• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage månfas

MOL

Cartier
IMG_4827.JPG
IMG_3551.JPG
Tänke starta en tråd om vintage månfasklockor. Har själv börjat fixa lite med dessa, mest för att en av mina döttrar ville ha en. Lägger upp en Kingston (Records varumärket i USA) Watch Co, som nu sitter på hennes arm.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_4827.JPG
IMG_3551.JPG
Tänke starta en tråd om vintage månfasklockor. Har själv börjat fixa lite med dessa, mest för att en av mina döttrar ville ha en. Lägger upp en Kingston (Records varumärket i USA) Watch Co, som nu sitter på hennes arm.
Bra trådstart och mycket fin klocka! Jag gillar chrons med Valjoux 88-verk (baserat på 72:an) som Recorden till höger i bilden.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hur ställer man in månfas egentligen? Tid, datum osv är ju lätt att kolla på mobilen och ställa.Men månfas, går ni upp på natten en stjärnklar natt och kollar hur månen ser ut? :D Eller är den direkt kopplattill timhjul och det handlar snarare om att montera timvisare i synch med månfas skivan och datumväxling?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hur ställer man in månfas egentligen? Tid, datum osv är ju lätt att kolla på mobilen och ställa.Men månfas, går ni upp på natten en stjärnklar natt och kollar hur månen ser ut? :D
Man (jag) googlar månfaskalendrar och kollar hur långt man är ifrån senaste fullmånen, typ... Alternativt så får man agera nån slags Horologisk Varulv och ställa under fullmåne. :D
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är ju en egen skiva/tavla för månfas. Så gissar att den måste monteras i rätt läge med datumväxling oh timvisare när man servar klockor med månfaskomplikation. Får läsa på lite :) Spännande! Än så länge har jag klarat mig med att montera på visare exakt kl 12 precis då datumet slår över. Men detta blir ju en helt ny nivå.
 

MOL

Cartier
Hur ställer man in månfas egentligen? Tid, datum osv är ju lätt att kolla på mobilen och ställa.Men månfas, går ni upp på natten en stjärnklar natt och kollar hur månen ser ut? :D Eller är den direkt kopplattill timhjul och det handlar snarare om att montera timvisare i synch med månfas skivan och datumväxling?
 
Topp