• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Voumard! En udda fågel!!!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Voumard

Har i samlingen denna udda fågel tillverkad av firman Voumard. Den är ganska ovanlig och som så många andra tillverkare av SWISS MADE så höll företaget till i Jura av familjen Voumard om jag inte har forskat fel!
Kronan är monterad på klockans baksida och introducerades av JLC i sin Futurematic klocka. Jag tror - rätta mig om jag har fel - att det är Jaeger som ligger bakom patentet! Det kan vara ett äldre patent men blev känd främst av JLC.

Den klocka jag köpte (här under) har varit hos urmakaren och köptes som renoveringsobjekt då sekundvisaren saknades och glaset var i obotligt skick. Problemet var att skaffa en ny sekundvisare. Jag har ännu inte lyckat då den är av mycket tunn kvalitet. En donator visar sig vara allt för tjock för att rymmas under glaset.

Jag skall göra ett nytt försök och eventuellt skaffa ett glas med mer rund form så att en donatorvisare kan få plats.

Om någon medlem har ett ex av Voumard eller en JLC är det bara att fylla på!!!

Nåväl, här är den och jag gillar den skarpt!

JAbPrLM.jpg


AotWG5A.jpg
 

Mr.Chang

Audemars
Kul med annorlunda uppvridning!:)Ska man samla billiga vintage ur då ska de vara lite annorlunda.
Det är vad jag tycker.
Grattis!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Otroligt ren design, ännu mer om den varit utan datum! Konstruktionen är ju sådär med tanke på att den behöver vridas upp, men faktum kvarstår: Ren design. Spännande lösning. Tycker för övrigt att den funkar utmärkt utan sekundvisare.

mvh A
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Otroligt ren design, ännu mer om den varit utan datum! Konstruktionen är ju sådär med tanke på att den behöver vridas upp, men faktum kvarstår: Ren design. Spännande lösning. Tycker för övrigt att den funkar utmärkt utan sekundvisare.

mvh A

acce1999 Jo, den funkar rätt ok utan sekund. Tyvärr är jag nog lite väl konservativ för att låta den vara som den är!
 

chrand

Cartier
Voumard

Har i samlingen denna udda fågel tillverkad av firman Voumard. Den är ganska ovanlig och som så många andra tillverkare av SWISS MADE så höll företaget till i Jura av familjen Voumard om jag inte har forskat fel!
Kronan är monterad på klockans baksida och introducerades av JLC i sin Futurematic klocka. Jag tror - rätta mig om jag har fel - att det är Jaeger som ligger bakom patentet! Det kan vara ett äldre patent men blev känd främst av JLC.

Den klocka jag köpte (här under) har varit hos urmakaren och köptes som renoveringsobjekt då sekundvisaren saknades och glaset var i obotligt skick. Problemet var att skaffa en ny sekundvisare. Jag har ännu inte lyckat då den är av mycket tunn kvalitet. En donator visar sig vara allt för tjock för att rymmas under glaset.

Jag skall göra ett nytt försök och eventuellt skaffa ett glas med mer rund form så att en donatorvisare kan få plats.

Om någon medlem har ett ex av Voumard eller en JLC är det bara att fylla på!!!

Nåväl, här är den och jag gillar den skarpt!

JAbPrLM.jpg


AotWG5A.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Underbart med dessa udda modeller och märken, jag hade en liknande med guldpläterad boett men valde att inte kosta på den service...hoppas du tar bättre hand om din! :)
 
Topp