• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vostok Amphibia – Kärt återseende med ny ryss-dykare

88214950_483364515675080_1150812478096015360_n-kopia.jpg

En Vostok Amphibia har återigen landat hemma hos mig, efter en lång resa ända från Tatarstan i djupaste Ryssland. Vi pratar alltså en rysk, mekanisk dykarklocka med en historia som går tillbaka till det kalla kriget och den sovjetiska militären. Det är min femte Vostok som jag köpt direkt från fabriken, och det var en lika trevlig erfarenhet som alltid. Vi recenserar och berättar lite historia!

För 5–6 år sedan väcktes mitt intresse för ryska armbandsur. Under ett par år som följde pluggade och skrev jag om såväl som bar ryska klockor med omättlig aptit. Historien om den ryska klockindustrin är ju både omfattande, lång och spännande. Det var Stalin som under 1920-talet startade det hela genom att anse att Sovjetunionen minsann behövde en egen klockindustri.

Det är alltså tack vare Joseph Stalin som jag idag håller en rysk dykarklocka framför mig. Det är svindlande, att denna gränslösa tyrann som skapat så ofantligt mycket mörker är upphovsmannen till klockan i min hand.

1mwf.jpg

First Moscow Watch Factory, Moskva.

Lite som Folkabubblans koppling till Adolf Hitler. I det fallet förvandlades diktator-produkten från ondska och krig till en fredsälskande hippie-symbol. Och är Folka-bubblan en hippie-bil så är Vostok Amphibia en hippie-klocka. Eller åtminstone en Hipster-klocka. Udda, egensinnig, oskrytig och med en betydande coolhetsfaktor som passar väldigt väl in på trendriktiga platser såsom Soho eller Södermalm.

Så småningom svalnade dock intresset och mina ryska klockor blev liggandes i en låda, medan några såldes vidare eller gavs bort. En dag nyligen surfade jag dock av någon anledning ånyo in på Vostoks internetbutik och jag var återigen fast, åter förtrollad av de egensinniga uren som inte har förändrats ett smack sedan de sovjetiska Spetsnaz-dykarna bar dem på sina armar från och med 1967 och framåt.

En beställning av ännu en Amphibia lades således in, för jag kunde inte låta bli. De är ju så snygga och så billiga att man får gnugga sina ögon i rent tvivel. Sedan fick jag uppleva gamla minnen när jag med spänning fick följa min glänsande Vostok genom ett vintrigt Ryssland tillsammans med ryska federationens postverk. Den reser ju från lilla Chistopol City i delrepubliken Tatarstan, via Kazan, Moskva och St. Petersburg för att slutligen flygas till Stockholm. Det hela tar cirka tre veckor.

Vostok-historien

maxresdefault.jpg

Med den ryska revolutionen och Sovjetimperiets uppkomst försvann radarn för vad som föregick innanför unionens gränser, och utvecklingen av armbandsur är därmed helt okänd för de flesta i väst än idag.

Utvecklingen av den ryska klockindustrin var en produkt av revolutionen 1917, kommunistpartiets maktövertagande och Sovjetunionens uppkomst. Stalin ansåg tidigt att Sovjet behövde en egen klocktillverkning främst för att tillhandahålla militären med lämpliga tidmätare och instrument. 1930 grundades därmed ’First State Watch Factory’ i Moskva.

Vostok betyder ”öst” och uppstod 1942 när en del av First Moscow Watch Factory evakuerade från Moskva till den lilla staden Chistopol, Tatarstan, 100 mil öster om huvudstaden, efter att de tyska trupperna invaderat Sovjet 1941. Namnet Vostok fick klockorna dock först under 1960-talet för att hylla det första sovjetiska rymdprogrammet med samma namn.
Huvudproduktionen bestod av instrumentklockor och armbandsur för militärt bruk och 1965 blev fabriken officiell leverantör till det sovjetiska försvarsdepartementet. Flera astronauter bar också Vostok-klockor under sina rymdfärder.

Amphibia

amphibia-1967.jpg

Ungefär så här såg den allra första Vostok Amphibia ut. Detta är en remake.

Ungefär så här såg den allra första Vostok Amphibia ut. Detta är en remake.
1967 kom Vostok Amphibia, Sovjets första dykarklocka med utlovad vattentäthet på 200 meter och endast tillgänglig för militärer. Och än idag tillverkas Amphibia-klockorna med samma design och teknik som förr i världen, och till riktigt låga priser dessutom.

När Sovjet skulle utveckla en dykarklocka för att slippa handla västerländska märken åt sin militärmakt, upptäckte man att det inte var möjligt att kopiera de schweiziska konstruktionerna. Man hade helt enkelt inte den utrustning som behövdes.

Istället var man tvungen att lita på sin uppfinningsrikedom och använda vattnets tryck till sin fördel istället för att bekämpa den med rå kraft som de mer tekniskt avancerade schweizarna. Glaset, dykringen och baksidan av boetten konstruerades så att trycket pressade ihop delarna och tätade klockan mer ju hårdare trycket blev. En gummiring sattes också in under bakboetten som pressades ihop av trycket. Genialt, enkelt och det fungerar.

Amphibia i populärkulturen: Bill Murray

878543d1353138760-fs-vostok-amphibia-steve-zissou-still-bill-murray-life-aquatic-steve-zissou-large-picture.jpg

Bill Murray i kultfilmen ”Life Aquatic with Steve Zissou”. Vostok Amphibia på armen!
En stor del av Vostok Amphibias kultförklaring lär ha att göra med Bill Murray och kultfilmen The Life Aquatic with Steve Zissou från 2004. Murray spelar Steve Zissou, kapten på skeppet Belafonte, en övertydlig parodi på verklighetens Jacques-Yves Cousteau, den berömde dykaren, filmaren och oceanografen.

Den synnerligen excentriske Zissous klockval i form av en Vostok Amphibia torde vara en av de märkligare men samtidigt en av de mest träffsäkra produktplaceringar som har gjorts i filmhistorien. En skruvad klocka till en skruvad rollfigur helt enkelt. Zissous son spelas för övrigt av Owen Wilson, som till skillnad från sin pappa använder en Rolex GMT Master i sin yrkesutövning på Belafonte.

Ett lite märkligt val förett dykinstrument kan tyckas, det är ju Submariner som är Rolex dykarklocka. Hur som helst synkroniserar de sina ur inför ännu ett dykuppdrag i en scen, och det är fantastiskt att se med tanke på att en GMT Master vid tiden för filmen kostade mer än 100 gånger så mycket som en Amphibia!

Recension Vostok Amphibia 710 SE

88131329_631649587672758_2471068897852260352_n.jpg

Vostok Amphibia finns i ett stort antal utföranden och flera olika boetter. Just 710 är min favorit, för att jag råkar gilla boettformen på den, även om det är den modell som kallas för 090 som är mest identisk med originalet från 1967. ”SE” betyder en finare variant med högre pris och lite mer påkostad finish. Jag ser den som en officersvariant. Avsaknaden av den vridbara dykarringen säger ju också officersbal snarare än havsdjup.

Och se så elegant den är! Men fortfarande lika tjock. Den mäter knappt 15 cm på höjden och gör den lite för otymplig för kontorsskjortans ärm. I jämförelse slinker min gamla Omega Seamaster Professional med sin slimmade design och 12cm höjd omärkligt smidigt in under skjortärmen. Men så var den också 25 gånger dyrare…

88194213_1682723361869974_6927584727197024256_n.jpg

När man nämner ryska klockor för en oinsatt rynkas det på näsan alternativt bemöts med ett stort frågetecken. Men när man studerar ämnet närmare och särskilt när man har förmånen att känna på en Vostok Amphibia i handen, så förstår man att detta inte är något skräp. Dessa armbandsur är gjorda med en finish som förvånar och de är dessutom konstruerade för tuffa tag; en rysk mekanisk klocka går och går, år ut och år in.

Ett roligt exempel på detta är när jag för några år sedan klev in på Luxury Watches på Östermalm i Stockholm. Uppdraget var att köpa en ny Omega men samtalsfokus skiftade snabbt till den Vostok Amphibia jag råkade bära för dagen.

När den trevlige säljaren fick reda på att priset ligger på runt 600 kronor för en dylik pjäs trodde han inte sina öron. Han blev så imponerad att han bad att få visa ryssklockan för sina kollegor. Själv bar han en Patek Philippe Nautilus i vitguld strösslad med diamanter. Listpris 750 000 kronor och därmed 1250 gånger så dyr som min Amphibia. Självklart fick jag klämma på hans sjuhundrafemtiotusenkronorsklocka!

88218218_510172159697016_8191092237992460288_n.jpg

Tjockis! Amphibia mäter runt 15mm på höjden. Föga kontorsvänligt.

Att bara hålla en Amphibia i handen avslöjar vid en första anblick föga underlägsenhet gentemot en schweizisk motsvarighet. De känns tunga och gedigna i boetten, designen är smakfull och urtavlorna riktigt snygga.

Det som förbryllar är därför hur en Vostok Amphibia (eller annan rysk klocka för den delen) kan vara så mycket billigare än en schweizisk (eller tysk)? Det handlar ju om 10–20 gånger billigare än en ”billig” schweizisk eller tysk klocka! Min Oris Big Crown, som anses som högst prisvärd schweizisk klocka, är exempelvis mer än 16 gånger så dyr.

Svaret är inte ett utan flera. Det som ”avslöjar” en Vostok mot exempelvis en schweizisk klocka i rimlig prisklass, är främst känslan i kronan och den vridbara dykringen (om den har en sådan), samt att den har plexiglas istället för safir.

88325818_267286767591860_6041337737703849984_n.jpg

Snyggt infräst dykare på baksidan.

Om man mot förmodan skulle öppna klockan och studera urverket skulle man också upptäcka ett betydligt större finlir hos den schweiziska klockan. Detta är dock mycket av akademiskt intresse, de ryska uren är ju kända för pålitlighet såväl som god precision, åtminstone i förhållande till de löjligt låga priserna.

Dessa detaljer kan dock ensamma inte förklara den enorma prisskillnaden. Avgörande orsaker torde även vara lägre produktionskostnad och ojämn kvalitet. Tillverkningskostnaden i Ryssland gentemot västländer är garanterat lägre. Vidare har den ryska klockindustrin knappast lika snäva produktionstoleranser eller samma jämna kvalitet. Vissa Vostoks kan vara bättre än andra helt enkelt.

Klockorna har dock garanti och det är sällan några problem att få en ny eller reparerad klocka utan extra kostnad om det skulle vara något fel. Vostok-butiken i Chistopol utmärker sig nämligen genom en alldeles utmärkt service.

88270197_216275236159277_3852795581038592000_n.jpg

Mina tre Amphibior.

Urverket är Vostoks klassiska Caliber 2415 med automatisk uppvridning, ett mycket beprövat och pålitligt urverk i all sin enkelhet som brukar beskrivas som ”crude but effective”. Konstruktionen härstammar från 1960-talet så något finlir i form av stoppsekund eller snabbställning av datum finns inte. Nu har min nya Amphibia ingen datumfunktion så det problemet förblir eliminerat.

Plexiglaset repas förstås mycket lättare än ett safirglas, men kan å andra sidan poleras till skillnad från safiret. Och det kostar ju nästan inget att byta ut det, medan ett safirglas kan bli riktigt dyrt. Och betänk att den ikoniska månklockan Omega Speedmaster fortfarande har just ett plexiglas! De kan alltså vara coola såväl som ändamålsenliga och det passar ju Amphibia-kynnet perfekt.

Vattentätheten är som tidigare på 200 m vilket betyder att du kan duscha och bada med din Amphibia utan problem. Det har hänt att Vostok-entusiaster har dykt med sina klockor för att bevisa för omvärlden att de verkligen är ämnade för dykning på riktigt. Med utmärkt resultat – Amphibia levererar!

Filip Ericsson

Tack för läsningen!
Jag är inne på min tredje. Den första fick jag an min pappa efter att han besökt Moskva kring 89-90. Denna finns tyvärr inte kvar. Jag skaffade sedan en blå scuba-dude. Jag valde 710-boett, för jag var lite ängslig att andra skulle bäras väldigt litet. Jag hade också redan en liten hög 22mm band.
Jag kom inte riktigt överens med boetten, men har nu hittat hem med en 420-boett efter att ha dragit mig alltmer mot lite mindre klockor (från 42-44mm då till 36-39mm idag).
Jag skulle vilja speciellt hylla plexit, som är högt kupat och 3mm tjockt. Det gör att blir väldigt mycket roliga brytningar runt kanterna och ger liv även åt ganska enkla tavlor.
Den lite "slappa" kronan förtjänar också en kommentar. Många tror att klockan är trasig eller på väg att gå sönder eller att det skulle vara symptom på dålig kvalitet, men så är det inte. På vanliga klockor är kronan intryckt i läge 1 där man kan vrida upp verket, men på klockor med skruvad krona måste man kunna trycka in kronan förbi detta läge. Istället för att lösa det genom omdesign av ställmekanismen valde de att låta kronan frikoppla från bommen. Enkelt, robust och härligt ryskt. Sen har de gjort den som en kapsyl vilket är en av skillnaderna med SE.
Här är min lilla hamburgare
436B1CF5-2D1B-4299-B26E-23D35C174F68.jpeg
298E34F8-5A82-4A1D-A1D0-208820F53038.jpeg
A8CF0D1F-9230-4250-B32B-FEBA2CDA26FB.jpeg
7DED1990-2B76-472F-841F-F9EAE004BF7A.jpeg
2C8BC95B-2553-457B-8342-0034C1104C3E.jpeg

Tack för läsningen!
Jag är inne på min tredje. Den första fick jag an min pappa efter att han besökt Moskva kring 89-90. Denna finns tyvärr inte kvar. Jag skaffade sedan en blå scuba-dude. Jag valde 710-boett, för jag var lite ängslig att andra skulle bäras väldigt litet. Jag hade också redan en liten hög 22mm band.....
436B1CF5-2D1B-4299-B26E-23D35C174F68.jpeg
298E34F8-5A82-4A1D-A1D0-208820F53038.jpeg
A8CF0D1F-9230-4250-B32B-FEBA2CDA26FB.jpeg
7DED1990-2B76-472F-841F-F9EAE004BF7A.jpeg
2C8BC95B-2553-457B-8342-0034C1104C3E.jpeg
Skön "burgare"! ;D

Tillbaka
Topp