• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vit, varm och go - 116719BLRO

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Det blir inget Nobelpris med den titeln, det vet jag, ack så sant dock.

Tidigt 80-tal hemma i föräldrarnas villa i Barkarby. Varje vecka utsattes man för Rolex typiska annonser på baksidan av faderns, banktjänstemannens, affärstidningar. Det som satte djupast spår var DD i helguld på presidentlänk OCH pepsi GMT Master.

Arnold-Palmer.jpg


Thor-Heyerdahl-Rolex-GMT-Ad.jpg



Klart man blev påverkad. Rejält. Någon gång ville man ju ha dessa klockor, men det var ju sjukt dyrt.
Åren gick, många klockor köptes (och såldes). Klockorna ovan fanns ju i bakhuvudet, men de var ju lite små (nu pratar vi sent 90-tal och tidigt 2000-tal). Dessutom alldeles för dyrt (helt klart felprioritering från min sida... 4 barn, hus etc).

Köpte sent omsider en 16750 som fick gå för något annat. Köpte en ny fjol och kände mig nöjd. Rätta färgerna, bred bezel osv.

rollarx2_181.jpg



Som de flesta vet så kom ju Rolex GMT med keramikinlägg i bezeln för några år sedan (2005?).
Vad alla ville ha var ju den klassiska blåröda. Det verkade svårt. 2007 (?) försvann ju dessutom den gamla med blått och rött aluminiuminlägg. Världen blev tom.

När den svartblå släpptes fjol så tändes hoppet att ett tvåfärgad inlägg faktiskt gick att göra. Skulle det komma en BLRO snart? Jodå, på Basel 2014 så släpptes den. Googlade frenetiskt på kvällen den 26/3 (Rolex pressvisning) och där var den, gudomlig, men, men i vitguld...
Jag skulle bara ha en, vitguld eller ej, mailade Therese på Rob och fick vändande svar att jag var först i kön. Trevligt!

Hur skrapa ihop cashen?
Hade ju fortfarande en del klockor, så 10st sattes upp på listan; GS SBGM001, 6217-8000, 6105, DJ, GS SBGR075, Milgauss, 16750, GS SBGR011, JLC 8 days GMT, OQ 17000 samt en 16800.
Det tog 4 veckor (under vilken tid jag träffade många nya forumansikten) sedan var allt sålt och pengarna fonderades (bra drag då ca 10% av WG GMT betalades av denna kapitalvinst). Försäljningen gick dock så bra att det räckte till mer godis, SD 116600, GS SBGV011, Seiko 7016 samt två Sjöö Sandström Chronolink (varav den sistnämnda hämtades nu på morgonen.

IMG_3448_zpsc4ca3144.jpg



Var det värt det? Alla gånger! Känns ju som om 116719BLRO var gratis.

Sedan började väntan. Första ETA var Augusti/September... Inte ett livstecken i början på September och inga besked från Rolex.
Den som väntar på något gott väntar ju som bekant aldrig för länge och i måndags kom det efterlängtade mailet; "den ser uta att komma i slutet av veckan". Yes, äntligen!
Bestämde tid till igår 17:00.

Strax före fyrasnåret var man förberedd.

IMG_0017_2_zpsb49c6cb4.jpg



Klockan 17 slogs portarna upp och jag välkomnades av Marcus. Spencer66 anslöt efter en stund. Vi snackade klockor, drack skumpa och öl och kollade förstås in den nya... Rejält trevligt!

IMG_0004_2_zpsf8edcc31.jpg


IMG_3440_zps1047c384.jpg


IMG_0001_2_zpsdcf08037.jpg


IMG_0002_2_zps99b053f6.jpg


IMG_0003_2_zps72aec8aa.jpg


IMG_3433_zpsba00f909.jpg


IMG_3437_zps3f9345f8.jpg


IMG_3435_zpse168e448.jpg



Jobbar ju för er skull hemma idag, så passade på att ta några bilder. Inga höjdare, men tiden var knapp.

DSC_9972_zpsede23ccc.jpg


DSC_9975_zpsb9f65eee.jpg


DSC_9962_zps4ea6ef38.jpg


DSC_9968_zpsef3aff50.jpg


DSC_9965_zpsbf26e9e3.jpg



Är jag nöjd då? Sjukt nöjd! Den är tung och varm, riktigt mysig känsla. Färgerna är helt rätt, ganska dova, lite som en lätt fadda eller en bakelit. Ser dock väldigt olika ut beroende på ljuset.

Fruns reaktion:
A: - jaha, ser ju ut som alla andra...
Tar i den.
A: Vad tung?
S: Vitguld.
A: hela? Då kostar den 200' eller (roling eyes)?
S: Mjae, lägg på lite...
A: huvudskakning och tystnad...
A: OK, men min (rosatavlad oyster perp. 31mm) är iallafall snyggare!

Tack till dig som läste. Tack till ROB-1832 (särskilt Marcus och Therese) för möjligheten och servicen. Tack till Spencer66 för hjälp och sällskap.

GULDFREDAG!

IMG_3450_zpsbc6a31db.jpg
 

Icaras

Rolex
Fyfan så fin...! Stort grattis! :D

Var du även den första som hämtade ut sin hos Rob (eller kanske i hela Sverige?)?
 

Glusch

Cartier
Underbart. Grattis och jag kan inte ens forma ord för att beskriva hur avundsjuk jag är på din samling. Som sagt, stort grattis!
 
Dra åt he***te!! den var tung den paketöppningen!

Skön fru du verkar ha, haha...min hade nog sparkat ut mig och ansett mig tvärkorkad vilket hon gör redan nu när jag tittar på klockor för en tiondel mot den där :D

Grattis så in i bomben!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kunde nog inte bli en bättre start på helgen för din del, stort grattis till en fantastisk klocka. Så otroligt snygg alltså!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nice Molle.

Föredömlig klocka & bra paketöppning/rolig sammanfattning av intresset & köpet!
Den vill man gärna känna på vid en framtida GTG...

Slit den med hälsan!
(f-n vilket konstigt uttryck, men visst säger man så?)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Så mysigt.
Speciellt att den är så speciell

Blir glad och lycklig av att läsa öppningen. Njut den nu fullt ut.
 
Topp