• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VVS inkoppling av diskmaskin - Stockholm

Zingo

Rolex
Långskott men värt ett försök. Köpte ny blandare och diskmaskin och fick hjälp av behörig elektriker och VVS:are med installation men något missade de då det inte kommer vatten till diskmaskinen (är en elektrisk vattenavstängare) och de hinner inte fixa det innan semestern så min fråga är om det finns någon VVS:are här som skulle kunna tänka sig att göra ett ingrepp? Givetvis betalar jag för mig. Finns i Vasastan.
 

Zingo

Rolex
Japp, är denna:
IMG_2206.JPG


Har tryckt på den jäkla knappen och läst instruktionerna men jag blir inte klok på det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ok överkurs ser jäkligt avancerad ut :D

Går den på batteri eller 230 kabel

Man ska trycka en gång sen ska den vara öppen 4 timmar
 

Zingo

Rolex
Sjukt advance, till och med så advance att den inte lämnar vatten till diskmaskinen. :( Men övriga funktioner är nice!:)
Den är kopplad till eluttag så batteri används inte. Spola vatten och se temp funkar så elen funkar således till kranen.

Trycka en gång på som öppet vatten till diskmaskinen?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Sjukt advance, till och med så advance att den inte lämnar vatten till diskmaskinen. :( Men övriga funktioner är nice!:)
Den är kopplad till eluttag så batteri används inte. Spola vatten och se temp funkar så elen funkar således till kranen.

Trycka en gång på som öppet vatten till diskmaskinen?

Jupp :)

Nu vet du säkerligen detta och redan provat.
Vill få det till Oras optima och läste på som hastigt instruktionerna. Ett endaste tryck på knappen öppnar för 4 timmar. Håller man inne knappen så är den öppen 12 timmar.

Ta gärna en bild på installationen i vaska skåpet och lägg upp :cigar:
 

Zingo

Rolex
Ser att jag la upp bild pågen modell det är 2727f med en knapp till (fördiskmskinsavstängningen). Nedan är bild på vatten och el anslutningen till diskmaskinen. När man trycker igång den på blandaren och startar diskmaskinen så surrar den vid denna koppling som att den inte kan öppna ventilen. :(
Har tre ballofix (två i bild nedan) och alla är öppna. Vattnet i blandaren fungerar fint. Tror den tredje är till elementen.
IMG_2217.JPG
IMG_2223.JPG
 
Stäng ballofixen som går till blandaren och elventilen till diskmaskinen. Öppna blandaren och släpp ut trycket så att den blir trycklös. Tryck sedan på knappen och se om den kan öppna elventilen. Står den fortfarande och brummar så kan du knacka på den med tex baksidan av en skruvmejsel, eller en skiftnyckel.

Det låter som att elventilen kärvar. Det kan isåfall bero på att den är trög rent mekaniskt, eller att tryckskillnaden mellan kallvatten och diskmaskinen är för stor så att vattnet trycker fast sliden i ventilen.

Testa och återkom med resultat.
 

Zingo

Rolex
Stäng ballofixen som går till blandaren och elventilen till diskmaskinen. Öppna blandaren och släpp ut trycket så att den blir trycklös. Tryck sedan på knappen och se om den kan öppna elventilen. Står den fortfarande och brummar så kan du knacka på den med tex baksidan av en skruvmejsel, eller en skiftnyckel.

Det låter som att elventilen kärvar. Det kan isåfall bero på att den är trög rent mekaniskt, eller att tryckskillnaden mellan kallvatten och diskmaskinen är för stor så att vattnet trycker fast sliden i ventilen.

Testa och återkom med resultat.
Jo det ju det man behöver en hantverkare till. Har trauma minnen av att leka handman på egen hand när det kommer till vatten och kök.. :(
 
Jo det ju det man behöver en hantverkare till. Har trauma minnen av att leka handman på egen hand när det kommer till vatten och kök.. :(

Alltså vrid på det svarta vredet på ballofixventilen och öppna sedan vattenkranen. Det kommer att komma lite vatten och sedan kommer det inte mer. Detta gör du flr att göra blandaren trycklös. Tryck igång diskmaskinsavstängaren så att den ska öppna. Slutar den surra så är det bara att vrida på ballofixen igen och leva livet, annars så får du knacka lite på elventilen medans den försöker att öppna.

Inget kommer att hända, du kommer inte att kunna tillföra något till systemet som gör att det börjar att läka iom att det är tätt nu. Vill du dessutom vara supersäker så kan du ha vattenkranen öppen när du öppnar ballofixen igen, då kan absolut inget hända.

Om det funkar så får du swisha mig 50:- så ska jag bjuda dottern och sambon på en mjukglass imorgon. :-D
 

Zingo

Rolex
Alltså vrid på det svarta vredet på ballofixventilen och öppna sedan vattenkranen. Det kommer att komma lite vatten och sedan kommer det inte mer. Detta gör du flr att göra blandaren trycklös. Tryck igång diskmaskinsavstängaren så att den ska öppna. Slutar den surra så är det bara att vrida på ballofixen igen och leva livet, annars så får du knacka lite på elventilen medans den försöker att öppna.

Inget kommer att hända, du kommer inte att kunna tillföra något till systemet som gör att det börjar att läka iom att det är tätt nu. Vill du dessutom vara supersäker så kan du ha vattenkranen öppen när du öppnar ballofixen igen, då kan absolut inget hända.

Om det funkar så får du swisha mig 50:- så ska jag bjuda dottern och sambon på en mjukglass imorgon. :-D
Hmm, kanske ska våga att testa själv.. väntar dock tills det är dagtid, känns tryggare.

Givetvis kommer då ett glassogram! :)
 
Topp