• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage och storlekar

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur upplever man olika storlekar på vintage ur? Jag har inte haft möjlighet att testa sida vid sida med mina andra klockor.
Om jag tex skulle jämföra en vintage zenith, Omega eller liknande på 35 mm, (vit urtavla) med min svarta Explorer på 36mm, hur känns den äldre klockan då?
Mycket mindre, lite mindre, innan skillnad osv?

Det är nästan en omöjlig fråga att svara på, men jag ska göra ett försök. Spontant tänker jag att det finns tre parametrar som har stor betydelse för hur en klocka känns för mig, utöver diametern:

1. Bandhornens utformning. Inte minst längden spelar roll. En 33 mm klocka med långa bandhorn kan bäras nog så stort som en 36 mm med korta. Dessutom kan kraftiga bandhorn, som på en del seamasters, göra att en klocka känns större samtidigt som smäckra, tunna bandhorn gör den mindre.
2. Boettens tjocklek. En lövtunn dressklocka känns mindre än en lika stor "gubbäventyrsklocka" i tjockare, vattenskyddad boett, åtminstone när det handlar om vintageur i storlekar 34-36 mm. (Däremot upplever jag det helt tvärtom för moderna klockor >42 mm - jag skulle aldrig kunna ha en så stor dressare men mycket väl en stor sportklocka.)
3. Erfarenheter av liknande klockor i samma stil. Personligen tycker jag t ex att en explorer 14270 känns lite, lite liten, eftersom jag jämför den med 214270. Däremot känns en 1016 precis lagom, eftersom den känns som en helt annan klocka på min handled. Lite diffust kanske.

Jag skulle gissa att en 34 mm omega seamaster med breda bandhorn skulle kännas lite mindre än explorern men helt okej, eftersom boetten är ganska kraftig och framtoningen förhållandevis sportig. Med ljus tavla kan den också upplevas något större. En tunn c-shape constellation skulle kanske kännas liten däremot.

Håller inte helt med @frere här ovan. Bandhornspets till bandhornspets är det viktigaste måttet hur uret sitter på handleden. Även vinkeln på bandhornen påverkar hur den sitter på handleden. Ett tunt ur upplevs som större eller iaf mer rätt än ett tjockare om man går ner i boettstorlek. Även smala glasringar, dvs stora tavlor gör att klockan upplevs större. Band kan även de påverka hur ett ur upplevs, desto tunnare band desto större känns boetten. Personligen tycker jag även bredare band får uret att kännas lite mindre. Integrerade länkar, dvs länkar som sluter tätt mot boetten tycker jag gör att uret börs lite större. Trivs du med din explorer är inte storleken fel på ett manuellt vintageur utan vridring på 34-35 mm.

Tack för fina och mycket utförliga svar. jag ska kolla runt lite på olika vintageklockor och ha ett extra öga på bandhorn och tjocklek på boett. Tack!
PS. upplever man urtavlor med subtavlor mindre eftersom själva tavlan inte har så mycket "luft i sig"? Tänker tex på en Breitling Top Time...ds

Senast ändrad:
Om du är van vid en explorer, som är förhållandevis liten i storleken, så tror jag inte du behöver vara orolig vilken 34mm du än väljer. Så stor skillnad är det inte. Det hade varit annorlunda om du hade varit van vid en 46mm Breitling eller Panerai. Bästa sättet är ju förstås att testa sig fram, men förstår att den möjligheten inte alltid finns.

Tillbaka
Topp