• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok 2416 byte av urverk

break out

Omega
Jag har en rysk klocka som urverket har havererat på och i stället för att lämna in den till någon så köpte jag ett nytt urverk. Det gick ganska så smidigt att byta men när jag ska sätta fast kronhalsen (heter det så? the stem på engelska) så fastnar den inte. Det går att dra ut den igen. Jag hittade på något engelskt forum följande:
"if it is a push button release, then don't push too hard or you may have to remove the dial and reset the pullpiece or your stem won't stay in"
Förmodligen har jag alltså tryckt för hårt. Jag hittar dock inte hur jag ska "reset the pullpiece" på tavelsidan.

Är det någon som vet och kan delge mig hur jag gör?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag har behövt ta tång och pressa in den. Kräver att man kan greppa mellan verk och boette.
Är för att sladdrigheten i kronan gör att man ej kan pressa där.
Vill du utesluta det du skrivit, så testa med verket löst.
Hoppas det löser sig.
 

rogart-63

Patek
Jag har en rysk klocka som urverket har havererat på och i stället för att lämna in den till någon så köpte jag ett nytt urverk. Det gick ganska så smidigt att byta men när jag ska sätta fast kronhalsen (heter det så? the stem på engelska) så fastnar den inte. Det går att dra ut den igen. Jag hittade på något engelskt forum följande:
"if it is a push button release, then don't push too hard or you may have to remove the dial and reset the pullpiece or your stem won't stay in"
Förmodligen har jag alltså tryckt för hårt. Jag hittar dock inte hur jag ska "reset the pullpiece" på tavelsidan.

Är det någon som vet och kan delge mig hur jag gör?
Ryssverk kan vara lite speciella. Delarna som håller bommen kan hoppa ur läge ? Om man bara trycker dit bommen utan att ge tryckknappen en liten push så händer det att glider på sniskan .
 

break out

Omega
Tack för er hjälp nu tickar den igen.

image.jpeg
 
Topp