• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage "Oris" chronostop

Sebaden

Basic
2-Faktor
Hej! Eller hjälp?
Jag köpte den här klockan 2011. Tyckte dock inte att den passade mig så jag gav den till en kompis i 30-års present. Hittade hit redan då men orkade inte regga mig men nu när jag har gjort det tänkte jag att det var lika bra att fråga!

Har mailat Oris och frågat om dom vet vad det är men dom hade ingen aning, bara att det inte är en Oris. Så vad kan det då vara? En gammal cimier? Eller något annat roligt?

Det sitter ju ett gammalt stiftankarsverk om det kan hjälpa någon?

Bilagor

• image.png
    image.png
    214.4 KB · Visningar: 119
  • image.png
    image.png
    251.5 KB · Visningar: 121
  • image.png
    image.png
    269.5 KB · Visningar: 109
  • image.png
    image.png
    235.6 KB · Visningar: 111
Oris var kända för sina billiga men bra stiftankarverk, bland annat fick man lov att ändra reglerna för kronometerklassning (att ankaret var tvungen att ha juveler) för att kunna utesluta oris.
Dock brukar de ticka rätt högt och när stiftankaret är utslitet (sker relativt fort), så behöver det bytas vilket inte alltid är sådär jättelätt att hitta delar.

Tillbaka
Topp