• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage seiko till bad?

rekacj

Omega
2-Faktor
Letar just nu efter en trycktestad Seiko 6309 7040 då jag länge varit ute efter denna modellen, även 6105 8110 tilltalar mig.

Frågan jag ställer mig såhär på kvällskvisten efter mycket letande på ebay, watchrecon och här, är om det är bättre att införskaffa en nyare modell som klarar vatten och en seiko 6309 utan det kravet.

Vad skulle ni säga?

Jag har sett framför mig att sitta på poolkanten/stranden med en seiko 6309 på ett snyggt nato på armen, sådär lagom solbränd och en öl i den andra handen. En alldeles förträfflig tanke om ni frågar mig.
Ska jag svika detta och gå på en nyare beater eller leta vidare?

Ordet är fritt, helt meningslös tråd egentligen men måste få lite motivation i letandet nu!

Trevlig kväll!
 

Konfettiregn

Breitling
Kör i vind! Det är ju ändå en klocka som är gjord för att dykas med. Just 6309 finns det ju relativt gott om också. Så länge den inte är mint eller har grandiost affektionsvärde så skulle jag köra. Bara den har fräscha packningar och är trycktestad. Strandkant och öl går ju oavsett men man vill ju kunna svalka sig också. Köp den klocka du vill ha!
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Kör i vind! Det är ju ändå en klocka som är gjord för att dykas med. Just 6309 finns det ju relativt gott om också. Så länge den inte är mint eller har grandiost affektionsvärde så skulle jag köra. Bara den har fräscha packningar och är trycktestad. Strandkant och öl går ju oavsett men man vill ju kunna svalka sig också. Köp den klocka du vill ha!
Ja vill verkligen ha denna, så får leta vidare. Känns mycket trevligare med en vintage än ny beater.

Inga problem att få en 6309:a tät. Samma gäller 6105-811x. Det kan vara värre med 6105-800x dock.
Vad kostar det i runda slängar att ordna detta om jag nu skulle köpa en som inte är tät?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Vad kostar det i runda slängar att ordna detta om jag nu skulle köpa en som inte är tät?

Vet inte faktiskt, den enda gång jag behövt fixa det köpte jag packningar på ebay och bytte själv (dock ej kronpackningen). Relativt små pengar skulle jag tro även om du lämnar den till urmakarn.
 

plattfot

Rolex
Letar just nu efter en trycktestad Seiko 6309 7040 då jag länge varit ute efter denna modellen, även 6105 8110 tilltalar mig.

Frågan jag ställer mig såhär på kvällskvisten efter mycket letande på ebay, watchrecon och här, är om det är bättre att införskaffa en nyare modell som klarar vatten och en seiko 6309 utan det kravet.


7040an är en förträfflig sommarklocka, som du med största sannolikhet kan hoppa i poolen med. Sikta på ett ex som inte levt sitt liv i ett sk. HHC (hot humid country/climate) så är sannolikheten större att boetten och verk inte är rostskadade. Krona/kronhals är akilleshälen för modellen och det är för vattentätheten säkrast att gängorna är bra. Ett sätt att kontrollera detta är att kronan snabbt "hittar" gängorna och går att skruva flera tag innan den stannar mot boetten - helst 3-4 tag. Som du säkert vet har många, de flesta, exemplar utbytta delar och jag vill påstå att nästan alla du hittar på ebay är snabb"renoverade" med piratdelar vilket känns lite trist. Ha koll på vad du köper och betalar därefter.

Jag har en något ambivalent relation till modellen och har utvecklat något av en tradition. Varje vår kommer suget efter en 7040 och jag skaffar ett exemplar. Bär klockan relativt ofta över sommarmånaderna - med en klar peak på semestern, för att sedan lägga tillbaka den i lådan i samma veva som badbyxor byts ut mot höstjacka. Klockan ligger där i lådan några veckor för att säljas - inte sällan hamnar klockan i Motalatrakten. Året därpå upprepas historien och jag har just skaffat min sjätte eller sjunde 7040, mitt finaste exemplar hittills. Vi gör väl som vanligt till hösten Jockinho :)?

Edit:


 

rekacj

Omega
2-Faktor
7040an är en förträfflig sommarklocka, som du med största sannolikhet kan hoppa i poolen med. Sikta på ett ex som inte levt sitt liv i ett sk. HHC (hot humid country/climate) så är sannolikheten större att boetten och verk inte är rostskadade. Krona/kronhals är akilleshälen för modellen och det är för vattentätheten säkrast att gängorna är bra. Ett sätt att kontrollera detta är att kronan snabbt "hittar" gängorna och går att skruva flera tag innan den stannar mot boetten - helst 3-4 tag. Som du säkert vet har många, de flesta, exemplar utbytta delar och jag vill påstå att nästan alla du hittar på ebay är snabb"renoverade" med piratdelar vilket känns lite trist. Ha koll på vad du köper och betalar därefter.

Jag har en något ambivalent relation till modellen och har utvecklat något av en tradition. Varje vår kommer suget efter en 7040 och jag skaffar ett exemplar. Bär klockan relativt ofta över sommarmånaderna - med en klar peak på semestern, för att sedan lägga tillbaka den i lådan i samma veva som badbyxor byts ut mot höstjacka. Klockan ligger där i lådan några veckor för att säljas - inte sällan hamnar klockan i Motalatrakten. Året därpå upprepas historien och jag har just skaffat min sjätte eller sjunde 7040, mitt finaste exemplar hittills. Vi gör väl som vanligt till hösten Jockinho :)?

Edit:



Intressant inlägg, råder du mig att undvika ebay?

Vart har du köpt dina? De verkar ju alla klara mitt krav, längtar tills jag hittar min och har den på armen...
 

egbert

Panerai
Tänk en extra gång angående val av band. Populariteten för nato verkar dala om man får tro dagspressen.
image.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
7040an är en förträfflig sommarklocka, som du med största sannolikhet kan hoppa i poolen med. Sikta på ett ex som inte levt sitt liv i ett sk. HHC (hot humid country/climate) så är sannolikheten större att boetten och verk inte är rostskadade. Krona/kronhals är akilleshälen för modellen och det är för vattentätheten säkrast att gängorna är bra. Ett sätt att kontrollera detta är att kronan snabbt "hittar" gängorna och går att skruva flera tag innan den stannar mot boetten - helst 3-4 tag. Som du säkert vet har många, de flesta, exemplar utbytta delar och jag vill påstå att nästan alla du hittar på ebay är snabb"renoverade" med piratdelar vilket känns lite trist. Ha koll på vad du köper och betalar därefter.

Jag har en något ambivalent relation till modellen och har utvecklat något av en tradition. Varje vår kommer suget efter en 7040 och jag skaffar ett exemplar. Bär klockan relativt ofta över sommarmånaderna - med en klar peak på semestern, för att sedan lägga tillbaka den i lådan i samma veva som badbyxor byts ut mot höstjacka. Klockan ligger där i lådan några veckor för att säljas - inte sällan hamnar klockan i Motalatrakten. Året därpå upprepas historien och jag har just skaffat min sjätte eller sjunde 7040, mitt finaste exemplar hittills. Vi gör väl som vanligt till hösten Jockinho :)?

Klart vi gör ;)
(Nog också haft en sex stycken, nog fler än jag haft 007's innan jag fick en keeper på dem. 7040:n är underbara klockor till rimlig peng!)
 

plattfot

Rolex
Intressant inlägg, råder du mig att undvika ebay?

Vart har du köpt dina? De verkar ju alla klara mitt krav, längtar tills jag hittar min och har den på armen...


Nja. Tror det är ganska många som har 6309-7040 på span via ebay. De som dyker upp där och är bra går för marknadsmässiga pengar och man gör sällan fynd, vilket för mig gör det intressantare att köpa av en säljare man kan ha en dialog med innan köp. Jag hade kollat köp & sälj här (och på ttt), men framför allt hade jag kollat på SCWF.

Du har säkert sett denna guide:
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6309-diver-collectors-buying-guide-140799.html

Vill du köpa en 6105-8110, tryckt och klar för bad, har du en här:
http://gripenbro.se/artiklar/watches/seiko-1.html
Finns att hitta för mindre pengar, men den är fin...
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Nja. Tror det är ganska många som har 6309-7040 på span via ebay. De som dyker upp där och är bra går för marknadsmässiga pengar och man gör sällan fynd, vilket för mig gör det intressantare att köpa av en säljare man kan ha en dialog med innan köp. Jag hade kollat köp & sälj här (och på ttt), men framför allt hade jag kollat på SCWF.

Du har säkert sett denna guide:
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6309-diver-collectors-buying-guide-140799.html

Vill du köpa en 6105-8110, tryckt och klar för bad, har du en här:
http://gripenbro.se/artiklar/watches/seiko-1.html
Finns att hitta för mindre pengar, men den är fin...


Vad är rimligt att betala egentligen?
Runt 2000 har jag budget på för detta köp och tycker det känns rimligt eller?

Har kikat på den 6105 men ligger lite över min klockbudget just nu.

Vad tror du om denna?
http://www.timetotalk.se/kop-salj/f...161.html?sid=f2320570194ab667ba692e5c61ee1a2f

Tacksam för alla svar!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vad är rimligt att betala egentligen?
Runt 2000 har jag budget på för detta köp och tycker det känns rimligt eller?

Har kikat på den 6105 men ligger lite över min klockbudget just nu.

Vad tror du om denna?
http://www.timetotalk.se/kop-salj/f...161.html?sid=f2320570194ab667ba692e5c61ee1a2f

Tacksam för alla svar!

Fortar sig 1-2 minuter per dag kan tyda på behov av service.

Bortsett från det såg den bra ut. Misstänker att nån klorinblekt det där insertet
 
Topp