• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visarjustering Certina DS-2 gick åt h-vete....

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jaha.

Glad i hågen skulle jag skruva lite klocka för första gången. Utrustade mig både mediokra och dåliga verktyg inhandlade både här och där. Boettöppnaren är väl det som funkar bäst. Skruvmejslarna filade jag till så de gick att använda. 29 bagis på Kjell o Co :?




En kopp kaffe skulle nog ge lite extra mod tänkte jag.





Här ser man problemet, visarna har skakat loss så klockan 12 går inte att ställa in.





Snygg sköldpadda :)



Sådärja!



Tänk om man kunde få minutvisaren att fastna i detta läge! Bäst att ta loss sekundvisaren.



Tog en paus och skjutsade barn. På´t igen med hjälp av en tjeck denna gång.



Nähe, inte gick det att få tillbaka sekundvisaren sen inte. Förmodligen har "pinnen" gått av och en bit har fastnat i mitten av axeln.... SATAN!

Snygg klocka men en utan sekundvisare.



Överblivet defekt material :evil:



Kunde man ju ge sig fan på! Skulle lämnat in den till urmakaren istället. Dumsnål? Njae, tyckte mer att det vore kul att meka lite själv liksom....

Skäll, tycksyndom, kreativa tips och allehanda glåpord mottages otacksamt :ugeek:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Visarjustering Certina DS-2 gick åt h-vete....

Segt, vet hur det känns och tar en öl med Dig i sympati...

Men, det går säkert att lösa med ännu mindre verktyg och ännu mer öl?! Och nu har Du lärt Dig att inte mecka klockor på båten..! :mrgreen:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Visarjustering Certina DS-2 gick åt h-vete....

Scaramanga skrev:
Utveckla det här med båten?

Haha, tänkte att Du satt på Din speed boat som krängde så att Du bröt av visaren! Men jag blandade nog ihop Dig med Scarab... My bad! :roll:
 

vonhall

Rolex
Känner mig tyvärr ännu säkrare på att jag inte skall lägga mig under någon klocka och meka. Har också tänkt många gånger att det inte kan vara så svårt, men det är det ju uppenbarligen :D
Tror att det bästa är att du tar några öl till och sedan fortsätta :lol:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
vonhall skrev:
Känner mig tyvärr ännu säkrare på att jag inte skall lägga mig under någon klocka och meka. Har också tänkt många gånger att det inte kan vara så svårt, men det är det ju uppenbarligen :D
Tror att det bästa är att du tar några öl till och sedan fortsätta :lol:

Nja, fortsätta vet jag inte... Nån som har nåt tips? Ny sekundvisare lär jag behöva....
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Visarjustering Certina DS-2 gick åt h-vete....

Scaramanga skrev:
vonhall skrev:
Känner mig tyvärr ännu säkrare på att jag inte skall lägga mig under någon klocka och meka. Har också tänkt många gånger att det inte kan vara så svårt, men det är det ju uppenbarligen :D
Tror att det bästa är att du tar några öl till och sedan fortsätta :lol:

Nja, fortsätta vet jag inte... Nån som har nåt tips? Ny sekundvisare lär jag behöva....

Om centrumpinnen gått av inne i urverket måste Du ju få ut den på nåt sätt, om Du vill ha sekundvisare..? :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Visarjustering Certina DS-2 gick åt h-vete....

Camo00 skrev:
Scaramanga skrev:
vonhall skrev:
Känner mig tyvärr ännu säkrare på att jag inte skall lägga mig under någon klocka och meka. Har också tänkt många gånger att det inte kan vara så svårt, men det är det ju uppenbarligen :D
Tror att det bästa är att du tar några öl till och sedan fortsätta :lol:

Nja, fortsätta vet jag inte... Nån som har nåt tips? Ny sekundvisare lär jag behöva....

Om centrumpinnen gått av inne i urverket måste Du ju få ut den på nåt sätt, om Du vill ha sekundvisare..? :)

Jo exakt... men frågan är om jag ska be en urmakare att pillra med detta? Jag är så skumögd så det vete klåen om jag skulle lyckas med denna operation.

Var hittar jag en ny sekundvisare tror ni? Gärna en blå såklart...
 
C

China

Guest
Är det en handjagare så är verket vara Certina 25-66, och för en automat Certina 25-651 (visare 1,5/0,9/0,18mm) för båda verken. Vill du testa själv så är det bara att jaga visare på nätet, t.ex. cousinsuk.com, kör du själv så köp några extra visare för säkerhets skull, en verkhållare, lupp eller liknande och verktyg för visarbyte är heller inte helt fel. Annars så ska det inte vara några problem för den lokala urmakaren att klara biffen.

Sedan är det lätt att misslyckas, särskilt de första gångerna. ;)

:twisted: Det är ett Certina 25-66, automaterna har en annan urtavla. My bad...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen China! Jo det är en handjagare. Får jaga lite visare och sen besöka urmakaren. Tror jag går bet på att få ut den avbrutna stumpen nämligen :(
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha! Jag lyckades också pajja visarna på en klocka jag meckade i förut... Haha!

Köpte du förresten visavtagaren på Kjell o Co.?
 
C

China

Guest
Scaramanga skrev:
Tack för tipsen China! Jo det är en handjagare. Får jaga lite visare och sen besöka urmakaren. Tror jag går bet på att få ut den avbrutna stumpen nämligen :(

Jo, har visaren gått av i fästet så kan det vara lite tjurigt. Jag tror heller inte att urmakaren tar så mycket för ingreppet, du får säkert ordning på Certinan. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan eventuellt vara så att du överdriver faktiskt. Sekundvisare är ganska luriga att få dit. Du kan ha råkat få dit den snett, så ett tips är att försöka igen. Du ser tydligt om pinnen på sekundvisaren är sönder. Hölet i mitten av pinnen som sitter fast i urtavlan tål ganska mycket. Testa att sätta fast visaren på lite tejp för att kunna guida dit sekundvisaren till rätt ställe.
 
Topp