• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage VC med prov....

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
tjena. Hemma hos en polare som inte är intresserad av klockor. Han visade den här...

Jag är på tok för dålig för att avgöra något kring den.
Historian bakom är att hans släkting Vladimir Moderov var generaldirektör för FNs kontor i Genève. Den första från ca 46-52. Moderov fick klockan när han avslutade sin tjänst hos FN. Drar upp fint och tickar på. Ca 37-38mm utan krona.

Någon som kan bidra med mer?
DA62B03A-3834-45CF-B041-9705D9566CA2.jpeg
1BC7D162-00FB-4D5E-ABCE-62DE4AC52835.jpeg
463C1758-E3AD-4FE6-B49A-5A1052CAC2EF.jpeg
ABECD00B-C14B-4125-899E-E0119C3811F1.jpeg
DDB761F3-28E4-4A9D-B641-E9E058F33CF1.jpeg

tjena. Hemma hos en polare som inte är intresserad av klockor. Han visade den här...

Historian bakom är att hans släkting Vladimir Moderov var generaldirektör för FNs kontor i Genève. Den första från ca 46-52. Moderov fick klockan när han avslutade sin tjänst hos FN. Drar upp fint och tickar på. Ca 37-38mm utan krona.

JÄVLAR I HAVET SÅ COOLT!!! Ovanligt stor och med grym proveniens! Och initialer på bandet?! Så jävla ballt!!

Kan inte bidrag med mer än RIKTIGT COOL! Rolig modell och ascoolt med initialerna på bandet!!!

Grymt!
Initialerna är väl på lådan?
Swdan ser bandet smalt ut, mer än det borde krympt.

Men helt fantastisk klocka!

Grymt!
Initialerna är väl på lådan?
Swdan ser bandet smalt ut, mer än det borde krympt.

Men helt fantastisk klocka!
Jupp. Initialerna är på lådan. Bandet sannolikt orginal då min vän fick den i arv av närmast närstående till den ursprunglige ägaren och ingen av dom uppger att dom bytt band eller gjort något med klockan.

Jupp. Initialerna är på lådan. Bandet sannolikt orginal då min vän fick den i arv av närmast närstående till den ursprunglige ägaren och ingen av dom uppger att dom bytt band eller gjort något med klockan.
Känns inte så sannolikt, men spelar mindre roll.

Håller med. Känns väl som det borde suttit nåt lyxigare än gris på från början, typ krokodil eller nåt?
Hur som helst, helt sjukt fin klocka! Galen boett!
I detta fall ja, men vi är idag bortskämda med exotiska läder. Haft riktigt inslitna och snustorra grisband på guldur jag köpt. Har även sett övertygande NOS-klockor med band som är minst 0,5 mm för smala. Sedan kan ju då allt möjigt hänt under dessa 50+ år och att man bytt till ett annat gammalt originalband.

I detta fall ja, men vi är idag bortskämda med exotiska läder. Haft riktigt inslitna och snustorra grisband på guldur jag köpt. Har även sett övertygande NOS-klockor med band som är minst 0,5 mm för smala. Sedan kan ju då allt möjigt hänt under dessa 50+ år och att man bytt till ett annat gammalt originalband.
Ingen tvekan om att guldur från exempelvis Certina, Omega och liknande säkert kan ha kommit på gris, kalv eller andra enklare lädertyper. Men känns ju som VC, AP och PP borde ha lyxat till det med nåt mer exotiskt.
Edit: hittade en gammal reklamannons. Inte samma modell, men ser ju ut att vara samma tidsperiod och krokodilband.
VacheronConstantin.jpg

Ingen tvekan om att guldur från exempelvis Certina, Omega och liknande säkert kan ha kommit på gris, kalv eller andra enklare lädertyper. Men känns ju som VC, AP och PP borde ha lyxat till det med nåt mer exotiskt.
Edit: hittade en gammal reklamannons. Inte samma modell, men ser ju ut att vara samma tidsperiod och krokodilband.
VacheronConstantin.jpg
Tror säkert det var standard ja. Men inte lika självklart som idag. Sedan känns det som att AD hade mer frihet att göra lite som de ville förr. Tillverkarna hade inte lika fasta åsikter om hur deras modeller skulle se ut när de lämnade butiken. Men det är bara min tolkning.

Min kompis kommer aldrig att sälja den. Men är det någon som vågar gissa på värde? Tänker på om han behöver justera hemförsäkring eller kanske lägga den i ett bankfack.

Min kompis kommer aldrig att sälja den. Men är det någon som vågar gissa på värde? Tänker på om han behöver justera hemförsäkring eller kanske lägga den i ett bankfack.
Skulle säga de börjar på 15' men denna i detta skick är snarare 25'.Tyvärr är kundkretsen smal. När du sedan närmar dig gott skick och proveniens kan jag tänka mig att vi pratar om 35´skr. Jag hade förmodligen klippt den vid 25´då jag har span på dem men mer än detta kan jag tyvärr inte delge utan att bli professionell värderingsman.

Har inte mycket att tillägga i form av information om klockan men vill bara säga att den är otroligt fin! Skulle gärna ha en sådan i samlingen helt klart.

Tror säkert det var standard ja. Men inte lika självklart som idag. Sedan känns det som att AD hade mer frihet att göra lite som de ville förr. Tillverkarna hade inte lika fasta åsikter om hur deras modeller skulle se ut när de lämnade butiken. Men det är bara min tolkning.
Nä, det är ju väldigt sant. Kan ju tänka mig att en hel del läderband lämnades kvar i butiken när dom byttes rakt av till flexlänk direkt vid köp back in the day.

det ser ut som ett riktigt gammalt bandstift i alla fall! med den lilla pinnen som man för åt sidan för att lossa bandstiftet! men i de klockar jag haft har man varit tvungen att trycka ihop bandet för att nå den .... men är hålet väldigt litet ryms inte ” pinnen”så ....

Skulle säga de börjar på 15' men denna i detta skick är snarare 25'.Tyvärr är kundkretsen smal. När du sedan närmar dig gott skick och proveniens kan jag tänka mig att vi pratar om 35´skr. Jag hade förmodligen klippt den vid 25´då jag har span på dem men mer än detta kan jag tyvärr inte delge utan att bli professionell värderingsman.
Kostar de inte mer än så alltså. Intressant. Vet du möjligen vad det är för ref på denna eller liknande? För den pengen är den helt klart värd att ha i samlingen

• Like
Reactions: Bas
Kostar de inte mer än så alltså. Intressant. Vet du möjligen vad det är för ref på denna eller liknande? För den pengen är den helt klart värd att ha i samlingen
Får nog justera upp den värderingen lite, lägg på kanske 10'? Har inte stenkoll som du kanske ser. Den är ju faktiskt ovanligt stor. Men, dressur i ädelmetall från tiden är riktigt prisvärda. Letat ett tag nu och från 7-8' kan man få riktigt fina ur från lyxtillverkarna.

Tillbaka
Topp