• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vridringsinlägg till Tudor 79090?

Mykeys

Cartier
Jag skulle gärna vilja skaffa mig ytterligare ett inlägg till min Tudor 79090, och undrar vilka Tudor/Rolex referenser som passar? Antar att det finns nya "service insert" att få tag via AD eller? Ser man någon skillnad på dessa och på originalet? Vad ska man räkna med att det kostar?

Tacksam för all hjälp!

LiyqL2e.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tror ingen skulle se skillnad på det du har och ett nytt från ad så du kan lugnt knalla in och köpa. Vilka som delar med 79090 vågar jag däremot inte svara på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska ge mig på ett försök, mest för att jag har tråkigt. :D
Eftersom du har en trotiumtavla är det ju tråkigt med ett nytt luminovainlägg. Vad du vill ha är alltså ett tudor eller rolex-subinlägg med tritium vilket begränsar dig till referenserna 5513/1680/16800.
Alla dessa har dock inte tritium så håll dig till senast tidigt 90-tal alternativt fråga säljaren så det är tritiumpärla. Skillnader finns i tjocklek på texten mellan årtal. Så, hur gick det för mig? :)
 

paradis

Audemars
Ska ge mig på ett försök, mest för att jag har tråkigt. :D
Eftersom du har en trotiumtavla är det ju tråkigt med ett nytt luminovainlägg. Vad du vill ha är alltså ett tudor eller rolex-subinlägg med tritium vilket begränsar dig till referenserna 5513/1680/16800.
Alla dessa har dock inte tritium så håll dig till senast tidigt 90-tal alternativt fråga säljaren så det är tritiumpärla. Skillnader finns i tjocklek på texten mellan årtal. Så, hur gick det för mig? :)

Perfekt svar yonsson..............:happyhappy:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska ge mig på ett försök, mest för att jag har tråkigt. :D
Eftersom du har en trotiumtavla är det ju tråkigt med ett nytt luminovainlägg. Vad du vill ha är alltså ett tudor eller rolex-subinlägg med tritium vilket begränsar dig till referenserna 5513/1680/16800.
Alla dessa har dock inte tritium så håll dig till senast tidigt 90-tal alternativt fråga säljaren så det är tritiumpärla. Skillnader finns i tjocklek på texten mellan årtal. Så, hur gick det för mig? :)

Poäng för effort, men lite fail på faktan. 16800 har safirglas och annat insert som har större diameter. 5513/1680 är korrekt dock.....typ plexisubar funkar det från....dock inte äldre avarter...läs 5508,5510,62xx osv.

Nytt kostar väl nån vinge från AD, ser nästan ut som det sitter ett serviceinsert på nu....men så behöver det inte vara om klockan är en sen 79090.
 

Mykeys

Cartier
Tack för hjälpen gubbz! Men en fråga återstår. Hur kommer det sig att ingen nämner Tudor referenserna? Passar alla inserts från Tudor-plexi-subbar på en 79090?

Davvan klockan är från -94 så jag tror det är original insert som sitter på...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Varför vill du ha ett till om det som sitter på är korrekt och helt?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Mykeys , om du tittar på Chrono24 efter Tudor 79090 så har alla , samma insert som ditt.
Nja, inte riktigt då fonterna skiljer. Några har magra och andra fetare. På min sitter en fetare insert och jag har förstått är det den korrekta. Men vilka referenser/årgångar de med magra fonter hör hemma måste någon med bättre kunskaper än jag svara på.
ImageUploadedByTapatalk1431978053.245225.jpg

ImageUploadedByTapatalk1431978069.700173.jpg

Bilderna är från Chrono24
 

Chattras

Cartier
Om någon skulle sitta och värpa på ett insert som passar min 5513 från 1980 så får denne någon gärna hojta till. Vill byta ut serviceinsertet som sitter där nu.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har ett härjat matt serviceinsert till salu... Om någon är intresserad , så är det bara att slänga iväg ett pm.
 

Johanw

Cartier
Känner samma på min 79090. Tavlan känns mer åldrad än insertet. Var väl för bra kvalité på dessa? Bleks inte alls känns det som on matchar inte den matta tavlan :( Så hand upp även här på blekt, risigt insert.
 
Topp