• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watch Winder: ett hus för klockan

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Hallå gänget, vad jag sett så finns det ingen aktiv watch winder-tråd.
jag tycker det vore intressant och få höra medlemmars tankar och fundering kring just watch winders, är dom nödvändiga eller onödiga?
hur ser det ut på era klockbänkar, etuier och watch winder?
vilka märken föredrar ni, och givetvis bilder på hela härligheten.

beställde denna från Klockson och hoppas den uppfyller mina krav, har inte läst något om den och inget speciellt märke på den heller... någon som sitter på samma modell?

image.jpeg
image.jpeg
 

ruchac

Omega
Har också funderat lite på varför det knappt diskuteras winders på forumet.
Många här har väl winders och det skulle ju vara kul att få åsikter kring
vilka märken som ger mest kvalitet för cashen, vilka tillverkare man bör
undvika, winders med bra funktioner o.s.v.
Har själv en winder från Conrad, helt gjord i plast men kostade runt
femhundringen när jag köpte den för ett år sedan. Har fungerat alldeles
utmärkt, går att köra medsols eller motsols och endast en hastighet en
timme i taget, sen står den still i tre timmar innan den kör igång igen.
Har räknat ut att den vrider upp ett 2824-urverk för ca 14 timmar när
den har gått i en timme. Och stryktålig är windern också, råkade fastna
med foten i sladden när windern stod på vardagsrumsbordet, vilket
resulterade i att windern med två klockor i föll i golvet med ordentlig fart.
Men både windern och klockorna höll som tur var.

Inom kort kommer jag införskaffa lite nya dinkor till mig och donnan,
och behöver då uppgradera mig på en annan winder för 4 eller 6 klockor.
Någon här på forumet som kan rekommendera någon bra och prisvärd och
då gärna i ljust träslag denna gång, silverfärgad och svart plast är ju inte
helt snyggt faktiskt...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Winders är bra i teorin för mig. Men när jag haft en då vet jag aldrig var den skall stå? Jämte sängen, de surrar för mkt, ja även de tysta. Det är ju ingen pjäs man har mitt i vardagsrummet heller. Oftas hamnar de på typ golvet i garderoben och med så få automatiska klockor jag har (2st) resten kvarts eller handjagade så känns det inte lönt. Hade man haft en rotation på kanske 5-6 automatare som användes rätt frekvent då kanske det är lönt.
 

Pistol_Pete

Panerai
beställde denna från Klockson och hoppas den uppfyller mina krav, har inte läst något om den och inget speciellt märke på den heller... någon som sitter på samma modell?
Jag tror att jag har exakt samma modell, fast jag köpte den på Ali Express för ett år sedan: http://www.aliexpress.com/item/Supe...h-Capacity-for-2-Watches-With/1904077514.html

Jag är nöjd, klockorna håller sig uppvridna när de inte används och priset var bra mycket bättre än på Klockson. :cigar:
 

N.Bathes

Cartier
Använder man inte sin klocka dagligen när på så
Är det väl rätt att ha en, klockan mår väl bättre av att röra på sig än att ligga still för ofta/länge
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Hallå gänget, vad jag sett så finns det ingen aktiv watch winder-tråd.
jag tycker det vore intressant och få höra medlemmars tankar och fundering kring just watch winders, är dom nödvändiga eller onödiga?
hur ser det ut på era klockbänkar, etuier och watch winder?
vilka märken föredrar ni, och givetvis bilder på hela härligheten.

beställde denna från Klockson och hoppas den uppfyller mina krav, har inte läst något om den och inget speciellt märke på den heller... någon som sitter på samma modell?

image.jpeg
image.jpeg
Har en sådan från Klockson sen ett drygt år tillbaka. Tyst och inget att anmärka på.
 

Mudfold

Cartier
Ja, hur är det egentligen? Mår klockan bättre av att konstant ticka? Känns som serviceintervallet kan bli kortare då?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Upplever lite samma problem som @Beastie .. Nästan.
Har 2st 2x3 winders från Modalo..
De funkar bra men av ngn konstig anledning så är programmen olika i dem?! Alltså de snurrar olika om man har samma läge på programknappen.
Men det är i sig inget problem. Problemet är att jag bor på landet och vill inte ha klockorna framme av uppenbara skäl. :-( synd för jag tycker det är snyggt... Har gjort en habrovink.. En Winder står i vardagsrummet med lite billigare klockor samt frugans Explorer(på helgerna..)
Den andra står i kassaskåpet osynlig för buset och tyvärr även mig:-(
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Alla urmakare jag pratat med säger ungefär samma sak, dvs automatiska klockor slits mindre av att få vila i perioder, men inte för länge. Vad "för länge" är varierar dock lite från urmakare till urmakare, men minst en gång i månaden bör man nog skaka liv i en avställd klocka.

Själv roterar jag fem automatur med en vecka i taget per ur, samtliga med datum och quickset. En på armen, två i winder och två vilande (säkert förvarade). Lite beroende på när jag skiftar mellan säker förvaring och winder blir både gång- och vilotiden konstant 2-3 veckor per klocka. Funkat bra såhär långt och har inte påverkat gångavvikelsen. En inte helt aktuell bild på min Modalo (Sinnen såld):
Winder.jpg
 

Amme

Cartier
Förutom svindyra specialtillverkade modeller tycker jag bara Modalo är snygga. Däremot håller motorerna bara ca 2 år. Ska bli intressant å följa rekommendationerna :)
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag tycker man ska visa sina klockor, ha en snygg winder på en bänk i sovrummet min andra artiklar man använder dagligen (t,ex skäggprodukter osv)
denna winder är snygg och låter minimalt (endast när jag öppnar locket), programmet jag kör på är 10 min mot ,10 min med i 3 timmar sedan sover den i 9 timmar.

jag förstår problematiken med att ha sina dyrgripar framme vid fest, get togethers och andra sociala sammanhang, det är synd tycker jag, vissa ser det säkert som en skrytleksak i icke klockgurus ögon.
 
Winders är ju en bra idé om man ofta alternerar mellan olika klockor - fördelen med att alltid ha dom igång är ju möjligheten att genast kunna strappa på sig en fullt uppdragen klocka utan att behöva ställa tid och datum. Men annars, om man inte byter så ofta, bör man nog låta dom ligga stilla - all mekanik som används slits ju. Dagens moderna oljor är också a world apart från gårdagens och klarar med lätthet ett halvår eller ett år utan att stelna. Om man inte ofta byter är det bättre att någon gång i halvåret dra upp klockan och bära den i en dag eller två istället för att ha den konstant igång i en winder.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Har en Modalo för 8 klockor (ev3 tror jag den heter). Alla hållare är individuellt programmerbara och den går att köra på batteri vilket är bra då jag har den i kassaskåp. Tyvärr behöver man byta batteri en gång i månaden, enligt supporten på Modalo är det normalt. Jag har ett par Orbita som snurrat i flera år utan batteribyte så jag vet inte.

Inte speciellt dyr, ca 4000 om jag inte minns fel så jag antar att det är ok.
 
Jag har en winder för två klockor men har läst så mycket olika huruvida det är bra eller ej. Hursomhelst är det guld värt att slippa ställa in en klocka med månkomplikation när man inte har använt den på några dagar.
 

Alligatorn

Cartier
Snyggt! Visst vill man alltid bara ha mer klockor?! ;) Kan rekommendera dig att ta en titt på eBay gällande klocklådor. Finns allt från billiga till lite dyrare, och även winders! Värt en titt iaf. Varmt välkommen till forumet! :)
För att inte kladda ner presentationstråden flyttar jag citeringen hit istället.
Ang. Winders så har jag för mig att jag läste (här?) att billiga winders typ skadar klockar för dom vibrerar eller något när kuggarna/motorn är av låg kvalité. Vet inte hur vida det stämmer men lite nojjig blev jag allt. Ska dock kika lite på ebay och se vad jag hittar.
Tack för varma mottagandet och tipset! :)
Har än så länge bara en automatare men det lär bli fler.. :p
 

Nero13

Panerai
Jag kör på en sådan här budget variant för 800kr i väntan på på lite fler klockor så jag kan köpa en ordentlig som man kan hänga på väggen. Denna funkar helt ok inget märkvärdigt eller jätte oljud får se hur länge den håller. :)
20160112_195304.jpg
 
Senast ändrad:

Peter K

Panerai
2-Faktor
Köpte en på bukten för £49,95. Helt tyst, och snurrar på fint. Vet ännu inte om de olika programmen (4 st) funkar att hålla mina klockor gående. Känns och ser ut att kosta mycket mer än den gör.

image.png
 

Alligatorn

Cartier
Köpte en på bukten för £49,95. Helt tyst, och snurrar på fint. Vet ännu inte om de olika programmen (4 st) funkar att hålla mina klockor gående. Känns och ser ut att kosta mycket mer än den gör.

image.png
Postar en länk här till den..
http://www.ebay.co.uk/itm/2-3-Autom...458650?hash=item3f4e87be9a:g:CjUAAOSwDNdVuJnm

När jag läser 2+3 tänker jag mig att den har plats för 3st stilla klockor men jag kanske bara missuppfattat?
Som denna http://www.klockson.se/lyxig-watch-winder-och-klocklada-2-3-/452-0
 

GurraG

Cartier

Tillverkas av Diplomat tror jag och säljs även under andra varumärken. Jag har haft en variant från Brookstone med fyra boxar på gemensam laddningsplatta i ett par tre år (syns på min profilbild). Dom är plastiga men relativt tysta, en av fyra har nu pajat men jag tycker dom är prisvärda, $200 för en fyraklockorswinder.

Lite sugen på att byta upp mig till en så'n här från Wolf: http://www.ebay.com/itm/15159553141...99&_trkparms=gh1g=I151595531417.N36.S2.R2.TR9
 
Topp