• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omega De Ville

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men det blev fel, nybörjare säger jag ju:).

Här kommer det som skulle varit med i inlägget:

Jag har lite diverse skrot i klocklådan (ska skriva i presentationstråden, jag lovar), och har bestämt mig för att 2014 ska bli året då jag inte bara tänker på att fixa med klockorna och lära mig mer, utan faktiskt gör det.
Jag började med att ta fram ett lämpligt objekt, en dyngskitig Omega som jag tänkt att "Den skulle jag använda mycket, skulle sitta som en smäck" och började med att kolla in skicket och försöka ta reda på vad det är för någonting egentligen.

Skicket är bättre än väntat egentligen, med tanke på hur skitig den var. Jag ska dokumentera lite vad jag gör, men jag hade redan gjort rent den då den hamnade i lådan, så någon rolig "före-bild" blir det inte.

Men, jag stötte på en lite patrull då jag kollade på omegadatabasen. Enligt den så är det en De Ville(ME 162.0025), med det verk som sitter i (562) så bör den väl vara före 65, men det står även att den ska vara guldpläterad, vilket den inte är?

Jag har dålig koll på Omegadatabasen, kan det vara rätt ur ändå, och att den fanns i enbart stål, men att det inte står med, eller är det omatchande boett och baksida?
 

_jonte

Patek
Välkommen Hans!
Samma referens i Omegas databas kan ha olika boettmaterial utan att detta nämns eller får särskiljande referensnummer. Ibland finns det med olika variationer, men oftast inte. Så det ska inte vara några konstigheter.
Tolkar det också som att din klocka är från före 1965 med verk 562. Hittar du serienumret (på verket) kan du datera din klocka till ungefärligt år, bla här http://clockmaker.com.au/rolex_serial_numbers.html
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Du kan alltid sända e-post till nordic swatch group med data om klocka ifråga. De brukar svara snabba med att knappa tillbaka ett svar. Ovanstående länk fungerar fint men i mitt fall så blev det lite krångligt, sitter med ett 600 verk med 13milj refnr.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Du kan alltid sända e-post till nordic swatch group med data om klocka ifråga. De brukar svara snabba med att knappa tillbaka ett svar. Ovanstående länk fungerar fint men i mitt fall så blev det lite krångligt, sitter med ett 600 verk med 13milj refnr.
Det skulle vara intressant att höra Swatch Groups teori kring den kombinationen...:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
bagagyra.jpg


Sådär, klockan klar. Inser att jag ajälv skulle avsky att läsa den här tråden, inga steg-för-steg-bilder, inga detaljer.
Förlåt
Nästa tråd blir bättre!
Jag har i alla fall konstaterat att uret verkar gå som det ska (via okulärbesiktning och sunt bondförnuft), rengjort urtavla, boett och baksida, polerat plexit precis lagom (den är ju trots allt runt 50 år gammal) och gjort ett läderband i vegitabiliskt garvat renläder. Ska nu bära den en del så att jag går in lädret, och fetta in det ett par varv. Vill ha lite mörkare färg.

Sen bär jag denna till slimmade skjortor och cocktailpartyn!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp