• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vrider ni upp era klockor?

En automatik kan man väl i princip dra upp tills man blir trött?
Är vad jag har fått för mig i alla fall att man inte kan "överdra" en aut. För i så fall skulle dom väl överdra sig själva om man har dom på sig för länge?
Rätta mig om jag har fel, tack ;)

Jag drar upp både automater och manuella klockor. I vissa automater kan man känna att motståndet i kronan ändras då fjädern är fullt uppvriden, andra inte.
Alla manuella urverk har ett stop, vrid lite försiktigare efter ca 30 drag så kommer du känna stoppet så småningom.
Till slut får man in rätt grepp och då glider tumme och pekfinger på kronan när fjädern når stoppet.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Så jäkla gott med winder...ingen klocka somnar :)
Saknar dock nån klocka som man manuellt får dra upp
 

cedstroms

Omega
Jag drar aldrig upp mina automatiska, sätter de på handleden och sedan börjar de ticka (om de har hunnit stanna). Eller har jag missat något?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Automaterna roterar jag emellan ganska ofta, quartz är ju nobrainer. Mina manuella dock, vrider upp de om jag råkar gå förbi lådan men det är alldeles för sällan..

Tar verket skada om man inte vrider upp de på ett halvår? Kanske borde göra det lite oftare
 

jhm

Panerai
Automaterna roterar jag emellan ganska ofta, quartz är ju nobrainer. Mina manuella dock, vrider upp de om jag råkar gå förbi lådan men det är alldeles för sällan..

Tar verket skada om man inte vrider upp de på ett halvår? Kanske borde göra det lite oftare


De tar inte skada per se, men risken finns att det ger smörjmedlen chans att torka. När de väl börjat torka och man fortsätter använda uret, finns risken att onödigt slitage uppstår, och i värsta fall kan något även gå sönder. Försök att skapa vanan att alltid dra upp alla dina ur den förste, eller siste varje månad. På så sätt håller smörjmedlen sig jämnt distribuerade i verket. :)
 
Jag läste en tråd på det internationella Rolexforumet häromdagen, där en urmakare svarade på frågan. Hennes rekommendation, var att klockor som inte används varje dag, istället skulle dras upp med 40 kronvarv, en gång i månaden. Just för att hålla fett och oljor i rätt skick. Hon rekommenderade inte winder, då hon menade att uppdragning en gång i månaden minskar slitaget ett dagligt bruk utgör, men samtidigt hindrade detta att slitdelarna tog skada av "koagulerade" oljor. :)

Bra information! Jag har två automater men har inte skaffat någon winder än. Är dock så otroligt mycket snack överallt om att oljorna ska torka så jag har blivit "livrädd" för att de ska stanna och därav skiftar jag mellan de båda klockorna flera gånger per dag. Men om man följer de instruktioner som du läst så kan de ju ligga upp till en månad utan att ta skada alltså. Det låter perfekt, då kan man ju bara byta klocka någon/några gånger i veckan istället för varje dag. Det enda är i så fall att man måste ställa om dem när man byter men det är ju verkligen inget problem.
 

BCKSTRM

Rolex
1. Speedyn vrids upp till stopp (det märks för det går inte (utan löjligt våld) att vrida mer)
2. Suben vrider jag upp om den har stannat och då vrider jag tills vridet blir mindre mjukt. Det dröjer ganska länge men det blir så efter ett tag (det har diskuterats förut då vissa inte märkt det men så är fallet :) )
 

Henrik L

Breitling
Har alltid trott att man inte ska bottna när man vrider upp? Eller är det skitsnack? Brukar köra på känsla så jag vet att den håller med marginal till nästa morgon, men kör aldrig den till stopp.
 

Ekstrand

Cartier
Vrider alltid upp medans jag går till buss/jobbet på morgonen, även om det är en automat. Blivit en vana från när jag körde manuell :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Efter att jag fick den plågade blicken av klockPeter hos Robs (när jag berättade att jag bara ruskade lite på dem innan jag tog på mig dem) vrider jag alltid upp mina klockor. Alltid. Skulle aldrig våga annat.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vilken jäkla blast-from-the-past det är när såna här gamla trådar lyfts.

Sjukt kul att läsa om profilers gamla klockor. Man kan väl konstatera att de flesta växlat upp, både i kunskap och i samlingar... Kul!
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Yes! Har klockan stannat får den uppvridning (automater)

AP får 30 varv
Seamaster får 15 varv
(Enligt instruktionsböckerna)
 

Zagato1

Omega
Automatare ligger i windern (har tyvärr inte winder-plats för alla) och Heuer Carrera drar jag upp till stoppläget varje morgon.
 

Bexa

Omega
Har mekanisk så det blir att vrida upp, ibland är man sen och får vrida upp den på tåget när man ändå har tid.
 

Heurol

Breitling
Bara de mekaniska hittills men verkar som de automatiska mår bättre av att vridas upp också så får väl bli så framöver.
 

månljus

Panerai
Manuella drar jag upp när dom ska användas eller om dom har fått vila lite för länge. Automatiska samma sak men dom brukar jag bara dra upp några få varv när dom ska användas sen låter jag dom sköta sig själva.
 
Topp