• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Vintage Seiko Twin Quartz BEW010 från September 1980

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Pris
1900sek
Returpolicy
Ja, inom 48h på köparens bekostnad ToR
Bilder Skickat
  1. Ja
Jahaja, det går lite långsamt att sälja klockor så i ett nytt försök lägger jag nu upp en av mina absoluta favoriter för att finansiera ett nyköp :p Skulle tillräckligt många av mina drygt 20 andra klockor jag har ute här, på tradera och snupps sälja så är detta den första annonsen jag kommer att dra tillbaka :)

Detta är en relativt ovanlig klocka som inte allt för ofta hittar ut på marknaden. Klockan är en Seiko Twin Quartz BEW010 från September 1980.

Inuti tickar ett Seiko 9642 6j thermokompenserat HAQ kvartsverk med dubbla kvartskristaller som är specat till 20spy och håller drygt 39år senare fortfarande tiden utmärkt. Batteriet är ett standard SR920SW som skall hålla i två år och klockan har även EOL-indikator.

Twin Quartz lanserades av Seiko 1978 och producerades under 80talet. Verket användes i Seikos dyrare klockor och var för sin tid, och är fortfarande, bland det mest exakta man kunde köpa. Twin Quartz verken återfanns i Seiko Superior, Grand och King för att senare dyka upp i Dolce och den egna Twin Quartz-serien. Men 1980 råkade verket "spilla över" till en "vanlig" Seikoklocka, BEW010. Även om den återfanns bland de billigare modellerna så kostade den nästan lika mycket som sina kusiner och listade 85000yen dvs strax under vad man fick pröjsa för en Grand Quartz. När det kommer till finish ligger den långt över de billigare klockorna den delade utrymme med, jag skulle nästan kunna säga att det är en Grand Quartz utan märkningen. Boetten är borstad, glasringen polerad och länken är integrerad. Glaset är Safir istället för Hardlex och tavlan är helt perfekt har en off-white färg med rispapperstruktur. Indexen och Seikologgan är applicerad. Visarna är perfekta och naturligtvis träffar sekundvisaren indexen perfekt ;) Den har t.o.m. ett eget typsnitt på datumskivan som fyller fönstret och är i mitt tycke j*vligt snyggt. Länken är som sagt integrerad och är 19mm mot boetten och smalnar av till 15mm mot låset och detta gör den barnsligt bekväm att bära. Tyvärr är länken för kort för mig och mina 19cm handleder och det har jag löst med en moddad extender så att den passar mig. Utan den uppskattar jag att man kan bära den om man 17,5cm eller mindre handleder.

Skicket är väldigt bra för en 39år gammal klocka med bruksspår finns. Man kan se någon ytlig repa på sidan av boetten och lite på glasringen samt baklocket naturligtvis. Dock så borde man om man är händig med relativ lätthet själv kunna polera glasringen så att den återfår sin forna glans. Glaset är repfritt. Servicehistoriken är okänd och jag vet inte när det är dags för batteribyte.

Klockan mäter in på modiga 32mm i diameter ex krona och är endast 7mm hög.

Spårbar frakt ingår och klockan skickas i enklare plåtlåda.

Betalning med Swish

Tack KS för ett sint forum och möjlighet till annonsplats :)

R1060534.JPG
R1060529.JPG
R1060530.JPG
R1060531.JPG
R1060532.JPG
 
Senast ändrad:
Topp