• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Mr Chance

Kalmar
Köpte för några år sen denna Tissot på Kaplans. Den har sedan dess legat i en låda eftersom den går en aning för fort, dubbel hastighet. Är det någon som har en aning om fel eller har ett liknande verk liggandes?

image_zpsb56c5a20.jpg


image_zps6f19c99f.jpg


/Micke Ni
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Kan vara så enkelt som klibbig spiral (balansfjädern). Smuts blandat med olja som satt igen fjädern?
Vet inte om detta kan orsaka dubbel gånghastighet i praktiken, men jag har svårt att tro (som extrem lekman!) att mekaniska fel på tex spärrhake, gånghake eller andra reglerande delar skulle medföra dubbel men jämn(?) gång över längre tid...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Camo00 skrev:
Kan vara så enkelt som klibbig spiral (balansfjädern). Smuts blandat med olja som satt igen fjädern?
Vet inte om detta kan orsaka dubbel gånghastighet i praktiken, men jag har svårt att tro (som extrem lekman!) att mekaniska fel på tex spärrhake, gånghake eller andra reglerande delar skulle medföra dubbel men jämn(?) gång över längre tid...

Efter en promenad funderar jag på om det inte borde vara precis tvärtom..?

Som vanligt; ignorera mina inlägg och konsultera en expert! :)
 
C

China

Guest
Camo00 skrev:
Camo00 skrev:
Kan vara så enkelt som klibbig spiral (balansfjädern). Smuts blandat med olja som satt igen fjädern?
Vet inte om detta kan orsaka dubbel gånghastighet i praktiken, men jag har svårt att tro (som extrem lekman!) att mekaniska fel på tex spärrhake, gånghake eller andra reglerande delar skulle medföra dubbel men jämn(?) gång över längre tid...

Efter en promenad funderar jag på om det inte borde vara precis tvärtom..?

Som vanligt; ignorera mina inlägg och konsultera en expert! :)

Nja, du underskattar nog dig själv. ;)

Men det här blir lite av en gissningstävlan, problemet kan bero på en rad olika orsaker. T.ex. skit i verket eller felaktig smörjning, en skadad spiral i balansen, misslyckad regulering/justering, och om klockan varit utsatt för magnetism. I det här fallet så gissar jag på att det handlar om magnetism som fått spiralerna i balansen att klibba ihop, det är ganska vanligt. Magnetism är oftast boven i dramat när ett verk skenar.


Säkraste sättet att få svart på vitt, är att lämna in klockan hos en urmakare och be om ett kostnadsförslag.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Magnetism alltså? Är det så skadligt/riskabelt vid vardaglig användning?
 
C

China

Guest
Re: Sv: Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Camo00 skrev:
Magnetism alltså? Är det så skadligt/riskabelt vid vardaglig användning?

Det finns ganska gott om magnetiska fält omkring oss, fast det är väl inget man går och tänker på till vardags. T.ex. så har en del möbler och frys/kylskåp magneter för att hålla dörrar/lådor stängda, elektriska apparater, högtalare och telefoner. Jag har däremot inget bra svar på hur mycket magnetisk påverkan som krävs. Quartz påverkas också, men det blir kortvarigt och verket går normalt när man kommer ur det magnetiska fältet.

Man kan testa sin klocka genom att lägga den vid en kompass, börjar kompassens visare att snurra så är klockan magnetisk.
 

Mr Chance

Kalmar
Tack för synpunkter och förslag. Jag la en kompass på klockan och mycket riktigt snurrade kompassnålen, åtminstone ett kvarts varv. Funderar på urmakare men vet inte om det är värt pengarna. Får be om kostnadsförslag.

/Micke Ni
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De flesta urmakare har avmagnitiserare. Brukar vara billigt att få en behandling från en sån.
 
Topp