• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vridringen vrider sig...

Sond

Patek
...ska det vara så..?

Nja, lite seriösare..;) Jag har tre dykare, SMP, skx011 och Sub, och då och då kan jag notera att vridringen vridit sig. Funderar på vad det betyder för dykare? Jag lever mitt liv via många timmar i soffan, bakom skrivbordet, runt mötesbord och vid olika matsalsbord. Om nu vridringen lyckas förflytta sig vid mitt förhållandevis enkla liv, vad säger att en dykare kan lita på vridringen?
 

Jonte73

Audemars
Nja det blir ju snarare säkrare med mindre bottentid om den vrider sig moturs .
Alltså det blir mindre tid på planerat djup,man går upp tidigare. Det är tanken med en bezel som bara går att vrida åt ett håll.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Normalt sett ska du väl inte gnugga din klocka mot så många ytor när du dyker, förhoppningsvis. Att vridringen rör sig när du ligger och åmar dig i soffan är väl inte så konstigt. :) Den kraft som krävs för att rubba ringen är väl rimligen en kompromiss, det skall gå att vrida ringen utan större problem, men den skall stanna i position när du släpper den. Tror jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har du ju något att gulla med. Bara att plocka av ringarna och justera.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Precis som Jonte73 skriver så är det ingen fara eftersom ringen bara går att vrida moturs på moderna dykarklockor, men det är väl inte för inte som den här underbara tingesten har en spärr på sin ring. Helt klart har Omegas ingenjörer identifierat och åtgärdat detta problem så att det inte ska drabba soff- och skrivbordsdykare ! :)
omega-seamaster-ploprof-2009-2.jpg





edit: missade ditt inlägg Aurum :(
 

Sond

Patek
Jo, man kanske skulle skaffa sig en PloProf att ha här hemma i soffan..;)

Men om man tänker sig att en klocka är ett precisionsinstrument. I alla fall vad gäller verket. Blir det då inte lite B att vridringen vrider sig vid enkla hemmagöromål?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jo, man kanske skulle skaffa sig en PloProf att ha här hemma i soffan..;)

Men om man tänker sig att en klocka är ett precisionsinstrument. I alla fall vad gäller verket. Blir det då inte lite B att vridringen vrider sig vid enkla hemmagöromål?
Bull, njut av din fina sub, och bjud på en bild;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
...ska det vara så..?

Nja, lite seriösare..;) Jag har tre dykare, SMP, skx011 och Sub, och då och då kan jag notera att vridringen vridit sig. Funderar på vad det betyder för dykare? Jag lever mitt liv via många timmar i soffan, bakom skrivbordet, runt mötesbord och vid olika matsalsbord. Om nu vridringen lyckas förflytta sig vid mitt förhållandevis enkla liv, vad säger att en dykare kan lita på vridringen?

Är väl knappast nån frisk dykare som använder "dykare" som mer än trippelredundans....att dykare på 60-70-tal strök med som flatlöss är väl ingen hemlighet :)

Slappna av....svanka....⌚️
 

Jonte73

Audemars
Jo, man kanske skulle skaffa sig en PloProf att ha här hemma i soffan..;)

Men om man tänker sig att en klocka är ett precisionsinstrument. I alla fall vad gäller verket. Blir det då inte lite B att vridringen vrider sig vid enkla hemmagöromål?
Det är därför man har dubbla eller trippla instrument med sig ner .
Idag tar dykdatorn över rubbet i princip, men klockan är ett livsviktigt komplement om tekniken sviker.
Dyket är planerat via tabeller på ytan och klockan hjälper till om det blir strömlöst.
 

Marhoi

Friends of KS
Precis som Jonte73 skriver så är det ingen fara eftersom ringen bara går att vrida moturs på moderna dykarklockor, men det är väl inte för inte som den här underbara tingesten har en spärr på sin ring. Helt klart har Omegas ingenjörer identifierat och åtgärdat detta problem så att det inte ska drabba soff- och skrivbordsdykare ! :)
omega-seamaster-ploprof-2009-2.jpg





edit: missade ditt inlägg Aurum :(


Spärr på ringen i all ära, när klockan är gräslig så hjälper det inte. ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
...ska det vara så..?

Nja, lite seriösare..;) Jag har tre dykare, SMP, skx011 och Sub, och då och då kan jag notera att vridringen vridit sig. Funderar på vad det betyder för dykare? Jag lever mitt liv via många timmar i soffan, bakom skrivbordet, runt mötesbord och vid olika matsalsbord. Om nu vridringen lyckas förflytta sig vid mitt förhållandevis enkla liv, vad säger att en dykare kan lita på vridringen?
Händer bara på dykarklockor som inte får smaka vatten. Djupt vatten. Så är det. Prova får du se!

:D
 

Sond

Patek
Jag vet inte hur det skulle lösas tekniskt, men nog skulle jag vilja att ringen inte vred sig i onödan. Och jag tycker vi ska kunna ställa sådana krav på produkter som kostar som en Sub. Att det sedan inte är en stor sak är en annan sak..;)
 
Topp