• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Rolex-delar, var finns (pris-)logiken

thomastheswede

Audemars
De av er som går igång på äldre Rolex-klockor och framförallt sport-dito har ju ett bra tag kunnat konstatera att priserna på klockor såväl som Oyster-länkar och annat lösgodis går helt bananas. Men var finns logiken? Finns det ens en logik?

Kolla begärt pris på dessa insert: FS: 9 Fat fonts Rolex sub inserts for 5512/5513/1680/1665 - Take a look

Kommer värdet på min klocka att öka 10-15.000 kronor om jag köper ett korrekt insert och monterar dit det? Omvänt, får man 15.000 kr minde för sin rödsub eller 1665 för att den har ett för nytt insert? Får jag så mycket mindre för en 1665:a om den saknar ankare att det är värt att köpa till ett om det saknas?

Jag kan förstå det om vi snackar bakelit-GMT eller nån supertidig Sub men på inserts o.dyl. till en 1680, 5513 eller 1665:a känns det loco.

Hur tänker ni andra kring detta, jag tycker det har spårat helt. 20.000 spänn för ett ankare till en 1665:a, 10.0000 för ett insert, 2.500 spänn för en plastpärla till insertet känns sjukt. Eller är jag bara grumpy?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Priserna på inserts har eskalerat något enormt senaste åren (lite väl mycket kan jag väl tycka då det ändå verkar finnas rätt mycket tillgängligt). Börjar ju även synas på t.ex. Speedmasters där en DON Bezel lätt kan gå för över 10k.

Ibland är delarna i en Rolex faktiskt värda mer separat än klockan i helhet. Ta som exempel en guld/stål GMT som diskuterades i "minst prisvärda klockan tråden". Den hade en hel del fel vad gäller originalitet (TT Daytona-länk t.ex.). Men där värdet i delarna separat nog översteg vad klockan såldes för. Just TT länkar ser man väldigt sällan till salu, skulle nog vilja säga att de går 1 på 50 lösa (om inte färre) och just Daytona länkar är ännu mer ovanliga. Inte så ofta man kör en nyare TT klocka head only och säljer av länken och länken separat från Rolex är svindyr.

Tycker inte du är grumpy, men så länge det finns fler som vill ha en vara mer än vad det finns varor desto dyrare blir det.
Finns det en person som har bra med stålar som just "behöver" ett ankare till sin 1665 för att få den komplett så räcker det för att säljaren ska få 20 000. Rätt? Tja, personligen skiter jag i ankare så för mig kan de få hålla på :)

Vad gäller om du får mer eller mindre om något är komplett eller ej.
Jag tror att idag är marknaden så exponerad (lätt att köpa internationellt och lätt att få information) att en klocka som är helt komplett (varenda lilla grej) går nog procentuellt för mer än en som har "nästan allt". Typ hittepåexempel (baserar inte detta på några exakta siffror utan mer på känn) någon sportstål Rolex:

Länk i bra skick= 1000USD
"rätt insert" = 1000USD

Head only med serviceinsert: 5000USD
Head only med rätt insert: 5800USD
Head/länk med rätt insert: 6500USD

Brukar få förfrågningar om hjälp om ett pris på ett objekt är ok eller ej. Brukar då "räkna baklänges". Svaren brukar då bli "ja, plocka bort länken som du säkert får 1000USD för, byt ut insertet mot ett service så är det 1000USD till, då har du klockan för 4500USD. Det är rätt ok pris". Eller i jämförelse mellan två objekt där den ena är "korrekt med länk och dyrare" mot en "head only med t.ex. luminova-visare". Att köpa till delarna till den billigare för att få den i samma skick som den dyrare blir ofta totalt dyrare i slutändan.
Head/länk med rätt insert cert och box inget mer: 8500 USD
<----------Här tror jag det ligger en rejäl värdeökning som eventuellt inte står i paritet till värdet på extradelarna, det räcker med en person som "måste ha fullset" som betalar en premium för att slippa leta delarna själv.
Full set med allt smask: 12000 USD

(finns så klart undantag med ovanstående)

Bara mina observationer. Tycker jag att det är kul att priserna dragit iväg så pass? Nej, men det är ju även rätt skönt att veta att det man har/köper troligtvis är ganska beständiga i värde då det inte direkt görs mer av dem.

Kan även tillägga att det var inte många år sedan en oyster/jubilee-länk låg på 5-6000 mot nu typ det dubbla från butik. Det gör ju att länkarna separat blir dyrare för det är dyrare från butik.
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
https://www.netauktion.se/auction/product/rolex-reservdelslager/
Liten ex. :) på begagnat och ny delar! :)
image.png
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@thomastheswede du är nog bara grumpy :D
För mig handlar det inte om värdet på klockan utan om att jag vill att den ska vara så tidskorrekt som möjligt. Vissa klarar av att leva med 93150-länk och serviceinsert på sina gamla Submariners. Tyvärr är jag inte en av dem :( helt ärligt så kunde inte sova på nätterna när jag hade solid länk och ett serviceinsert på min förra Tudorsub. Nu ska jag bumpa annonsen och höja priset på mitt fatfont-insert som är alltför billigt :cigar::cigar::cigar:
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
@thomastheswede du är nog bara grumpy :D
För mig handlar det inte om värdet på klockan utan om att jag vill att den ska vara så tidskorrekt som möjligt. Vissa klarar av att leva med 93150-länk och serviceinsert på sina gamla Submariners. Tyvärr är jag inte en av dem :( helt ärligt så kunde inte sova på nätterna när jag hade solid länk och ett serviceinsert på min förra Tudorsub. Nu ska jag bumpa annonsen och höja priset på mitt fatfont-insert som är alltför billigt :cigar::cigar::cigar:
Jag är lika picky som du när det gäller korrekthet (det är väl därför jag blir så deppad när jag ser priserna) och tror att man idag helt klart ska köpa en så rätt klocka som möjligt från start om man är lika petig som du och jag verkar vara.
Ankaret är dock ett bra exempel på det jag tycker är ologiskt: finns inga under 20.000 när de väl dyker upp. Vill jag ha ett ankare? JA! Hatar jag mig själv för att jag nobbade att köpa ett för 6.000kr för några år sedan. JA! Men får jag 20.000 mer för min 1665 som förutom ankaret är full set? Jag tror verkligen inte det...


Får jag kickback på ditt insert om du får mer betalt nu? :p
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är lika picky som du när det gäller korrekthet (det är väl därför jag blir så deppad när jag ser priserna) och tror att man idag helt klart ska köpa en så rätt klocka som möjligt från start om man är lika petig som du och jag verkar vara.
Ankaret är dock ett bra exempel på det jag tycker är ologiskt: finns inga under 20.000 när de väl dyker upp. Vill jag ha ett ankare? JA! Hatar jag mig själv för att jag nobbade att köpa ett för 6.000kr för några år sedan. JA! Men får jag 20.000 mer för min 1665 som förutom ankaret är full set? Jag tror verkligen inte det...


Får jag kickback på ditt insert om du får mer betalt nu? :p
Att du nobbade ett ankare för 6 papp ser jag som ett sundhetstecken :)
Sorry ingem kickback men allt över fem papp går till BCF:)
 

thomastheswede

Audemars
Kanske är det bara ett väldigt tydligt exempel på marknadsekonomi. Säljarna sätter det ris det tror att de maximalt kan få t och nappar någon så var priset bevisligen rätt. Jag har bara haft svårt att sätta priserna i relation till den ev. värdeökningen på klockan men Fredriks förträffligt redovisade analys/gut feeling visar att det trots allt inte är HELT galna priser (sorgligt nog).

På tal om ankare... FS: anchor 100/330, 200/660, 300/1000 green dot, 610/2000, copper 200/660 green dot
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Delarna skenar delvis för att priserna generellt gått upp. Då en vanlig klocka nu kostar som den gör så får det ju effekten att delarna också kostar därefter. Det förklarar varför rätt risiga delar ändå är dyra. Att snygga inserts är dyrt är inget nytt och kostar då average huggorm så blir det självklart att ovanliga eller snygga saker är än dyrare.

Sen är det svårt att motivera men vill man ha bra prylar så är det dessvärre bara att betala. Annars sitter man utan..

Rätt sjukt att dessa två inlägg idag kostar mer än vad en hyfsad sub gjorde för ett par år sedan.

image.jpeg
 
Topp