• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omega

chimaira

Cartier
Hej,
Jag har fått min farfars Omega som han fick i 50-årspresent (ny antar jag) av sina leverantörer 1956.
Finns det någon som sitter inne på info om den här klockan?
Den är en mekanisk, boetten är stålfärgad. "Ringen" runt glaset samt bandhornen är guld/mässingsfärgade.
Bakboetten är omärkt och metallfärgad. Kronan är omärkt.
Tack på förhand!

IMG_6205.JPG IMG_6209.JPG IMG_6207.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Kronan är bytt någon gång i historians dunkel så en sådan kan du föröka hitta. Det finns ett referensnummer på insidan det bakre locket så du kan köpa en boettöppnare av Jaxa typ så du kan göra en sökning på numret och hitta rätt. På själva urverket finns även ett serienummer som man kan se årtalet när den tillverkades.
 

chimaira

Cartier
Kronan är bytt någon gång i historians dunkel så en sådan kan du föröka hitta. Det finns ett referensnummer på insidan det bakre locket så du kan köpa en boettöppnare av Jaxa typ så du kan göra en sökning på numret och hitta rätt. På själva urverket finns även ett serienummer som man kan se årtalet när den tillverkades.
Kanon!
Tack för svaret. Får ta och öppna när jag kommer hem idag.
 

chimaira

Cartier
35,5 mm, passar mao typ alla. Är en vanesak. Om du gillar den tycker jag du ska ta utmaningen att bära den en vecka. Går bra att avgränsa bärandet till innom hemmets väggar.

Ja men då funkar det. Jag har en Omega från 52 som mäter 36 mm, som jag tycker är helt ok på mina tjocka handleder, 19,5 cm.

Mycket bra storlek på ett armbandsur! Är en vanesak som Aurum säger.

Challenge accepted!
IMG_6224.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
När det kommer till krona så är det i första hand boetten som avgör och man skall då välja krona efter boettens material. Men är det en boett i två olika färger så kan man välja själv vad man tycker passar bäst, dock så skall man först hitta likadana klockor och se vad som sitter på dem och särskilt då för Omega för man vill alltid ha klockan i så original skick som möjligt.
 
Topp