• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omega

richard1991

Cartier
Någon som kan berätta något om denna pjäs. Årtal, historia osv? Har tyvärr inget verktyg att öppna den med.
eqymy6ub.jpg

4yvyzyhe.jpg

6yba2e4e.jpg

ery2a7y4.jpg


Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Svårt att uttala sig om vad det är vi ser här, tavlan ser ommålad ut och boett och index stämmer inte med de Seamaster 30 jag har sett. Besök en urmakare och öppna upp klockan så finns det mer att gå på, referens- och serienummer gör det lättare att få klarhet.
 

richard1991

Cartier
Svårt att uttala sig om vad det är vi ser här, tavlan ser ommålad ut och boett och index stämmer inte med de Seamaster 30 jag har sett. Besök en urmakare och öppna upp klockan så finns det mer att gå på, referens- och serienummer gör det lättare att få klarhet.
Tack för ditt svar! Tråkigt men ganska väntat om tavlan är ommålad (i säljarens annons stod det ovanlig). Ska se om jag får tillfälle att öppna den snart för att få tag i ref.
 

_jonte

Patek
Finns en ganska lika de-ville_tavla på forumet. Kommer inte ihåg vems nu bara. Inte omöjligt att den är korrekt... Om nu inte Ariste är helt säker(?), isf tror jag honom.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Perfekt, referensen stämmer med Seamaster 30 enligt Omegas databas. Där kan du läsa att den modellen kom i flera tavelvarianter. Urverket dateras till 1964 och är kaliber 286, ett bra verk och som användes mellan 63-66 i olika modeller. Visarna verkar också stämma jämfört med andra Seamaster 30. Det jag reagerar på vad gäller tavlan är typsnittet och framför allt 3:an i 30, vad jag kan se på olika referensbilder så är de två rundlarna i 3:an lika stora men på ditt ex är den nedre rundeln betydligt större än den övre. Det kanske har sin förklaring i fotot, glaset eller att det är en ovanlig modell som skiljer sig åt jämfört med mainstream SM 30. Även avständet mellan "Seamaster" och "30" är större än på de referensbilder jag hittar. Sedan tycker jag trycket av Seamaster ger ett slarvigt intryck när det hamnar så nära zonen/linjerna.

Den som har en liknande tavla är Camo00 och den hittar du en bit ner på denna sida:

https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/

Jag tycker du har en snygg klocka där, alla delar verkar höra ihop.
 

fc2

Rolex
Udda tavla gör så att prislappen blir lite större men när vi pratar denna typ av Omegor så är det ändå inte mycket pengar eftersom det finns så ohyggligt många av de samt att Omega-folket inte tappat uppfattning om sakers värde såsom Rolex-folk. Mellan 2-4k och du kan vara nöjd skulle jag säga.
 

richard1991

Cartier
Udda tavla gör så att prislappen blir lite större men när vi pratar denna typ av Omegor så är det ändå inte mycket pengar eftersom det finns så ohyggligt många av de samt att Omega-folket inte tappat uppfattning om sakers värde såsom Rolex-folk. Mellan 2-4k och du kan vara nöjd skulle jag säga.
Okej. Tack för svaret :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Funderar du på att sälja eller byta bort den tycker jag det vore schysst att informera om att tavlan kan vara ommålad, det kan påverka priset en hel del om tavlan är orörd.

Du kan jämföra texten på din tavla med 3 andra som är orörda:


image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp