• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage?

Chuck

Patek
2-Faktor
Efter den senaste Röda Rollen som trillade in kikar jag lite extra på vintage.

Min fråga är, vad benämns som vintage rent åldersmässigt? watchtalkforums kör ju en regel på att klockan ska vara minst 20 år tex.


Trevlig Advent!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hej
Frågan har varit uppe förr på forumet och konklusionen blev nog: det är upp till dig.

Vintage betyder ju årgång och i t ex vinsammanhang kan det tolkas som "årgång av värde".

mvh
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Saxat från Nordstedts Engelsk-Svenska:

Vintage 1 vinskörd, druvskörd, vinbärgning 2 årgång (av vin el bildl.) Londoners of my...

Vintage car Veteranbil

Att göra en definierad nomenklatur kring begreppet är enligt min mening ren dilletantism... :D
 

Pleximannen

Cartier
Denke skrev:
jabla skrev:
När det gäller Rolex brukar man väl säga att om den har plastglas är den vitage´.

Fast en 16760 fat lady måste väl också kvala in? ;)

Njaa... där håller jag inte riktigt med. Den är mer transitional i mina ögon. Ska det vara vintage så får det vara plastglas elelr matt tavla i min värld. Eller en kombination =) men som sagt, det är ju extremt subjektivt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Denke skrev:
jabla skrev:
När det gäller Rolex brukar man väl säga att om den har plastglas är den vitage´.

Fast en 16760 fat lady måste väl också kvala in? ;)

Njaa... där håller jag inte riktigt med. Den är mer transitional i mina ögon. Ska det vara vintage så får det vara plastglas elelr matt tavla i min värld. Eller en kombination =) men som sagt, det är ju extremt subjektivt.

Svåra spörsmål! Jag funderar på om jag tycker den kvalar in som vintage egentligen, det är väl det där med glaset som pajar det...

:cool:
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Gott så, då kan vi sluta oss till att det inte finns någon vettig definition. Jag svarade "när åldern är ett egenvärde" i en annan tråd, och det är nog så nära vi kommer sanningen.
 

David

Bödeln
Jag sluter mig till sällskapet som tycker en klocka är vintage först när tillverkaren slutat tillhandahålla reservdelar. (Ja, jag vet att Patek kan serva ditt fickur från 1800-talet för två miljoner, tycker inte det räknas.)
 
Topp