• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagespaning i Bangkok

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag var på Chatuchak-marknaden i Bangkok idag och tänkte tipsa om att det finns lite vintage/begagnat där - öppet lördagar och söndagar, ta Skytrain till Mo Chit. Själva marknaden är enorm men klockorna är samlade i samma “gata” i sektion 1. Bilderna är oftast tagna genom glasmontrar så de är tyvärr inte så bra. Jag frågade om priser på några klockor - priserna nedan är oprutade (med reservation för att jag minns fel).








Heuer 11000kr:







CIMG5387640x480_zpsc25c01d5.jpg

CIMG5390640x480_zpsdb911cbf.jpg


Rootbeer 28000 kr:


Sub date 35000 kr, Sub no-date 25000 kr:


Monaco 12000 kr:






Chronographe Suisse 18K, längst ned i mitten, 4400 kr:

CIMG5402640x480_zps82997402.jpg






Breitling 11000 kr:


CIMG5410640x480_zps919decee.jpg


Säljarna verkar ha hyfsad koll på vad de säljer så det är nog svårt att göra några tokfynd. Han som sålde Rootbeer-klockan visste dock inte vem Clint Eastwood är. Det finns mer än vad jag fotat men en del säljare ville inte att jag fotade klockorna, bl.a. såg jag en i mitt tycke fin Sub 5513 från -64 för 31.000 kr. Finns säkert även vissa minor, som den här Seamastern som säljaren ville ha 3000 kr för:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vilket utbud! Jag var på något varuhus i Bangkok, det där stora billiga. Där blandade dom kopior med en handlare som hade meter efter meter av montrar fulla med Rolex! Trodde det var kopior först, men det var det inte. Han blev lite orolig när jag skruvade ut kronan och kände på en fin 1675a med grym patina.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Regel 1, köp aldrig något där utan vara villig att förlora allt... (Jag skulle aldrig köpa något där.. Men det är kanske mitt fel, jag varit i "samma" montrar som du varit till)


Skål grabbar, kontakta gärna mig om ni har möjlighet att ta en bira i Bangkok så jan vi träfas!
Mvh
Micke E
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Oj, trots att jag varit åratal i Bkk, så har jag missat att den kan finnas intressant vintage på JatuJak-market. Har helt enkelt inte tänkt tanken! När de kinesiska antikhandlarna gör raider där,så borde det ju självklart även finnas klockor,men det uppenbara har aldrig fallit mig in. Men det är klart, jag tillhör dem som betraktar shopping som kamouflerad tortyr och JJ är avskräckande stort.

Jag skulle heller aldrig tordas köpa ngt dyrare där ;)

Men det bör i ärlighetens namn nämnas att JatuJak i vissa områden även fungerar som ett forum för ung design vilket ger en möjlighet till mer unika fynd för den hågade.

Edit: Det slog mig att JatuJak är en bättre transkribering ifall man tänkt ta en taxi: Expats benämner ofta marknaden JJ.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Jens

Greedo
Har också knallat runt de montrarna men kommer nog tyvärr aldrig våga köpa något där. Även om del grejer ser riktigt bra ut. (Kanske för bra?)
I all hast tyckte jag att det stod "knullat runt".
Ibland är det konstigt hur hjärnan ställer in sig på saker pga ämne i tråden... ;)


J
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Naturligtvis måste man veta vad man pysslar med om man handlar här, men det gäller väl varken mer eller mindre om det är på en marknad i Bangkok, på Tratten, ebay eller Klocksnacks K&S. Kändes inte som att någon försökte lura mig, jag bad t.ex. att få se på Seamastern och frågade med ett snett leende om den var original - säljaren flinade stort och sa "no no, case new, dial new, hands new". Sen öppnade han och visade att det satt ett Omega 501 i klockan. Jag fick även se verken i Heuern och en 5513. Blev dock inga köp för min del. Blev även tillfrågad om jag ville sälja klockan jag hade på mig. Stötte sen på en trevlig skotte som bytte sin platina-Rolex mot en hög med andra Rollar.

Är man i Bangkok en helg kan jag rekommendera marknaden, man kan åtminstone slå ihjäl en stund i värmen med att glo på klockor medan de andra i sällskapet shoppar loss bland det andra krimskramset.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig läsning, jag kommer nog alltid att ha lite av en hatkärlek till BKK. :)

Dock så undrar man ju lite hur många av de där klockorna som suttit runt armen på rånade turister... Antar att det är mer regel än undantag att du inte får service historik och tidigare kvitto.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Kan uppdatera med några bilder från en säljare på MBK - utbudet där är enligt min smak inte lika roligt som på Chatuchak, på MBK finns mest nyare klockor av tråkmärken som PP, AP, Rolex etc... Fick dessutom inte fota största montern med 100+ Rolex med allt från standardsubbar till en Sky-Dweller i guld. Innehavaren hade en Daytona på armen som jag gissar var i vitguld fullproppad med diamanter på urtavla och boett. Lägg märke till Hublot-klockan i roséguld på en av bilderna, förmodligen en av de största jag sett. Jag frågade inte om några priser idag...

CIMG5422640x480_zpsf8072150.jpg

CIMG5423640x480_zpscfb873a5.jpg

CIMG5424640x480_zps2c8711e7.jpg

CIMG5425640x480_zpsb79d3775.jpg

CIMG5426640x480_zps75907520.jpg

CIMG5427640x480_zpse7a0d61f.jpg

CIMG5428640x480_zpse74df70d.jpg

CIMG5429640x480_zpsc523bd57.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Alltså, är jag bara fördomsfull när jag tänker fejk/franken när jag ser såna ur på asiatiska marknader?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
TorNet: Om du ändå är på MBK/Siam så kolla in den här shoppen! Han har fantastiska klockor, men man får nästan intrycket att han inte vill sälja.

Because I Like It – Because I Like Watches
Owner: Mr. "Pete" Somsak Ungsrithong
Opening hours are 11am till 7pm. Monday – Sunday.
Facebook at https://www.facebook.com/BecauseILikeWatches
New Shop Address starting from 1st March 2012.
Room 118, 1st Floor,
Siam Discovery,
Rama 1 Road,
Pathumwan,
Bangkok 10330,
Thailand.
The new shop is just on the building next to Siam Center, diagonally across from MBK.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
TorNet: Om du ändå är på MBK/Siam så kolla in den här shoppen! Han har fantastiska klockor, men man får nästan intrycket att han inte vill sälja.

Because I Like It – Because I Like Watches

Jag ska till Bangkok om några veckor, får ta och besöka denna shop :)
Owner: Mr. "Pete" Somsak Ungsrithong
Opening hours are 11am till 7pm. Monday – Sunday.
Facebook at https://www.facebook.com/BecauseILikeWatches
New Shop Address starting from 1st March 2012.
Room 118, 1st Floor,
Siam Discovery,
Rama 1 Road,
Pathumwan,
Bangkok 10330,
Thailand.
The new shop is just on the building next to Siam Center, diagonally across from MBK.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor

Passa även på att besöka ngn "high-end shop". Du får så gärna prova en Patek fast du närapå skulle se ut som en luffare. Men det är klart; västerlänningar i Bkk som bär kostym är antingen livvakter eller banktjänstemän :D
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
TorNet: Om du ändå är på MBK/Siam så kolla in den här shoppen! Han har fantastiska klockor, men man får nästan intrycket att han inte vill sälja.

Because I Like It – Because I Like Watches

Tack för tipset, visste inte att han öppnat igen, besökte honom tidigare när han höll till i Siam Center. Fina klockor men som du säger prissätter han dem som om han egentligen inte vill sälja.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack för tipset, visste inte att han öppnat igen, besökte honom tidigare när han höll till i Siam Center. Fina klockor men som du säger prissätter han dem som om han egentligen inte vill sälja.


haha... tror jag varit där... stegade in efter ett par veckor på stranden med en quarzbeater och visade stort intresse för hans helt underbara NOS Valjoux 72 Universal Geneve (som just var rätt ambitiöst prissatt...) ...han verkade mest vilja bli av med mig så fort som möjligt... :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
haha... tror jag varit där... stegade in efter ett par veckor på stranden med en quarzbeater och visade stort intresse för hans helt underbara NOS Valjoux 72 Universal Geneve (som just var rätt ambitiöst prissatt...) ...han verkade mest vilja bli av med mig så fort som möjligt... :)

Ja, precis så, såg ut som; "Kunder är ett jävla nödvändigt ont!" :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
TorNet: Om du ändå är på MBK/Siam så kolla in den här shoppen! Han har fantastiska klockor, men man får nästan intrycket att han inte vill sälja.

Because I Like It – Because I Like Watches
Owner: Mr. "Pete" Somsak Ungsrithong
Opening hours are 11am till 7pm. Monday – Sunday.
Facebook at https://www.facebook.com/BecauseILikeWatches
New Shop Address starting from 1st March 2012.
Room 118, 1st Floor,
Siam Discovery,
Rama 1 Road,
Pathumwan,
Bangkok 10330,
Thailand.
The new shop is just on the building next to Siam Center, diagonally across from MBK.

Jag var dit och han var mycket riktigt inte alls sugen på att sälja något. Märklig typ...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
När vi är lediga ser vi faktiskt ut som luffare ;)

Ja vem gör inte det. :)
I samband med en filmfestival i Bkk såg jag Michael Douglas omgiven av livakter i kostym, själv såg han ut som en luffare i skrynkliga bomullskläder och veckogammal skäggstubb. I sammanhanget gav det faktiskt en mycket tyngre impact än om han varit uppdressad; intressant hur dresskoderna fungerar...
 
Topp