• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vrida upp klockan åt fel håll? Speedmaster professional.

Viktor95

Breitling
Tjena! Är ny på manuella klockor och har en liten fundering. Köpte nyligen en speedmaster professional och undrar vad som händer om man skruvar kronan åt fel håll? Tar klockan skada av detta? Samt spelar det någon roll om man skruvar upp klockan fram och tillbaka eller medsols?

Tacksam för svar.

Mvh
 

Buffi

Panerai
Den vrids endast upp åt ett håll. Åt andra hållet så här jag för mig att sekund visaren "står still" medans man snurrar, för att kunna justera när man ställer tiden.

Edit: Nä, minns fel. Från manualen:
"
Note: calibres 1861, 1863 and 1866 do not have a ’stop-second’ mechanism. To synchronise, the crown should be gently turned backwards and pressure maintained to stop the seconds hand. Release when the display corresponds to the timing signal and push crown back to position 1.
"

Fick det inte att funka vettgt på min :/
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den vrids endast upp åt ett håll. Åt andra hållet så här jag för mig att sekund visaren "står still" medans man snurrar, för att kunna justera när man ställer tiden.

Edit: Nä, minns fel. Från manualen:
"
Note: calibres 1861, 1863 and 1866 do not have a ’stop-second’ mechanism. To synchronise, the crown should be gently turned backwards and pressure maintained to stop the seconds hand. Release when the display corresponds to the timing signal and push crown back to position 1.
"

Fick det inte att funka vettgt på min :/
Det är när klockan är i visarställäge, dvs du har dragit ut kronan till det yttersta läget, om du då vrider ytterst lite så att visarna ställs bakåt så stannar sekundvisaren.
 
Topp