• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era homager/budget wannabees!

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Här är mina 3 homager/budget wannabees...

Min vardagsklocka och födelseårsklocka med "Chuckat" insert. En subhomage med tvist och ETA-verk från -77.

IMG_8408_zps2241ba47.jpg


IMG_8407_zpsc4ff4ea3.jpg


Min "guld"-dressare med störtskönt mekaniskt alarm, och eleganta men samtidigt fränt agressiva bandhorn, på tidsenligt croco från italienska Astro. En "nästan JLC memovox" från 1954-55.

IMG_8412_zpsa48182dd.jpg


IMG_8410_zpsb905bc93.jpg


Min semi-vintage quartzbeater från 80-talet, på vaniljdoftande gummi. Mängder av tydliga influenser av... ja kanske de flesta, mer eller mindre, kända tillverkarna, bl.a. plofprof-tavlan, seamaster 300, Zodiacvisare, Heuer, Certina m.fl. m.fl.

IMG_8446_zps83e6d6ff.jpg


IMG_8431_zps97a66448.jpg


Och några gruppbilder...

IMG_8490_zps189f8a0c.jpg


IMG_8483_zpsa420d028.jpg


IMG_8458_zpsc0b303b8.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@theargonaut

Bra trio du har! Vad fin den är på crocot din Le Coultre! Knappast några homager där...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Bidrar med mitt plagiat :)
bild_zpsa39f82fd.jpg
Fick tillfälle att känna på Gentle_giants original i Lördags! Så jä-vla grym! Kanske den coolaste klocka man kan ha! Ligger väl en ute på köp och sälj, för den som vill ha en grym dinka!

Hur som helst... Är detta en homage till de lite nättare ;) vintage modellerna eller de nyare mega bestarna?
 

JohanHLM

Rolex
theargonaut skrev:
JohanHLM skrev:
Bidrar med mitt plagiat :)
bild_zpsa39f82fd.jpg
Fick tillfälle att känna på Gentle_giants original i Lördags! Så jä-vla grym! Kanske den coolaste klocka man kan ha! Ligger väl en ute på köp och sälj, för den som vill ha en grym dinka!

Hur som helst... Är detta en homage till de lite nättare ;) vintage modellerna eller de nyare mega bestarna?

Är en homage till vintage modellen som förvisso inte fanns i vitt. Fick den i en bytesaffär för någon vecka sedan men det känns som den får visa sitt rätt jag först om några månader eftersom den är en skön sommardinka som man inte behöver vara rädd för att repa på stranden. Lägger med en länk där den jämförs med ploprof och Ocean LM7. http://forums.watchuseek.com/f74/omega- ... 83713.html
Man kan väll konstatera att de sneglat lite på ploprofen då de tog fram denna modell :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
JohanHLM skrev:
Bidrar med mitt plagiat :)
bild_zpsa39f82fd.jpg
Fick tillfälle att känna på Gentle_giants original i Lördags! Så jä-vla grym! Kanske den coolaste klocka man kan ha! Ligger väl en ute på köp och sälj, för den som vill ha en grym dinka!

Hur som helst... Är detta en homage till de lite nättare ;) vintage modellerna eller de nyare mega bestarna?
Jag vill påstå att det är till vintagemodellen, även om just denna är vit med en galen full-lume bezel. Säga vad man vill om tilltaget, men kvalitén och finishen på Helsons variant är riktigt riktigt bra!

Edit: Johan var snabbare:)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
theargonaut skrev:
Här är mina 3 homager/budget wannabees...

Min vardagsklocka och födelseårsklocka med "Chuckat" insert. En subhomage med tvist och ETA-verk från -77.

IMG_8408_zps2241ba47.jpg


IMG_8407_zpsc4ff4ea3.jpg


Min "guld"-dressare med störtskönt mekaniskt alarm, och eleganta men samtidigt fränt agressiva bandhorn, på tidsenligt croco från italienska Astro. En "nästan JLC memovox" från 1954-55.

IMG_8412_zpsa48182dd.jpg


IMG_8410_zpsb905bc93.jpg






Tudorn är ju verkligen ingen Homage och LeCoultren trodde jag var JLC tidigare namn innan dom gick ihop med Jaeger. Fina är dom hursomhelst :)

Min semi-vintage quartzbeater från 80-talet, på vaniljdoftande gummi. Mängder av tydliga influenser av... ja kanske de flesta, mer eller mindre, kända tillverkarna, bl.a. plofprof-tavlan, seamaster 300, Zodiacvisare, Heuer, Certina m.fl. m.fl.

IMG_8446_zps83e6d6ff.jpg


IMG_8431_zps97a66448.jpg


Och några gruppbilder...

IMG_8490_zps189f8a0c.jpg


IMG_8483_zpsa420d028.jpg


IMG_8458_zpsc0b303b8.jpg
 

Rivalen

Rolex
Om detta är en hommage ( betyder det hyllning?) vet jag inte, men jag har försökt bli av med den men intresset var ljummet - original DEEPSEA är däremot en underbar klocka som önskar jag kunde äga. Denna blir mest liggande.
 

Bilagor

  • DeepSea sterile on mesh.jpg
    DeepSea sterile on mesh.jpg
    77.1 KB · Visningar: 372

meo_swe

Audemars

Scaramanga

Patek
2-Faktor
meo_swe skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Scaramanga skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Min Chronotac GMT med vissa influenser från en väldigt känd GMT
a30295ced3fba53d046853faac2c2ec4.jpg

Funkar den bra? Ser lite speciell ut ;)

Automatisk, Quick-set på datum, plexi. Allt för kaffepengar.
Den där är väldans snygg!
Jag är inte så jättemycket för sånna hommager, men du råkar inte veta vad det är för urverk som sitter i?

Kinesisk ETA kopia har jag för mig.

Gärna fler bilder på den :)
 
Topp