• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era Poor Man's Heuers

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Älskar min!
IMG_20140808_212700.jpg
IMG_20140721_085109.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är föga troligt att Heuer tillverkade dessa, speciellt då de ofta inte delar en enda del. Samma boett och taveltillverkare? Säker i vissa fall. Tror man skall vara nöjd om man hittar en kronograf man gillar helt enkelt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är föga troligt att Heuer tillverkade dessa, speciellt då de ofta inte delar en enda del. Samma boett och taveltillverkare? Säker i vissa fall. Tror man skall vara nöjd om man hittar en kronograf man gillar helt enkelt.


När jag köpte min visste jag bara det jag läst på andra siter - 'att Heuer tillverkade dessa'. Sen dess har jag börjat greppa mer om urtillverkning på 60-talet. Numer har jag förstått att det är oklart tom. vad Heuer tillverkade/monterade själva då man verkar vara en early adopter av konceptet sub-contracting.

Så frågan är snarare var vi hamnar då många/de flesta tillverkare använde genereiska boetter, generiska tavlor, generiska visare etc. och monterade dem lite hur som helst men med olika brand på tavlan. I Clebars fall misstänker jag att Zodiac och Clebar på något sätt kamperade ihop i LeLocle och det finns Zodiac-märkta bryggor i Clebar och vice versa.

Den stora frågan i sammanhanget är väl egentligen om Heuer själva använde något av branden själva för att bredda sin kundgrupp på samma sätt som Rolex använde Tudor och att det i så fall verkligen skulle vara en Poor Mans Heuer i ordets rätta bemärkelse? Jag har inte sett någon information som pekar åt varken det ena eller det andra hållet. Du kanske har någon mer info?

Hur som är PMH-begreppet relativt väletablerat för ett antal märken och modeller och det verkar som att vi får leva med det, vad vi än må tycka om det.
 

snajgel

Panerai
Grymma klockor! Inklusive k0ltrasten, löjligt fin även fast det inte är en PMH.

Någon som kan tipsa om var man hittar dessa? Kollat lite ebay men hittar bara enstaka ex och dom drar iväg så att det inte finns med något P i PMH :D
Eller är det så att dom blivit så populära på sistone så priserna drar iväg?!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När jag köpte min visste jag bara det jag läst på andra siter - 'att Heuer tillverkade dessa'. Sen dess har jag börjat greppa mer om urtillverkning på 60-talet. Numer har jag förstått att det är oklart tom. vad Heuer tillverkade/monterade själva då man verkar vara en early adopter av konceptet sub-contracting.

Så frågan är snarare var vi hamnar då många/de flesta tillverkare använde genereiska boetter, generiska tavlor, generiska visare etc. och monterade dem lite hur som helst men med olika brand på tavlan. I Clebars fall misstänker jag att Zodiac och Clebar på något sätt kamperade ihop i LeLocle och det finns Zodiac-märkta bryggor i Clebar och vice versa.

Den stora frågan i sammanhanget är väl egentligen om Heuer själva använde något av branden själva för att bredda sin kundgrupp på samma sätt som Rolex använde Tudor och att det i så fall verkligen skulle vara en Poor Mans Heuer i ordets rätta bemärkelse? Jag har inte sett någon information som pekar åt varken det ena eller det andra hållet. Du kanske har någon mer info?

Hur som är PMH-begreppet relativt väletablerat för ett antal märken och modeller och det verkar som att vi får leva med det, vad vi än må tycka om det.
Sitter inte på facit men att Heuer skulle tillverka åt andra när man själv inte tillverkade delarna låter knas? Att en teori som denna får fäste är inte så underligt då säljare tjänar på att kalla något PMH.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grymma klockor! Inklusive k0ltrasten, löjligt fin även fast det inte är en PMH.

Någon som kan tipsa om var man hittar dessa? Kollat lite ebay men hittar bara enstaka ex och dom drar iväg så att det inte finns med något P i PMH :D
Eller är det så att dom blivit så populära på sistone så priserna drar iväg?!

Trots att även H i PMH är klart diskutabelt så är inte kronografer med skön look å bra kvalité inte superbilligt. Keep looking så kan du hitta nåt till kostnaden av en ny parfymklocka.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sitter inte på facit men att Heuer skulle tillverka åt andra när man själv inte tillverkade delarna låter knas? Att en teori som denna får fäste är inte så underligt då säljare tjänar på att kalla något PMH.

Precis som jag säger så håller jag med om den första meningen.

Och naturligtvis så har du rätt i att det ligger ännu mer i den andra meningen. Många vill rida på popularitetsvågen.

Som sagt, vi får nog leva med begreppet och det är ju inte direkt ett helt nytt påfund. Att jag sen har fått samma visare och, i princip samma, tavla som sitter på Heuers som kostar en 10-potens mer ser jag bara som en bonus. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha en äkta.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Den här flippade jag i våras, vilket jag lite ångrar. Verkligen en poor man's Pasadena. Enklast tänkbara verk i, men den var cool ändå.

Photo[1].jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
När man (jag) bestämt hur det står till snubblar man över denna:

http://www.ebay.co.uk/itm/Heuer-Autavia-Primato-Herrenuhr-Uhr-Armanduhr-Herrenarmbanduhr-Clock-Watch-Time-/191292172728?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2047675.l2557&nma=true&si=oSmitynpMhpa2xjOgu2psXMiAP4%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Vad säger du TorNet ? Är graveringen för grund? Lite svårt att se på bilderna och jag kan inte dessa boetter. Är det fusk, lite underligt fusk, eller är den kosher?


Hehe, jobbigt. På min gamla är graveringen knappt synlig, så kan dessvärre inte ge något utlåtande. Hur troligt är det att tavlan kan ha bytts ut?
Hur mycket och ofta fejkas Heuer?
 
Topp