• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageur utan radium?

Rooster91

Panerai
Tja,jag gillar verkligen stilen från 40-50talet som verkar gå som en röd tråd genom många olika tillverkare från den tiden. Och jag vet att vissa tillverkare hade utan radium.

Söker lite tips på vad som finns där ute som ej har något radium i sig från fabrik.
Tritium ur skulle funka om de har rätt stil.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tja,jag gillar verkligen stilen från 40-50talet som verkar gå som en röd tråd genom många olika tillverkare från den tiden. Och jag vet att vissa tillverkare hade utan radium.

Söker lite tips på vad som finns där ute som ej har något radium i sig från fabrik.
Tritium ur skulle funka om de har rätt stil.
Tritium var inte en grej då. Sök efter "no lume" eller "non lume".
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Beror lite på vad du är ute efter för typ av klocka men fanns ju många klockor på 40 och 50-talet som inte hade någon lysmassa, dock hade ju de flesta sportklockorna lysmassa av självklart anledning. Men finns även traditionella sportmodeller även från de större tillverkarna Omega, Longines, Tissot, Eterna etc som inte hade lysmassa, men de är betydligt ovanligare.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Några exempel
IMG_2967.jpg
OM1069s-Omega-Constellations-Steel-6-1200x900-1.jpg
s-l1600 (2).jpg
Skärmavbild 2023-04-23 kl. 18.32.38.png
Skärmavbild 2023-04-23 kl. 18.32.57.png
 
Topp