• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Vissa) Schweiziska ur är övervärderade.

Buckshot

Panerai
Gammalt ämne jag vet. men ändå fascinerande.
Är det någon mer än jag som tycker att vissa klockor från Schweiz är vansinnigt övervärderade? Själv äger jag både Japanska, Schweiziska och några andra nationaliteter.
Visst håller dom flesta schweizeruren bra kvalitet men är dom såå bättre än andra länder? Skulle inte tro det. Min lokala urmakare pratade om delar till japanska ur som bara kostade några kr som något negativt. Visserligen får han mindre jobb och timlön om alla köper japanskt eftersom det då är bättre att byta rubbet än att byta och serva delar på en schweizare. Det känns som bara som snobberi. Jämför t.ex Rolex Submariner med Orient 300m. Båda stål, safirglas. datum och WR 300m. Vad är bättre på Rolexen? Bezel i keramik? 10tim längre gångreserv? Bättre stålkvalitet? Ett visst mervärde men är det värt 65 000 sek? Spekulationsobjekt som har lite med det riktiga värdet? Som ett pyramidspel? Kommer Schweiziska klockindustrin att krascha när folk inser att dom betalar för namnet och inte kvalitet? Dubbla priset skulle möjligen vara acceptabelt inte 7 ggr.
 

sventon

Omega
Känns som att det är en del av den haussade historien man betalar för. Dock så har ju det anrika spårat ur om man jämför med t.ex Seiko i min mening. De har ju ändå sina klockor i någorlunda humana prisintervall.
 

sventon

Omega
Bara kolla kläder t.ex där vissa märken samkör produktionen i Kina innan de syr dit sina egna lappar + broderar dit sina loggor :)
 
Samma som Mercedes? Inte den bästa kvaliteten, men namnet.
Mercedes må så vara, aldrig ägt en.
Rolex är fortfarande otroligt långt före nästintill alla andra klockor i prisklassen. (Stål sport) med några få undantag. Ja, det finns vissa som är bättre i en aspekt, men helheten är de fortfarande långt före alla andra.
Felfri konstruktion, garantiärenden relaterade till produktionsfel är i princip obefintliga, verk som håller ofattbart länge även om man inte håller sig till normala servicetider. Verk som är väldigt lätta att serva och underhålla, precision och kvalité som är lika hög på den billigaste som den dyraste klockan är också något som är väldigt ovanligt. Att en OP 26 har samma prestanda, krav på toleranser, kvalité och krav på QC som en Daytona i Platina som är drygt 20 gånger dyrare är rätt imponerande i mina ögon.
 

Buckshot

Panerai
Mercedes må så vara, aldrig ägt en.
Rolex är fortfarande otroligt långt före nästintill alla andra klockor i prisklassen. (Stål sport) med några få undantag. Ja, det finns vissa som är bättre i en aspekt, men helheten är de fortfarande långt före alla andra.
Felfri konstruktion, garantiärenden relaterade till produktionsfel är i princip obefintliga, verk som håller ofattbart länge även om man inte håller sig till normala servicetider. Verk som är väldigt lätta att serva och underhålla, precision och kvalité som är lika hög på den billigaste som den dyraste klockan är också något som är väldigt ovanligt. Att en OP 26 har samma prestanda, krav på toleranser, kvalité och krav på QC som en Daytona i Platina som är drygt 20 gånger dyrare är rätt imponerande i mina ögon.
Menar du att Rolexverk är ett bättre köp än ETA? Dom lär inte vara billigare att serva?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gäller inte för allt från schweiz. Men ser man till mitt ett av mina favoritmärken Audemars Piguet så är de flesta komponenter kostsamt handtillverkade av välbetalda urmakare. Det blir en helt annan kostnadsbild, sedan måste tillverkarna som har mycket mindre volymer ha större marginaler. Osv...
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Folk vet redan att de betalar för namnet men övertygar kanske sig själva om att de betalar för kvalite. Kvalite är dock inte mätbart, bara en känsla av hur vi väljer att uppfatta teknik, design m.m i förhållande till pris. Det finns därför inget "riktigt" värde. Sen kan ju folk i allmänhet tröttna på klockor och då blir det köpläge för oss.
 

Case

Panerai
Det handlar inte on kvalité eller produktionskostnader. Det har det aldrig gjort.

Så länge det finns folk som lägget ett statusvärde vid materiella ting kommer det alltid finnas produkter att köpa vars funktion och kvalité är sekundära till den status de ger ägaren.

Japanerna verkar inte vara så bra på att skapa statusprodukter. I alla fall inte inom klockor, bilar, mobiler etc etc.

Upplever dessutom att man ytterst sällan hör de som utan att blinka kan tjacka en guld-Rolle tjöta om hur mycket bättre ett billigare japanskt märke är. Undrar vad det beror på...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det handlar inte on kvalité eller produktionskostnader. Det har det aldrig gjort.

Så länge det finns folk som lägget ett statusvärde vid materiella ting kommer det alltid finnas produkter att köpa vars funktion och kvalité är sekundära till den status de ger ägaren.

Japanerna verkar inte vara så bra på att skapa statusprodukter. I alla fall inte inom klockor, bilar, mobiler etc etc.

Upplever dessutom att man ytterst sällan hör de som utan att blinka kan tjacka en guld-Rolle tjöta om hur mycket bättre ett billigare japanskt märke är. Undrar vad det beror på...

Nu snurrar du, japaner är definitivt duktiga på att kapitalisera på kvalité, ringer det någon klocka när jag säger Lexus och Infintity? Japanska kockknivar, keramik, mat, motorcyklar. Fånigt att påstå att japaner inte lyckats kapitalisera på kvalitetsprodukter..
Tilläggas bör är att Tokyo har flest guide Michelin krogar i världen..
 

Case

Panerai
Nu snurrar du, japaner är definitivt duktiga på att kapitalisera på kvalité, ringer det npfon klocka när jag säger Lexus och Infintity? Japanska kockknivar, keramik, mat, motorcyklar. Fånigt att påstå att japaner inte lyckats kapitalisera på kvalitetsprodukter..
Du missförstod mig nog. Inte kvalitetsprodukter, statusprodukter. Men du har rätt om köksknivarna, där är de säkerligen ledande, och även till viss del mat. Keramik är typ konst, om det är den klassiska du syftar på, så det är en annan marknad.

Lexus är grymma bilar, men de ger inte samma status som de främsta tyska, engelska eller italienska märkena. I alla fall inte hos den breda massan. Credor är amazables och så även Grand Seiko, men det fungerar inte som en lättidentifierad statusmarkör för bäraren.
 

Case

Panerai
Faktum är att betala överpris i sig höjer statusen för ett märke eller produkt. Det handlar om att visa att man inte behöver tänka på pengar.

Kan tillägga att för många fungerar det förstås inte så. Kvalitén är viktigare än satusen. Och ibland är just kvalitén det som ger statusen. Men jag vågar påstå att med tillgång till medel skulle majoriteten gå för statusmarkörer istället för kvalité.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Faktum är att betala överpris i sig höjer statusen för ett märke eller produkt. Det handlar om att visa att man inte behöver tänka på pengar.

Kan tillägga att för många fungerar det förstås inte så. Kvalitén är viktigare än satusen. Och ibland är just kvalitén det som ger statusen. Men jag vågar påstå att med tillgång till medel skulle majoriteten gå för statusmarkörer istället för kvalité.
.....eller att man är en idiot, eller tänker som en sån.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du missförstod mig nog. Inte kvalitetsprodukter, statusprodukter. Men du har rätt om köksknivarna, där är de säkerligen ledande, och även till viss del mat. Keramik är typ konst, om det är den klassiska du syftar på, så det är en annan marknad.

Lexus är grymma bilar, men de ger inte samma status som de främsta tyska, engelska eller italienska märkena. I alla fall inte hos den breda massan. Credor är amazables och så även Grand Seiko, men det fungerar inte som en lättidentifierad statusmarkör för bäraren.

I USA så räknas Lexus högre än BMW osv, kolla vad hiphoppare etc kör. En annan lustig sak är Lexus cab, den var samtida med SLK och Z3. Dock mycket dyrare och med högre andrahandsvärde,idag.


IMG_3895.JPG
 

Case

Panerai
.....eller att man är en idiot, eller tänker som en sån.
Det håller jag med om till fullo. Det handlar i grund och botten om självkänsla och hur personen behöver bli bekräftad av andra och hur mycket vikt hen lägger vid sin referensgrupps åsikter och feed back.

Med god självkänsla skiter kan en skita i vad andra tycker och köpa saker enkom för den egna uppskattningen. Till exempel Grand Seiko ;) Njutningendet det ger att bära den och beskåda den mästerliga kvalitén är viktigare än om andra ser att ens klocka är dyr.

Tyvärr upplever jag att det är relativt få personer som är så. Jag själv vill vara sådan, men är inte hemma ännu. Det är work in progress :)
 

Case

Panerai
I USA så räknas Lexus högre än BMW osv, kolla vad hiphoppare etc kör. En annan lustig sak är Lexus cab, den var samtida med SLK och Z3. Dock mycket dyrare och med högre andrahandsvärde,idag.


IMG_3895.JPG
Det kan mycket väl stämma att i vissa marknader och kollektiv är Lexus högre värderat. Jag har faktiskt inte tillräcklig koll utan baserade mig främst på egna erfarenheter från Sverige och Spanien.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det kan mycket väl stämma att i vissa marknader och kollektiv är Lexus högre värderat. Jag har faktiskt inte tillräcklig koll utan baserade mig främst på egna erfarenheter från Sverige och Spanien.

Håller med dig vad det gäller klockor men där har faktiskt Seiko sig själva att skylla då,de pumpar ut 200kr klockor likväl som 50 000kr. Det går inte att göra ett märke exklusivt med det tänket, spelar ingen roll hur bra produkten är. Den blir aldrig exklusiv, Seiko har ett feltänk där av episka proportioner, de tänker dock rätt när de kör Credor som inte smutsas ner.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det håller jag med om till fullo. Det handlar i grund och botten om självkänsla och hur personen behöver bli bekräftad av andra och hur mycket vikt hen lägger vid sin referensgrupps åsikter och feed back.

Med god självkänsla skiter kan en skita i vad andra tycker och köpa saker enkom för den egna uppskattningen. Till exempel Grand Seiko ;) Njutningendet det ger att bära den och beskåda den mästerliga kvalitén är viktigare än om andra ser att ens klocka är dyr.

Tyvärr upplever jag att det är relativt få personer som är så. Jag själv vill vara sådan, men är inte hemma ännu. Det är work in progress :)
När det blir för perfekt dör själen, oavsett om det är en produkt, en maträtt eller ett förhållande. Bara tanken på att något diskuteras vara bättre än något annat, får mig att rygga tillbaka, dels för att jämförelser skapar hierarkier så mångfalden bleks och för att det bästa oftast är en jämförelse teknisk och tar död på det viktigaste, känslan som bra konst får oss att se.
 

Case

Panerai
Som nämnt ovan är referensgrupp, alltså
Håller med dig vad det gäller klockor men där har faktiskt Seiko sig själva att skylla då,de pumpar ut 200kr klockor likväl som 50 000kr. Det går inte att göra ett märke exklusivt med det tänket, spelar ingen roll hur bra produkten är. Den blir aldrig exklusiv, Seiko har ett feltänk där av episka proportioner, de tänker dock rätt när de kör Credor som inte smutsas ner.
Det stämmer. Jag vet inte om det finns något företag som har liknande bredd i sortimentet och lycksts åstadkomma lyxstatus på sina dyraste produkter.

Jag tror att de främst tänkt på den Japanska marknaden med sina bättre linjer, fram tills nu. Där kanske det inte spelar så stor roll. Nu när de börjat sälja Presage internationellt har det lagt till namnet på tavlan, vilket tydligen inte bedömdes nödvändigt när det var JDM only. Förmodligen fungerar märkets status annorlunda i Japan.
 

Case

Panerai
När det blir för perfekt dör själen, oavsett om det är en produkt, en maträtt eller ett förhållande. Bara tanken på att något diskuteras vara bättre än något annat, får mig att rygga tillbaka, dels för att jämförelser skapar hierarkier så mångfalden bleks och för att det bästa oftast är en jämförelse teknisk och tar död på det viktigaste, känslan som bra konst får oss att se.
Ungeför så brukar de som kör BMW resonera. Faktum är att det är konceptet bakom deras senaste reklamkampanj ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ungeför så brukar de som kör BMW resonera. Faktum är att det är konceptet bakom deras senaste reklamkampanj ;)
De som anser att känslan är det viktigaste en människa kan utveckla är fler än BMW, men när du ändå tar upp just BMW så stämmer det bra. Det är inte många märken som erbjuder körglädje och som dessutom levererar det.
 
D

Deleted member 4412

Guest
I USA så räknas Lexus högre än BMW osv, kolla vad hiphoppare etc kör. En annan lustig sak är Lexus cab, den var samtida med SLK och Z3. Dock mycket dyrare och med högre andrahandsvärde,idag.


IMG_3895.JPG
Off-topic men just den modellen SC430 blev utvald av Top Gear dom världens sämsta bil. Ever....
 
Topp