• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa ditt bästa typsnitt!

Oew

Rolex
Det finns mängder av olika typsnitt, både för text och siffror. Tänkte att vi här kunde visa upp våra klockor och typsnitt!
Börjar med min Breguet Classique, Breguet blandar ofta olika typsnitt i samma klocka. På min tycker jag siffrorna är otroligt vackra
IMG_4955.JPG
 

Husse

Patek
Har tre klockor som jag verkligen älskar typsnitten på.
Kommer bara åt två för tillfället!
Certinan har inget i onödan på tavlan! Bokstäverna är så tunna som möjligt, jag älskar det!
IMG_4028.JPG
IMG_4032.JPG
Atlantic skrivet i vacker stil kombinerat med de enkla siffrorna, borde inte funka, men för mig flyger det!
IMG_4027.JPG
IMG_4029.JPG
 

Psykel

Patek
Här kommer lite mögel med tjusiga loggor!
Vi börjar med Seiko. Här är några exempel på typsnitt dom körde innan den nuvarande loggan.
IMG_6306.JPG

IMG_6305.JPG

I mitten av 60-talet körde dom den här loggan på många damur. Notera att samtliga foton är tagna med makrolins utan zoom från samma avstånd, så dom är skalenliga med varandra. Den här loggan går knappt att läsa med blotta ögat, så liten är den!
IMG_6313.JPG

Alpina är mitt favoritmärke efter Seiko. Fullkomligen älskar deras logga! Denna har rätt kul tvåor också.
IMG_6311.JPG

Birka, 30-tal. Udda med loggan nedanför centrumvisarna.
IMG_6309.JPG

Eweco har en logga som jag tycker skulle passa på en gammal motorcykel. Snyggt!
IMG_6315.JPG
 

Psykel

Patek
Bra trådstart! Hur tavlan ser ut är j-ligt viktigt, och där ingår ju sifforna och bokstäverna. Har alltid älskat typsnittet på denna Lagonda!:) Är väl därför jag äger 4 st?:wideyed:
4:an, 8:an och nollan på 10:an är ju ren typsnittsporr!:D
0002-jpg.503629

0008-jpg.503631
lagondor-jpg.319324
Dom där är så galet snygga! Att det dessutom är roseguldsfärgade detaljer och inte gulguld eller annat gör det så mycket bättre. Blir ju liksom lite dubbelt udda, så att säga. Bra udda.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Grym trådstart!
Gillade Lagondan som @M.L. visade.

Har länge haft en kärlek till Sinnklockornas fyror.
IMG_3414.JPG


Rekommderar Sjx inlägg i ämnet:
http://watchesbysjx.com/2015/08/editorial-why-fonts-and-typefaces-matter-in-watch-design.html

I artikeln visar de bl.a. Hermes
IMG_3415.JPG


IMG_3416.JPG



Men även Rolex SD med femtielva olika teckensnitt blandat med gemener och versaler. Tycker faktiskt det funkar! :)
IMG_3417.JPG



Gammal och ny Zenith Aviator
IMG_3418.JPG



Panerai funkar ju också mycket bra!
IMG_3419.JPG



Paneraaaaiiii..


Ser ut som ett barn försökt sig på det där med siffror.. jätte snyggt?
 
Topp