• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage / Modernt

Molgan

Cartier
En ganska enkel frågeställning egentligen, men jag är nyfiken på hur andra med vintage respektive moderna ur på armen hanterar vissa situationer.

Själv är jag en stor sucker för vintage, målade tavlor, plexi och en boett som sett ett och annat, jag har ägt några stycken, dock aldrig nån av de mer exklusiva slaget, men nu senast blev det iaf åter till tjugohundratiotalet mest för att jag vill känna mig säker i alla situationer, speciellt då jag spenderar mycket av somrarna i eller runt vatten, med en modern dykare tvekar jag inte för nått, aldrig att jag skulle ta av mig klockan oavsett äventyr, enda undantag är om jag skall använda vinkelslip eller svets..

Jag kommer förmodligen så småningom att leta upp en lagom fräsch 1680, men när jag har en klocka på armen vill inte känna att jag är oroad för tillförlitligheten, konsekvenserna av om den plötsligt skulle ta in fukt och det trevligt patinerade tavlan plötsligt står på spel..
Min bror köpte en ny sub här för ett tag sedan och när den släpptes för ett antal år sedan så ratade jag den efter klämt och känt, men efter att burit den ett tag så gillar jag tillförlitligheten, lumen och framförallt länken, men saknar "livet" i den..

Själv är jag lite osäker om jag skulle låta en vintage klocka åka med på vattenskidorna, i poolen, havet etc..
En försäkring är bra så klart, men det är inte allt när vi pratar vintage.

Så ni med mer eller mindre exklusiva vintage-ur, får dom stanna hemma när det bär av på äventyr och den moderna dykaren får hänga med, eller litar ni på att den gamla trotjänaren skall göra jobbet?

ps. jag räknar med att dem flesta trycktestar sin klocka åtminstone vartannat år men helst varje år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
116610LN.
Att bada med en 1680 är ingen bra idé oavsett hur tät den var vid senaste trycktestet.
Hehe, va? Varför? Är den tät så är den tät! Har badat med min TÄTA vintage-Tudorsub och det kommer jag fortsätta med.

Och till TS: Den ska få vara med på allt, det var därför jag köpte den. Har aldrig lyckats sabba en klocka.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har inte ägt så många vintage klockor men med de få jag haft har jag alltid fått samma känsla, inte nödvändigtvis rädd för tätheten om de varit tryckta utan mer generella avsaknaden av robusthet som nyare klockor ger. Behöver inte vara stora klockor utan bara känslan de ger på armen. Gillar lite "wrist-present" helt enkelt som i sin tur kan vagga in en lite lite mer trygghet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hehe, va? Varför? Är den tät så är den tät! Har badat med min TÄTA vintage-Tudorsub och det kommer jag fortsätta med.

Och till TS: Den ska få vara med på allt, det var därför jag köpte den. Har aldrig lyckats sabba en klocka.
Jag hittar inte bilderna nu men plexi och vatten verkar inte gå hand i hand riktigt av det jag har sett och läst. Den finns en tråd om en kille som varnar om att dyka med just 1680. Före och efterbilder finns i den tråden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker man inte en servad vintage-Rolex som är tät klarar vardagsliv, klättring, bad mm så undrar jag vad man tror hänt med utvecklingen i klockbranschen de senaste 30 åren. Inte mycket när det gäller bruksklockor skulle jag säga. Det är i princip samma typ av stötskydd (oftast), samma typ av mekanik och samma typ av boettkonstruktion (oftast). Keramiska vridringsinlägg och safirglas gör inte så stor skillnad. Är konstruktionen bra från början så behöver man inte oroa sig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hittar inte bilderna nu men plexi och vatten verkar inte gå hand i hand riktigt av det jag har sett och läst. Den finns en tråd om en kille som varnar om att dyka med just 1680. Före och efterbilder finns i den tråden.
Och du menar att den var tät? Tror jag inte en sekund på. Självklart rekommenderas ingen att behålla samma plexi i 30 år.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Personligen passar det för mig att på äventyr/resa/bad etc använda nyare klocka. Här i sommar var jag owg med min PO 8500...vintage speedmaster eller DD används flitigare på hemmaplan.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Köp en 1680 och bada på:) Provtryckt och badbar plexiklocka från 1970 som får åka wakeboard och bada:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

solaris

Breitling
Jag hittar inte bilderna nu men plexi och vatten verkar inte gå hand i hand riktigt av det jag har sett och läst. Den finns en tråd om en kille som varnar om att dyka med just 1680. Före och efterbilder finns i den tråden.

Snackar vi Rolex/Tudor användes de ju av professionella dykare, Comex, franska flottan etc i alla fall 20 år med plexiglas. Det är omöjligt ett problem så vida plexit inte blivit sprött av ålder.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nä ingen pizza men du får härmed tillåtelse att bada med vilken klocka du vill av mig. Plexi eller safir väljer du också:) varsågod!!!
Safir.
Och du menar att den var tät? Tror jag inte en sekund på. Självklart rekommenderas ingen att behålla samma plexi i 30 år.
Här är enligt mig ett återkommande problem med badande och plexi, tyvärr. :(
http://www.newturfers.com/bin/mwf/topic_show.pl?tid=695
image copy.jpg
 

_jonte

Patek
Hehe, va? Varför? Är den tät så är den tät! Har badat med min TÄTA vintage-Tudorsub och det kommer jag fortsätta med.

Och till TS: Den ska få vara med på allt, det var därför jag köpte den. Har aldrig lyckats sabba en klocka.

Jag hittar inte bilderna nu men plexi och vatten verkar inte gå hand i hand riktigt av det jag har sett och läst. Den finns en tråd om en kille som varnar om att dyka med just 1680. Före och efterbilder finns i den tråden.
Plexiglas har faktiskt nackdelen att de kan få mikrosprickor runt infästningen, eller strax ovan. Det beror främst på (efter vad jag läst) att de har spänningar i sig från glasringen som klämmer glaset på plats. Om det sker spontant, eller att det kräver en smäll, vet jag inte. Men ju äldre och sprödare glaset blir så lär risken ökas.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Safir.

Här är enligt mig ett återkommande problem med badande och plexi, tyvärr. :(
http://www.newturfers.com/bin/mwf/topic_show.pl?tid=695
image copy.jpg
Det där syns inte ens IRL (utan bara på bild) och klockan är trycktestad med OK resultat så du kan koppla av. :)
Plexiglas har faktiskt nackdelen att de kan få mikrosprickor runt infästningen, eller strax ovan. Det beror främst på (efter vad jag läst) att de har spänningar i sig från glasringen som klämmer glaset på plats. Om det sker spontant, eller att det kräver en smäll, vet jag inte. Men ju äldre och sprödare glaset blir så lär risken ökas.
Men är klockan tät så är den tät! En klocka med sprickor i glaset som inte är tät klarar ju inte ett trycktest.
 

_jonte

Patek
Det där syns inte ens IRL (utan bara på bild) och klockan är trycktestad med OK resultat så du kan koppla av. :)

Men är klockan tät så är den tät! En klocka med sprickor i glaset som inte är tät klarar ju inte ett trycktest.
Jao.. men det luriga att sprickor kan uppstå när som helst därefter. Men på ett nytt glas lär sannolikheten vara rätt låg.
Badar själv med plexidykare som trycktestats och har nya glas... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jao.. men det luriga att sprickor kan uppstå när som helst därefter. Men på ett nytt glas lär sannolikheten vara rätt låg.
Badar själv med plexidykare som trycktestats och har nya glas... :)
Jo jo, men det är ju en självklarhet att saker kan gå sönder. Plexi kan även poppa loss vid lågs lufttryck men det lär inte tillhöra vanligheterna.
 

Molgan

Cartier
Allmän konsensus läser jag till -> ba å hopp i :happyhappy:

Trycka varje år, byta plexit var tredje eller så om man vet att klockan lever ett tufft liv för att vara dubbel-safe.
Men nu ska jag njuta av en modern pjäs ett tag och sedan ta stigen vart den leder :)
 

Mr Chance

Kalmar
Hehe, va? Varför? Är den tät så är den tät! Har badat med min TÄTA vintage-Tudorsub och det kommer jag fortsätta med.

Och till TS: Den ska få vara med på allt, det var därför jag köpte den. Har aldrig lyckats sabba en klocka.
Se ovan. Hade en 5513 -67 som var provtryckt, den fick vara med och bada, måla, rensa i rabatter etc. Sub är en toolklocka för bövelen!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Denna klocka har klarat av sommaren utan problem. Vet inte servicehistorik. Men eftersom trycktestet visade Go för ett par månader sedan va de bara att ösa på :blackalien:

Har ett gäng andra tryckta vintageur , ingen har kastat in handduken än.
 

Orca

Breitling
Jag har en slit och släng klocka - en vintage citizen dykarur. Jag har en Rolex 14060m som jag använder när jag inte kan skada den. Sjukt för jag tycker att man ska kunna använda en klocka i alla situationer men vågar inte leva upp till det än.
 
Topp