• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

hejsam

Patek
2-Faktor
Är ett riktigt fan av Bang Olufsen, framförallt pga av deras designspråk.

Så jag spelar på en Beogram 3000 skivspelare med tillhörande förstärkare och fjärrkontrolll (underbart att ha) från 80-talet.
Spelar bra och är framförallt riktigt snygg!
E8195B99-FD75-4EB4-A785-1FE4F0D6ABF3.jpeg

Använder dock moderna aktiva högtalare, deisgnklassikerna Beolab 8000 och 6000!
B6363DD5-4283-45C6-8FC8-6423502DE213.jpeg

I skivsamlingen är det mest 60,70 och 80-tals rock blandat med lite moderna plattor med allt från Muse till Weeping Willows.
09F7E35D-2F1E-4377-93B6-7F5CBA0D274D.jpeg

Ikväll blir det Still got the blues plattan med Gary Moore! :):cigar:
EB05FD73-8111-4A70-A677-4227D95CF210.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kör en Rega Planar 2 via ett NAD PP2 som drivs med en NAD D3020 V1. Högtalarna är ett par KEF Q100.
Med tanke på att både högtalare och stärkare är små så är jag sjukt nöjd. Allt står i en stringhylla så det är svårt att få dit större grejer men planerna finns på att uppgradera både RIAA och förstärkare framöver :)
Skivsamling byggs långsamt på lite beroende på vad jag känner för eller får för mig att köpa för tillfället. Börjat köpa nysläpp av artister jag gillar på vinyl och inte kört på Spotify innan. Lite annan känsla att lyssna på vinylen först :)
 
Kul tråd!

Inga av bilderna nedan är mina, men det är samma setup som jag kör.
Bang Olufsen Beocenter 2200
Larson LP 720 högtalare

Skivsamlingen spänner mellan 60-70-tals rock, psych, britpop, shoegaze, 50-60-tals jazz, soul och nytt svenskt i form av Dungen, Sarah Klang etc.

273548076_9b6e3b3f-87ee-429b-983a-bfcf371c9f5c.jpg
273548076_b2f37648-21d1-42ac-a22a-0c8911ff1e4d.jpg
df7bbe4107e5c197439703b1773a1096.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bra tråd! Har precis funderat på att införskaffa någon ”vintage”-doftande vinylspelare med anpassad förstärkare/högtalare.

Tips på passande grejer? Som sagt; vintage är min grej, så inget ”modernt”. Helst inte allt för skrymmande.
Budget: 10-20K.

Kollade just till min gamla vinylsamling från ungdomsåren med mestadels 80-talshårdrock. En del bra, mest skit...
Men jag hittar inte mina Kiss-plattor!?! :eek:
Hade både Alive och Alive II och de flesta andra (fast inte 1:a utgåvor, tyvärr...)

9BDB3121-ED34-44CF-AAA3-E859CA20D4E3.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Bra tråd! Har precis funderat på att införskaffa någon ”vintage”-doftande vinylspelare med anpassad förstärkare/högtalare.

Tips på passande grejer? Som sagt; vintage är min grej, så inget ”modernt”. Helst inte allt för skrymmande.
Budget: 10-20K.

Kollade just till min gamla vinylsamling från ungdomsåren med mestadels 80-talshårdrock. En del bra, mest skit...
Men jag hittar inte mina Kiss-plattor!?! :eek:
Hade både Alive och Alive II och de flesta andra (fast inte 1:a utgåvor, tyvärr...)

9BDB3121-ED34-44CF-AAA3-E859CA20D4E3.jpeg
Fast de där två är ju ändå hyfsat vassa, iaf WASP som är rejält underskattade. Och MO är Yngves bästa platta by far. Att det sen finns en miljard bättre skivor av andra band är en bisak :)
 

Gustafs

Omega
Bra tråd! Har precis funderat på att införskaffa någon ”vintage”-doftande vinylspelare med anpassad förstärkare/högtalare.

Tips på passande grejer? Som sagt; vintage är min grej, så inget ”modernt”. Helst inte allt för skrymmande.
Budget: 10-20K.

9BDB3121-ED34-44CF-AAA3-E859CA20D4E3.jpeg

Ja tyvärr har man lagt ner hifimagasinet tillsvidare så nu får man leta på blocket och hos diverse hifi butiker efter begagnat vintage hifi.

REHIFI(.se) är att rekommendera! Finns stort utbud av nya som gamla förstärkare, skivspelare och högtalare. Högtalare är väl det som du kan köpa relativt nytt utan att förstöra vintage-ljudet, lägg isf pengarna på en äldre skivspelare med bra pickup och arm.

Såg denna, rätt vintage-look med många rattar. Med denna kan du även koppla in en enklare DAC.
https://www.rehifi.se/forstarkare/pioneer-sa-7800
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kör en Pro-Ject Debut Carbon DC+ och ett par Klipsch R-15PM med inbyggda steg. Låter acceptabelt. Har förövrigt också stringhylla med begränsat djup så jag sågade till en skiva i perfekt mått och satte dit. Inte lika snyggt som original men den gör jobbet.
C3626FC8-2064-42E6-845E-8CE86DA512D9.jpeg

62F3AA08-6F77-44CB-9CB0-6A67C151869F.jpeg

5B16A00D-CEAA-4498-8FCA-04A57AE86DAB.jpeg
 

Gustafs

Omega
Vad tror ni om nåt sånt här? https://www.hifiklubben.se/stereo/s...-alto-4-active-musikanlaggning-med-bluetooth/

Är lite sugen att skaffa mig en vinylanläggning, men jag vill inte lägga ner för mycket stålar då den förmodligen kanske inte kommer användas skitmycket... Nåt begagnat hade ju varit fiffigt.

Verkar bra för priset, samt att du kan placera dem utan att behöva tänka på en tyngre rack-möbel eller plats för en förstärkare.
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/5-tradlosa-hogtalare-2/argon-alto-5-active/

Skivspelaren är väl typ en standard instegsmodell. Du skulle kunna be dem montera "värre" pickup än den du får med.

Problemet med vinyl är att man, lika som klockor, fastnar i träsket och letar snabbt värre grejer. Samlandet på skivor är en sak, men att kunna lyssna på dem är tusen gånger roligare.
 

Rolfen

Rolex
Hade under många år ett rejält hi-fi intresse som dock avtagit en hel del. Här är några spelare som passerat under åren:
Ariston Q Deck inköpt på Hi-Fi klubben.
Ariston_Q_Deck.jpg


Fick smak för Ariston och bytte upp mig till Ariston RD-60
Ariston_RD-60_2.jpg


Sedan en Ariston RD-40 moddad med SME 3009 arm. Saknar denna som fan, men som sagt så är intresset lågt nu för tiden.
Ariston_RD-40_SME_3009.jpg


Även en Pro-Ject Debut III Esprit passerade lite snabbt.
Pro-Ject_Debut_III_Esprit.jpg


Tills jag skaffade en gammal Kenwood KD-2000 som fortfarande tjänstgör vid högtidliga tillfällen när jag ledsnat på oänderliga mp3 spellistor och verkligen vill lyssna på musik.
Kenwood_KD-2000.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bra tråd! Har precis funderat på att införskaffa någon ”vintage”-doftande vinylspelare med anpassad förstärkare/högtalare.

Tips på passande grejer? Som sagt; vintage är min grej, så inget ”modernt”. Helst inte allt för skrymmande.
Budget: 10-20K.

Kollade just till min gamla vinylsamling från ungdomsåren med mestadels 80-talshårdrock. En del bra, mest skit...
Men jag hittar inte mina Kiss-plattor!?! :eek:
Hade både Alive och Alive II och de flesta andra (fast inte 1:a utgåvor, tyvärr...)

9BDB3121-ED34-44CF-AAA3-E859CA20D4E3.jpeg
Marching out, Japan utgåvan.
IMG_4630.JPG
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hade under många år ett rejält hi-fi intresse som dock avtagit en hel del. Här är några spelare som passerat under åren:
Ariston Q Deck inköpt på Hi-Fi klubben.
Ariston_Q_Deck.jpg


Fick smak för Ariston och bytte upp mig till Ariston RD-60
Ariston_RD-60_2.jpg


Sedan en Ariston RD-40 moddad med SME 3009 arm. Saknar denna som fan, men som sagt så är intresset lågt nu för tiden.
Ariston_RD-40_SME_3009.jpg


Även en Pro-Ject Debut III Esprit passerade lite snabbt.
Pro-Ject_Debut_III_Esprit.jpg


Tills jag skaffade en gammal Kenwood KD-2000 som fortfarande tjänstgör vid högtidliga tillfällen när jag ledsnat på oänderliga mp3 spellistor och verkligen vill lyssna på musik.
Kenwood_KD-2000.jpg

För en som är amatör inom området, hur mycket skillnad upplever man med en hyfsat bra spelare tänker typ 2-4000kr och en riktigt dyr jävel? :)
Och hur mycket skillnad hör man på en äldre bättre spelare (typ 70-80tal) jämfört med en ny billig spelare?
 

Rolfen

Rolex
För en som är amatör inom området, hur mycket skillnad upplever man med en hyfsat bra spelare tänker typ 2-4000kr och en riktigt dyr jävel? :)
Och hur mycket skillnad hör man på en äldre bättre spelare (typ 70-80tal) jämfört med en ny billig spelare?
Med dom frågorna ger du dig ut på tungt hi-fi vatten, det har under åren förekommit enorma diskussioner om vart i hi-fi kedjan man skall lägga sina pengar. Den finns olika folk som framhåller i stort sätt alla delar, en del tycker man skall satsa i början av kedjan (spelare), en del i mitten (förstärkare) och en del i slutet (högtalare), det finns till och med dom som tycker kablaget hör till det viktigaste.
Personligen tycker jag att delarna ska matcha varandra hyffsat, med andra ord om du redan nu sitter på bra stärkare och högtalare så får du slanta upp en del på spelaren. Förutom detta så är en skivspelare väldigt komplex i sin enkelhet, en bra spelare kan inte prestera med en dålig pickup och tvärtom, dessutom påverkar plint, drivning och arm ljudet rejält.
Gillar man att pilla och meka med sina prylar (som jag gör) så rekommenderar jag att lägga pengarna på en begagnad spelare av bra kvalité, men då får man vara beredd på att kanske byta pickup och rem. Nya prylar på en gammal spelare av rang kan bli riktigt bra. Vill man inte meka utan bara lyssna så lägg pengarna på något nytt och bekymmersfritt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Med dom frågorna ger du dig ut på tungt hi-fi vatten, det har under åren förekommit enorma diskussioner om vart i hi-fi kedjan man skall lägga sina pengar. Den finns olika folk som framhåller i stort sätt alla delar, en del tycker man skall satsa i början av kedjan (spelare), en del i mitten (förstärkare) och en del i slutet (högtalare), det finns till och med dom som tycker kablaget hör till det viktigaste.
Personligen tycker jag att delarna ska matcha varandra hyffsat, med andra ord om du redan nu sitter på bra stärkare och högtalare så får du slanta upp en del på spelaren. Förutom detta så är en skivspelare väldigt komplex i sin enkelhet, en bra spelare kan inte prestera med en dålig pickup och tvärtom, dessutom påverkar plint, drivning och arm ljudet rejält.
Gillar man att pilla och meka med sina prylar (som jag gör) så rekommenderar jag att lägga pengarna på en begagnad spelare av bra kvalité, men då får man vara beredd på att kanske byta pickup och rem. Nya prylar på en gammal spelare av rang kan bli riktigt bra. Vill man inte meka utan bara lyssna så lägg pengarna på något nytt och bekymmersfritt.

Enkelt, source first. Skit in=skit ut.
Tack för utförligt svar, jag är inte ute efter att köpa något nytt. Men uppskattar såklart hantverket och nörderiet precis som med klockor :)
Jag är ingen audiofil så mina mer designorienterade produkter duger gott för mig och är dessutom sjukt snygga :)
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Kul med en vinyltråd.
Började med en Rega P1 kopplad till vardagsstereon, men så har det så sakteliga gått åt vintage hållet.

Lenco L75 med en denon dl110 pickup, fisher 400 receiver och sonab oa12 högtalare idag.

Låter underbart med en virre och något flumrockigt.

93E23DB8-E22C-4A10-B3AD-D951FD28706B.jpeg

57288D50-FB08-45C7-93C6-8C2A0C9E5508.jpeg


”Förstärkarlume”
27F8460C-1018-44D7-86AD-A0786C0CC87A.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har en Technics skivspelare från 80-talet. Dessutom 110 Volt från USA. Tyvärr har den legat i förråd alldeles för länge. Trots det vet jag att den kommer upp så jag fortsätter köpa vinyl. Det blir inte de nya focal som får leverera ljudet till vinyl. Det blir de gamla basreflexlådorna. När jag monterat upp allt, kommer bild.
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
38AC003D-B689-4423-BD95-330B1CD7466E.jpeg
Har en Project Debut Carbon koblet til en Marshall Stanmore. Sikkert ingen hifi-kombinasjon, men mer enn tilstrekkelig til mitt bruk. Lyden er faktisk langt bedre enn den som kom fra anlegget jeg eide på 90-tallet...

Med en Gibson SG är du alltid rätt utrustad!

Men är det en Peavy Bandit jag ser?!? Hade en sån back in the days... Sämsta gitarrförstärkaren ever!

En gammal Peavy Classic däremot!
 
Topp