• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visarfråga och spänd förväntan

JL72

Omega
Måndag morgon hänger jag på låset hos Rob Engström för att hämta ut min beställda alligatorrem till Aqua Terran. När jag för ett par år sedan köpte den, på länk, levde jag i villfarelsen att det var den enda bättre klocka jag behövde, och att den genom länken skulle funka i alla sammanhang. Jag kunde inte ha mer fel.

Tack vare, eller kanske snarare på grund av, Klocksnack och systerforumet har jag insett att en gentleman behöver flera klockor. När jag köpte min GMT Master II tog den över som vardagsklocka, och jag hottar upp AT:n med en ny rem för att göra den dressigare. Bu eller bä? Det vet jag på måndag.

Så till första frågan. Luminovan på minutvisaren på min GMT är stendöd, och döende på timvisaren. Det är som sagt var en vardagsklocka, och jag uppskattar läsbarheten som luminovan ger. Jag funderar därför på att byta visare i samband med en kommande ruckning hos Rob. Någon som har koll på prisläge för en uppsättning visare till en 16713? (har också e-postat frågan till Rob).

Så följer den andra frågan. Är det inte underligt att luminovan avtagit helt på minutvisaren, delvis på timvisaren medan den lyser med full kraft på sekundvisare och GMT-visare? Någon som upplevt något liknande? Min slutsats är att några av visarna bytts ut i samband med tidigare service.

Allt gott!

/Johan
 

Anfield

Panerai
Har för mig att man byter samtliga visare vid ett byte !

Har du någon bild på hur det ser ut ?

// David
 

JL72

Omega
Hur gammal är klockan?


Det är en E-serie, uttagen 1993.

Lumen enligt bilden nedan. Bilden är dålig och på sniskan, men sekundvisaren ser du vid kl 11 (2 på bilden som du ser den), och GMT-visaren vid kl 5 (8 på bilden som du ser den). Timvisaren knappt urskiljningsbar vid 1 (4 på bilden som du ser den).

GMTLumen_zpsb2b22389.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Risken är ju att färgen inte kommer matcha på visare och urtavla om du byter, men jag förstår att du stör dig på det. Min personliga åsikt är att det är ganska dåligt att de slutar lysa så "fort" men olika blandningar fungerar olika. Inte mycket att göra åt.
 

JL72

Omega
Risken är ju att färgen inte kommer matcha på visare och urtavla om du byter, men jag förstår att du stör dig på det. Min personliga åsikt är att det är ganska dåligt att de slutar lysa så "fort" men olika blandningar fungerar olika. Inte mycket att göra åt.


Jag har också funderat i de banorna, men gör förmodligen så att jag behåller de befintliga visarna vid ett eventuellt byte. Tavlan ser fortfarande mycket fräsch ut med mycket bra lumen.

/Johan
 

paradis

Audemars
eller så kan kanske se på VRM, brukar finnas i sett,ock kostar inget att titta.........med lite tur.
 
Ok, det finns säkert många här som kan detta bättre, men jag gör ett försök att svara; vad jag förstår "dör" tritium efter ett antal år. Att det sker lite ojämt är inte ovanligt. Tritium och luminova matchar inte särskilt bra. Jag föreslår att du i så fall byter både tavla och visare.
 

JL72

Omega
Ok, det finns säkert många här som kan detta bättre, men jag gör ett försök att svara; vad jag förstår "dör" tritium efter ett antal år. Att det sker lite ojämt är inte ovanligt. Tritium och luminova matchar inte särskilt bra. Jag föreslår att du i så fall byter både tavla och visare.

Jag ska försöka komma i kontakt med en av urmakarna när jag är nere hos Rob E på måndag. Tavlan vill jag inte gärna byta, då den är i nyskick och med perfekt lyster - om jag får säga det själv. Vi får se om det slutar med ett visarbyte iallafall, då jag i sådana fall behåller originalvisarna, eller om jag biter i det sura och använder mobilen för att kolla tiden i mörkret (även om det skulle kännas som en nesa att behöva förlita mig till elektronisk tidshållning).

/Johan
 
Topp