nu skall du se på nåt kul", och drar ut choken till max. Det tar bara 12 sekunder så har bilen bakom försvunnit i ett oljeröksmoln.
748cc och 33 hk, SAAB power!

_V9B1274-01.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
2-takts rak-trea, fanns inga v4 tvåtakt.
Ljudet av en ilsken SAAB-tvåtaktare i kombination med oljeröken kan få den hårdaste att fälla en tår. Eller kanske bara röken när jag tänker efter.
Skrämde inte Karlsson på taket upp en 2-taktare till över 150hk? Har för mig löste en intervju där han sa att de höjde effekten tills tändstiften flög genom motorhuven och la sig straxt under, empirisk test av maxeffekt typ :)
 
Topp