• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage relume i allmänhet och Tudor i synnerhet

Ska jag "reluma"?

  • Ja, i oranget

    Röster: 3 8.6%
  • Ja, i gult

    Röster: 12 34.3%
  • Ja, i vit

    Röster: 10 28.6%
  • Nej...

    Röster: 10 28.6%

  • Totala väljare
    35

maxmol

Panerai
Okej, så jag köpte nyligen en blå Tudor Snowflake 94110. Gillar den starkt. Boetten är i bra skick och tavla är en s.k. moondial pga. bublorna på tavla något som jag perverst nog föredrar och gillar stark.

Men jag stör mig på en sak. När jag köpte den så viste jag att visarna hade relumats och var bered på att visarna hade detta, men inte att index skulle vara det. Detta var ett missförstånd mellan mig och säljaren (han har hanterat detta väll så ingen kritisk där).

Men sanningen är ett denna relume kanske inte så bra gjort. Det är lite ojämt och klumpigt när man ser närmare på klocka. Att reluma är inget som jag själv skulle göra på en klassiker som denna. Men mina tankar går som så att nu när det redan gjorts så kanske det är okej att man får det gjort ordentligt.

Vill också dela med mig av det jag har hittat eftersom det varit uppe för diskussion på forumet vart man kan göra det och vad det kostar. Så se nedan.

Men tillbaka till poängen. Bör man reluma under dessa omständigheter 1) Reluma, ge fan i det eller skippa att reluma men pusha för att urmakaren målar om index och skippar luminovan. 2) I så fall vilken färg ska man köra på? Ska man köra på en ren vit, orange ”Hong Kong” patina eller en gulaktig patina?

Här är bilder på de olika typer av patina:

Vit
Tudor_Snowflake_Submariner_94110_Blue_Dial_88fb8971-32a8-401f-b0d0-24d7ec28c593_1024x1024.jpg



Orange

TUDOR-SNOWFLAKE-01.jpg


Gul

tudor-snowflake-bw.jpg




De olika relumarna:

IWW (NC, USA):

http://internationalwatchworks.com/services/reluminizing/

Intryck:
Har fått bra kontakt med IWW som har bilder på deras arbete som ser riktigt bra ut. Jack som driver det verkar också mycket seriös och adresser, telefonnummer osv verkar alla stämma överens. Han har också mycket goda referenser på andra forum.

Har varit öppen för och verkar kunna blanda färger.

Pris och tid: Han gav en offert på 120 USD + frakt till självkostnadspris för att reluma index och visare på en Snowflake. Angav att det skulle ta ”a couple of weeks”.


Han håller till i North Carolina så man kan åka på tull på arbete, men 25 % på 120 USD känns okej.


Motorcity (USA?):

http://www.motorcitywatchworks.com/work.html

Svåra att få tag på. Har en prislista på hemsidan som anger förljande priser:
Relume 3 hands (h/m/s): .......... 35
Relume GMT hands (GMT/h/m/s): .......... 40
Relume Chronograph hands: .......... 65
Relume bezel pip: .......... 15
Relume dial: .......... Please inquire. Dial lume prices start around $45 and can exceed $100. Factors for pricing include dial type, how many markers are on the dial, how many lume colors you prefer, etc.


Everest (AZ, USA):

http://www.everestwatchworks.com

Everest är den beryktade Kent Park som de flesta som googlar på relume får upp. Han kommer rekommenderad på andra forum. Han anger själv att det ska ta ca 2-4 veckor finns mycket feedback på att det kan ta betydligt längre.


Farfarsklocka i Stockholm

http://www.farfarsklocka.se/empty_14.html

Gör relumes. Mycket trevlig att prata med. Kan mixa färger, men sa att det i och för sig inte tar så lång tid men det gäller att man har lust för ett sådant finjobb så det skulle kunna ske inom 2 månader. Skulle kosta ca 1000 kr.

Werner ABC i Stockholm

Fick aldrig prata med en urmakare, men kvinnan i telefonen att de bara tar på sig arbete med klockmärken n i telefonen lla nya delar. äller att man har lust för ett sådant fin jobb så detpåstod att de bara tar på sig arbete med klockmärken som de kan beställa nya delar till och att Tudor inte var ett av dessa märken… Jaha…
 

frere

Audemars
2-Faktor
Innan man dristar sig till att tycka något, kan du inte lägga in en bild på din flinga ser ut i nuvarande skick också?

Vill minnas att criss cross har en tudor sub som helt enkelt fått en "skrapning" och att det ser helt okej ut.

Edit: För sen, multitaskar!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tyvärr, både klockan och originalvisarna är hos Bergströms ur för att sättas på klockan.
Ok jag gillade papadoks alt med att börja skrapa o se om där är kvar något org. Kanske tom matcha o fylla i ny lume i samma färg ...
Då kanske man kan säga att klockans lume bara är kompletterad .......
 

maxmol

Panerai
Jag vet att man inte kan göra det med visarna pga att de har helt ny färg. Den ligger inte på baksidan. Ska dock testa det. Och då kanske man bara behöver fixa visaren.

Har någon länk till Criss Cross tråd?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Här är min klocka. Index och visare är vita som synes. Hade tankar på att reluma, men är skeptisk till att det går att få till visarna bra. Har förlikat mig vid tanken på det vita. Vi som surfar här blir ju lite färgade av fina bilder med skön patina, men jag tror att dom flesta "vanliga" människor föredrar min klocka framför en med kraftig patina.

Med det sagt så röstar jag ändå på den gula lumen framför den vita. Orange är inte min grej. Förstår att du stör dig på dina index. Klumparna var inte fina. Försök att reluma index så det matchar visarna. Visarna på bilden är ju snygga.

Lycka till!

 

maxmol

Panerai
Hej!
Här är min klocka. Index och visare är vita som synes. Hade tankar på att reluma, men är skeptisk till att det går att få till visarna bra. Har förlikat mig vid tanken på det vita. Vi som surfar här blir ju lite färgade av fina bilder med skön patina, men jag tror att dom flesta "vanliga" människor föredrar min klocka framför en med kraftig patina.

Med det sagt så röstar jag ändå på den gula lumen framför den vita. Orange är inte min grej. Förstår att du stör dig på dina index. Klumparna var inte fina. Försök att reluma index så det matchar visarna. Visarna på bilden är ju snygga.

Lycka till!


Tack! Men så du tog och skrapade av lumen på din? Är det där resultatet av det? För det känns ändå okej. Helt klart bättre än min taskiga lume.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack! Men så du tog och skrapade av lumen på din? Är det där resultatet av det? För det känns ändå okej. Helt klart bättre än min taskiga lume.

Det var en tidigare ägare som fick tavlan skrapad när den servades. Lumen flagnade och han ville inte ha lösa partiklar i klockan. Index och visare är väldigt vita för att vara drygt 40 år. Jag har funderat på om det är servicetavla och visare. Kommer servicetavlor utan lume?
 

maxmol

Panerai
Det var en tidigare ägare som fick tavlan skrapad när den servades. Lumen flagnade och han ville inte ha lösa partiklar i klockan. Index och visare är väldigt vita för att vara drygt 40 år. Jag har funderat på om det är servicetavla och visare. Kommer servicetavlor utan lume?


Som jag förstår det så kommer väll service tavlor med den lume som tillhör den årgång som tavlan tillhör. Men okej, som jag fattat det så måste man ändå skrapa klockan innan man relumar för att det ska bli bra. Så ska nog först testa det och se om jag blir nöjd. Tack som fasiken för bra tips! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade på vit, gärna benvit (krämvit?), dvs. något mellan vit och gul. Typ som färgen på visarna på det vita exemplet.
 

McGyver

Rolex
Inte för att strö salt i såren, men har firmorna du hänvisar till sett bilder på din tavla innan du fick prisförslag av dem?

Att reluma en gammal tavla innebär oftast att "bara" tvätta bort den gamla lumen( som oftast blivit porös med åren och går lätt att ta bort) och sedan måla på ny. I ditt fall har någon haft en dålig dag när de blandade sin lume/färg och applicerade denna på talvan. Det stora problemet, som jag ser det, är att du nu har en ny färg/lume ovanpå den äldre. I bästa fall så finns det gott om gammal lume under som är porös och släpper lätt och då är det inga problem att få bort det påmålade. Om personen rengjort tavlan ordentligt innan den nya lumen sattes dit så finns risken att den nu sitter ordentligt och är ett rent h-te att få bort - vill en firma göra det för 120 dollares = taget i min värld! ;)
 

maxmol

Panerai
Inte för att strö salt i såren, men har firmorna du hänvisar till sett bilder på din tavla innan du fick prisförslag av dem?

Att reluma en gammal tavla innebär oftast att "bara" tvätta bort den gamla lumen( som oftast blivit porös med åren och går lätt att ta bort) och sedan måla på ny. I ditt fall har någon haft en dålig dag när de blandade sin lume/färg och applicerade denna på talvan. Det stora problemet, som jag ser det, är att du nu har en ny färg/lume ovanpå den äldre. I bästa fall så finns det gott om gammal lume under som är porös och släpper lätt och då är det inga problem att få bort det påmålade. Om personen rengjort tavlan ordentligt innan den nya lumen sattes dit så finns risken att den nu sitter ordentligt och är ett rent h-te att få bort - vill en firma göra det för 120 dollares = taget i min värld! ;)



Jodå, har mailat bilder och förklaringar till alla eftersom jag inte vill att någon optimist skulle säga att det va nada problem och sen sabba hela tavlan. Men även fast det är en moondial och ny lume så verkade alla tycka att det var okej. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En relumad urtavla ser alltid relumad ut, så mitt tips är att låta bli urtavlan om du inte tycker den ser förjäklig ut. Ser den riktigt felförgad ut, så är mitt tips lätt tvätt av tavlan och därefter matcha visare till tavlan. Att lägga på missfärgad lume är bara töntigt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lånar tråden och fortsätter på temat snowflake-lume!

Jag har av någon anledning förutsatt att lumen på min tudor sub är original, eftersom den är så pass hårt patinerad. Som synes är det en äldre 7016 med "swiss only"-tavlan som bara förekommer på de tidigaste, serienumret daterar den också mycket riktigt till -68. (Varför "swiss only" hängde med så pass länge på tudor när de fasades ut fem år tidigare på rolex får någon kunnigare gärna förklara - det har ju knappast varit radium på den här klockan från början...)
20131106_202522_zps8a4f58b6.jpg

Hur som helst. Jag kan inte läsa mig till att den här typen av patina på indexen är särskilt typisk för någon av taveltillverkarna och börjar därför fundera på om den kanske är relumad? Vad tror snowflakekonnässörerna, Davvan m fl? Om det flagnad originallume tycker jag att det är coolt...men flagnad färg från åttiotalet kan man ju lika gärna skrapa bort och få en lika fräsch look som på criss cross...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden och fortsätter på temat snowflake-lume!

Jag har av någon anledning förutsatt att lumen på min tudor sub är original, eftersom den är så pass hårt patinerad. Som synes är det en äldre 7016 med "swiss only"-tavlan som bara förekommer på de tidigaste, serienumret daterar den också mycket riktigt till -68. (Varför "swiss only" hängde med så pass länge på tudor när de fasades ut fem år tidigare på rolex får någon kunnigare gärna förklara - det har ju knappast varit radium på den här klockan från början...)
20131106_202522_zps8a4f58b6.jpg

Hur som helst. Jag kan inte läsa mig till att den här typen av patina på indexen är särskilt typisk för någon av taveltillverkarna och börjar därför fundera på om den kanske är relumad? Vad tror snowflakekonnässörerna, Davvan m fl? Om det flagnad originallume tycker jag att det är coolt...men flagnad färg från åttiotalet kan man ju lika gärna skrapa bort och få en lika fräsch look som på criss cross...

Kan bara gissa..... efter att nosat runt på Flingor och sett en herrans massa varianter på patina/defekter så tror jag inte den är relumad. Utseendet är inte helt ovanligt..... dock brukar de kanske inte vara så flammiga som din.... mer enstaka eller ett par markeringar som tappat lume. Tudor har ju en del kända problem med tavlorna på tidiga Flingor......vissa kallar det mögel, goosebumps mm.....Nån hemmapulare kan ju varit på den i försök till bättring.... men inte lyckats. Relume..... Nej...... FUBAR..... Japp....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan bara gissa..... efter att nosat runt på Flingor och sett en herrans massa varianter på patina/defekter så tror jag inte den är relumad. Utseendet är inte helt ovanligt..... dock brukar de kanske inte vara så flammiga som din.... mer enstaka eller ett par markeringar som tappat lume. Tudor har ju en del kända problem med tavlorna på tidiga Flingor......vissa kallar det mögel, goosebumps mm.....Nån hemmapulare kan ju varit på den i försök till bättring.... men inte lyckats. Relume..... Nej...... FUBAR..... Japp....

Fubar...:bag: Då verkar min ursprungliga teori hålla iaf, original lume som delvis fallit av eller petats bort. Tycker själv att det ser rätt coolt ut så här...åtminstone när det är gammalt, och inte bara spåren av en dålig relumning...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fubar...:bag: Då verkar min ursprungliga teori hålla iaf, original lume som delvis fallit av eller petats bort. Tycker själv att det ser rätt coolt ut så här...åtminstone när det är gammalt, och inte bara spåren av en dålig relumning...

Den är Paradise Hotel Trashig....jag gillar den....bara behålla as is!!
 

maxmol

Panerai
En relumad urtavla ser alltid relumad ut, så mitt tips är att låta bli urtavlan om du inte tycker den ser förjäklig ut. Ser den riktigt felförgad ut, så är mitt tips lätt tvätt av tavlan och därefter matcha visare till tavlan. Att lägga på missfärgad lume är bara töntigt.


Jo jag håller med. Det tråkiga är att tavlan ibland tom ser falsk ut. Men det är en s.k. "moondial" så jag är rädd för att den inte ska palla en tvätt. Tänkte dock ge den en skrapning först för att se om den kan bli lite mer som criss cross eller papadoks klocka. Om det inte blir snyggt så blir det en relume. Men den lume som jag har nu är något jävla taskig.
 
Topp