• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omega Seamaster, är det värt?

cherpas

Breitling
Skapar här min första tråd!

Jag behöver er hjälp. Är på jakt efter en vintage Omega Seamaster.
Idag var jag hos min lokala urmakare som tagit med sig några ur hemifrån.
Han hade en som jag fastnade för (se bild nedan)
Dealen jag fick var att han skulle rusta upp klockan till toppskick. Byta ut tavlan (originaldelar förstås), nytt glas, ny krona var några saker han nämnde. Jag skulle även få garanti på klockan.
Priset skulle landa på ungefär 5000:-

Vad tror ni om detta? Är det en bra deal eller ska jag leta efter något billigare på nätet?

OSA.jpg
OSAB.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Säg så här:
Köpa ett objekt med okänd historik, ca 1500
Service, utan delar. ca 1500
Detta ger en total av. 3000

Lägg där till eventuella nya delar samt band så hamnar du runt den summa som din uris vill ha.

Kort sagt gillar du klockan så är det bara att slå till.
 

Jibe

Cartier
5000 låter lite väl mycket för en sån, men du får ju en helt fungerande klocka med garanti. Dessutom slipper du all huvudvärk som ingår när man köper med okänd servicehistorik. Dock skulle du inte kunna få den såld för 5000 kr (tror jag) om du skulle få för dig att sälja den. Man räknar väl generellt inte med servicekostnader och sånt när man säljer.
 

Sond

Patek
Jag är alltid lite tveksam till de där tankarna om att byta ut både det ena och det andra. Men, om det blir bra så får du iofs en bra klocka till ett bra pris. Om det är en seriös urmakare som gör ett seriöst arbete som inkluderar en seriös service vill sägsa...
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Du kan rätt så ofta hitta en liknande klocka på Tradera men i fint skick för runt 1,5-3k, en service på det och du är uppe runt 3-4, utan garanti. Och utmanaren lär slipa denna lite vilket jag inte anser höja andrahandsvärdet. Gå på magkänslan ät mitt råd!
 

cherpas

Breitling
5000 låter lite väl mycket för en sån, men du får ju en helt fungerande klocka med garanti. Dessutom slipper du all huvudvärk som ingår när man köper med okänd servicehistorik. Dock skulle du inte kunna få den såld för 5000 kr (tror jag) om du skulle få för dig att sälja den. Man räknar väl generellt inte med servicekostnader och sånt när man säljer.


Ok låter rimligt! Är en person som sällan säljer det jag köper på mig så tror inte det med att få igen pengarna är största problemet :)
 

cherpas

Breitling
Jag är alltid lite tveksam till de där tankarna om att byta ut både det ena och det andra. Men, om det blir bra så får du iofs en bra klocka till ett bra pris. Om det är en seriös urmakare som gör ett seriöst arbete som inkluderar en seriös service vill sägsa...


Har ganska bra kontakt med honom och han är riktigt duktig. Han håller på mycket med äldre klockor så på den fronten känner jag mig trygg!
 

cherpas

Breitling
Säg så här:
Köpa ett objekt med okänd historik, ca 1500
Service, utan delar. ca 1500
Detta ger en total av. 3000

Lägg där till eventuella nya delar samt band så hamnar du runt den summa som din uris vill ha.

Kort sagt gillar du klockan så är det bara att slå till.


Känns vettigt! Tack för bra tips
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svårt att veta utan att se slutresultatet, men gör han ett bra jobb så blir den nog grym!

Dock ställer jag mig lite undrande till alla delar han ska byta, om urverket matchar skicket på utsidan så ser det ut som det blir en hel del delar att byta... :)
 
Topp