• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Vantage

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nytt i mögelboxen, en handjagad liten Vantage.

Verkar inte finnas Quickset för dag o datum, nån som vet nåt mer?

7use4eta.jpg


esumabas.jpg
 
C

China

Guest
Ariste redan täckt historiken på ett föredömligt sätt, så har jag inte så mycket att komma med. Ofta så har Vantage klockor ingen referensmärkning, vilket gör det ganska knepigt. Modellen bör vara en day date, och en kvalificerad gissning är att klockan tillverkats i början eller mitten av 1960talet. Däremot så går det nog att identifiera urverket om Scaramanga lägger upp en bild, det förekommer en del ganska udda verk i klockor från Vantage, som t.ex. Japanska Ricoh.
 
C

China

Guest
Du ser på bakstycket om det är en tryck eller skruvboett. Är det en tryckboett så finns det som regel en liten skåra för att öppna med boettkniv, till en skruvboett behöver du en boettöppnare.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Du ser på bakstycket om det är en tryck eller skruvboett. Är det en tryckboett så finns det som regel en liten skåra för att öppna med boettkniv, till en skruvboett behöver du en boettöppnare.

Varken eller trodde min urmakare efter att ha synat den med luppen. Lim runt glaset antyder att man går in framifrån.
 
C

China

Guest
Är det så ovanligt? Kanske vanligare på guldboetter iofs...

Nyckelordet här är nog lågpris, jag skulle tippa att de flesta av Vantages modeller (kronografer undantaget) låg i prisklassen $5-$20 när det begav sig. Men jag säger inte att du har fel, det finns även en del billigare klockor med den konstruktionen.
 
C

China

Guest
Det ser ut som en tryckboett i mina ögon, boetten är inte helgjuten vad jag kan se.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Skåran för att öppna boetten verkar sitta vid hornet längst ner till vänster.

Trodde jag också men det är en reflex. Samma sak vid alla horn. Det enda jag kan tänka mig är att man tar bort kronan och öppnar via det hålet men kronan sitter där den sitter ju.

Kan den varit så billig att det inte var tanken att den skulle servas? Kasta när den börjar jävlas typ?
 
C

China

Guest
Trodde jag också men det är en reflex. Samma sak vid alla horn. Det enda jag kan tänka mig är att man tar bort kronan och öppnar via det hålet men kronan sitter där den sitter ju.

Kan den varit så billig att det inte var tanken att den skulle servas? Kasta när den börjar jävlas typ?

Har du en boettkniv så tror jag att du kan bända upp bakstycket genom att trycka in den i skarven. Det kan ligga lite i ditt resonemang om att klockan inte är tänkt att servas, Vantage var sin tids lågprisklockor. Men jag har svårt att se att det skulle röra sig om en monocoque, däremot så kanske det handlar om "slit och släng" mentalitet och att tillverkaren kallt räknat med att ev. returer ersattes med en ny klocka som i det här fallet förmodligen var billigare än åtgärd/service, och att köparen helt enkelt kasserade klockan när den gav upp. Ofta är det billiga urverk av tveksam kvalité i de här klockorna.

Lite lurig klocka.
 
Topp