• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Omega med J.P. Brandt boett.

evki

Guld
2-Faktor
Jag har köpt en fin liten Omega som enligt säljaren tillverkades 1947. Den mäter ungefär 34mm och drivs av kaliber 30t2. Boetten är i 14k guld och insidan av backlocket är stämplat JPB (J.P. Brandt) som var Omegas återförsäljare i Sverige. Min forskning har inte gett så mycket information om varför JP Brandt tillverkade egna boetter därför tänkte jag starta en tråd om dessa Omega klockor. Samtidigt tänkte jag uppmärksamma den fina urtavlan som på min klocka är i så bra skick att det är nästan för bra för att vara sant. @Aurum har påpekat att trycket på urtavlan är lite osymmetriskt vid sekundtavlan. Jag har sett detta på en annan JPB Omega med liknande urtavla - där finns det också några småfel på trycket. Det vi kan konstatera nu är att urtavlan inte är ommålad och att skicket är såpass bra att man kan misstänka en servicetavla eller ett byrålådafynd. Vad tycks och sägs?

_3028197.JPG
_3028193.JPG
_3028192.JPG
_3028191.JPG

2500490057.jpg

Kom på en sak till, du ser inte om du har klarlack på din tavla? Verkar nästan sakna det? Den du länkar in ovan har klarlack.

Kom på en sak till, du ser inte om du har klarlack på din tavla? Verkar nästan sakna det? Den du länkar in ovan har klarlack.

Vet inte riktigt hur klarlacket måste se ut men tavlan verkar vara matt.

Edit. Den centrala delen av tavlan verkar vara lackerad. Ska ta makrobilder imorgon.

Senast ändrad:
@tdn-dk vad säger du? Kan tavlan ha lämnat Omegafabriken såhär med lite brister i trycket? Och vad är storyn bakom JPB-märkta boetter? :)

Tror den er redone, der er noget bleeding ved sub second dial

upload_2020-3-3_8-58-37.png
Håller med om att det ser udda ut med trycket där nere. Även konstigt att tim-index-skalan går in lägre i sekundtavlan på vänstersidan än på högersidan. Däremot ser tavlans metallyta perfekt ut så ser inte hur den skulle kunna vara ommålad. Hur ovanligt är det med servicetavlor?

Håller med om att det ser udda ut med trycket där nere. Även konstigt att tim-index-skalan går in lägre i sekundtavlan på vänstersidan än på högersidan. Däremot ser tavlans metallyta perfekt ut så ser inte hur den skulle kunna vara ommålad. Hur ovanligt är det med servicetavlor?

Nu när jag börjat google på vintage omega urtavlor i tvåton hittar jag en hel del exemplet på klockor med vissa brister/avvikelser i trycket. Här är ett exempel från Christies som jag tror illustrerar just det du nämner - att trycket träffade inte tavlan till 100%. Man skulle aldrig märka detta om inte tavlan hade en borstad ring.

Skärmavbild 2020-03-03 kl. 10.08.32.png

Nu när jag börjat google på vintage omega urtavlor i tvåton hittar jag en hel del exemplet på klockor med vissa brister/avvikelser i trycket. Här är ett exempel från Christies som jag tror illustrerar just det du nämner - att trycket träffade inte tavlan till 100%. Man skulle aldrig märka detta om inte tavlan hade en borstad ring.

Skärmavbild 2020-03-03 kl. 10.08.32.png
Detta menar jag:
FB1C49AF-DD50-4240-A322-217A578EBB8B.jpeg

Jag uppfattar den som ommålad. Allmänna intrycket i kombination med siffran 6 vid sekundtavlan.

Är det den jag tänker på avstod jag pga det. Jag kan ha fel men tror inte det och är det viktigt för någon med orörd originaltavla så är den väldigt tveksam.

Med det sagt så tror jag inte det påverkar attraktiviteten för flertalet på klockan i det stora hela. Bara individuella preferenser. Det är en fin klocka.

Jag uppfattar den som ommålad. Allmänna intrycket i kombination med siffran 6 vid sekundtavlan.

Är det den jag tänker på avstod jag pga det. Jag kan ha fel men tror inte det och är det viktigt för någon med orörd originaltavla så är den väldigt tveksam.

Med det sagt så tror jag inte det påverkar attraktiviteten för flertalet på klockan i det stora hela. Bara individuella preferenser. Det är en fin klocka.
Fast just ommålad tror jag är svårt. Ytfinishen ät verkligen skarp så då är det nog en ny tavla?

Det som väcker så många misstankar är ju skicket på urtavlan. Den jag länkade till från Auktionsverket har samma problem på samma ställe och tavlan är rätt så sliten... Kolla också exemplet från Christies där de trycka linjerna inte matchar tavlans struktur till 100%.
Men precis som du säger köpte jag klockan för att den var fin och passar mig med initialerna på backlocket :)

Fast just ommålad tror jag är svårt. Ytfinishen ät verkligen skarp så då är det nog en ny tavla?
Jag har inte sett den i verkligheten. På bilderna tycker jag den inte ser ut som originalfinish vad gäller yta men bilder kan förstås vara missvisande.
Det som väcker så många misstankar är ju skicket på urtavlan. Den jag länkade till från Auktionsverket har samma problem på samma ställe och tavlan är rätt så sliten... Kolla också exemplet från Christies där de trycka linjerna inte matchar tavlans struktur till 100%.
Men precis som du säger köpte jag klockan för att den var fin och passar mig med initialerna på backlocket :)
Tror att åldrad klarlack kan påverka hur man ser markeringarna under och kanske i vissa fall påverka dem. I det här fallet är klarlacken inte åldrad. Men sedan tror jag inte att alla gamla originaltavlor är perfekta heller. Det är de sannolikt inte.
Jag såg aldrig den här i verkligheten som du gör. Det jag ser på bilderna får jag för mig att det inte ser ut som originalfinish heller till ytan. Svårt att beskriva, den ser "fet" ut i glansen som redials kan göra, inte "torr" som jag vill se NOS-tavlor.

Men som sagt,utsvävningar framför bilder behöver inte vara alldeles relevanta. så ta det för vad det är värt.

Kan du förklara vad du menar?
Det är inte lätt att beskriva;
den ser ut i glansen (på bild) som många ommålade tavlor gör. En "fet" yta, inte oljig som en del NOS kan få som olja på vatten, utan en slags fettglans. Tjock konsistens i lacken. Se exempelvis den silverfärgade ytan bakom timindex. Som sagt; sett på bild, bilder kan iofs vara missvisande.

Men jag tycker också att det vore svårt att måla om den med tanke på utformningen av minutmarkeringarna som tycks vara inprickade rätt bra. Så jag vet inte hur de gör riktigt om de sätts även de från scratch. Kan naturligtvis vara nån underleverantör som gör dem på det sättet, som använts som servicetavla.
Men inte tror jag den suttit där från början orörd.

Nu har jag försökt att ta några makrobilder men det blir svårt när man har förlagt stativet. Bilderna är tagna direkt från kameran, dvs utan någon som helst bearbetning.

_3038204.JPG
_3038205.JPG
_3038206.JPG
_3038207.JPG
_3038209.JPG
_3038213.JPG
_3038214.JPG
Jag har sett klockor med liknande tryck som jag håller som original. Men då har tavlan haft de karakteristiska ålderstecknena, jag blir alltid skeptisk när det ser för bra ut och när det sen avviker i trycket.

Jag väckte tidigare frågan om liknande ”lacktryck” i Omegatråden då jag har sett flera som ser ut så här.

Jag har sett klockor med liknande tryck som jag håller som original. Men då har tavlan haft de karakteristiska ålderstecknena, jag blir alltid skeptisk när det ser för bra ut och när det sen avviker i trycket.

Jag väckte tidigare frågan om liknande ”lacktryck” i Omegatråden då jag har sett flera som ser ut så här.

Ja, så är det. Och när jag tittade på visare såg jag en hel del repor som gjorde mig ännu mer misstänksam då visare utan lysmassa brukar klara sig bättre än tavlor. Och hur i hela freden kunde tavlan bevara sitt ursprungliga skick när visare är "skadade", om man ska uttrycka sig på kaplansiska.

Ja, så är det. Och när jag tittade på visare såg jag en hel del repor som gjorde mig ännu mer misstänksam då visare utan lysmassa brukar klara sig bättre än tavlor. Och hur i hela freden kunde tavlan bevara sitt ursprungliga skick när visare är "skadade", om man ska uttrycka sig på kaplansiska.
Att visarna är hanterade av en slarvig urmakare, eller hur menar du att de skulle ha "skadats"?

Jag har köpt en fin liten Omega som enligt säljaren tillverkades 1947. Den mäter ungefär 34mm och drivs av kaliber 30t2. Boetten är i 14k guld och insidan av backlocket är stämplat JPB (J.P. Brandt) som var Omegas återförsäljare i Sverige. Min forskning har inte gett så mycket information om varför JP Brandt tillverkade egna boetter därför tänkte jag starta en tråd om dessa Omega klockor. Samtidigt tänkte jag uppmärksamma den fina urtavlan som på min klocka är i så bra skick att det är nästan för bra för att vara sant. @Aurum har påpekat att trycket på urtavlan är lite osymmetriskt vid sekundtavlan. Jag har sett detta på en annan JPB Omega med liknande urtavla - där finns det också några småfel på trycket. Det vi kan konstatera nu är att urtavlan inte är ommålad och att skicket är såpass bra att man kan misstänka en servicetavla eller ett byrålådafynd. Vad tycks och sägs?

_3028197.JPG
_3028193.JPG
_3028192.JPG
_3028191.JPG

2500490057.jpg
Riktigt fin!

@tdn-dk såg att du hade en likadan klocka fast i stål som visar bleeding på samma ställe. Anser du att urtavlan på din också är redone?

Screenshot 2020-05-05 at 19.58.23.png

Tillbaka
Topp