• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watch winder Spin-R R2 bluetooth?

Timeteller

Breitling
Är ute efter en liten och kompakt winder som kan åka ner i en byrålåda, söker därför en tyst med batteridrift. Stötte då på denna Spin-R R2 som är uppladdningsbar (vilket jag inte sett på någon annan, då är det vanliga batterier som gäller). Den styrs med en app på mobilen. Den har tydligen en databas med tusentals klockor, så man letar rätt på klockan och så kör den rätt program själv. Några frågor:

1) Har någon testat den och kan ge ett utlåtande?
2) Verkar det inte överdrivet att styra med en app? När man väl vet hur den ska snurras så verkar det lättare att trycka på en knapp samtidigt som man satt i klockan.
3) Finns några bra alternativ i prisklassen max 2000kr? Den ska vara tyst, kompakt, försluten (alltså med dörr/lock för att hålla damm borta) och drivas med batteri. Även för två eller tre klockor är intressant (och då kan naturligtvis priset vara något högre).

Här kan man läsa mer om den:
http://www.r2watchwinder.nl/r2-watchwinder-uk.html#home

En mini-review (som inte säger jättemycket):
https://www.fratellowatches.com/spin-r-watch-winder/

Och så en bild:
spin-r-wit-onstock.jpg
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Undrar vilket program jag kör på min handled? :)

Jag har tidigare haft en modalo, de är tysta men inte små (eller beror på hur liten byrålåda du har) :)
 

Crispie

Rolex
Kräver olika urverk olika inställningar på en winder? Nivåerna av nördigheten fortsätter att överaska. Beror det på kraftreserven i urverket? Hur vet man vilken inställning ett urverk behöver?
 

Timeteller

Breitling
Kräver olika urverk olika inställningar på en winder? Nivåerna av nördigheten fortsätter att överaska. Beror det på kraftreserven i urverket? Hur vet man vilken inställning ett urverk behöver?

Ett automatiskt ur kan vridas upp medsols, motsols eller åt båda hållen, och olika klockor behöver olika antal varv per dag för full uppvridning. Här finns en databas :)

http://orbita.com/2010_web/NEW/Database-O.htm
 

Timeteller

Breitling
Blandade omdömen...
https://www.amazon.com/SPIN-R-LTD-U-098-WH-Spin-r-Winder/dp/B00VKAT8QG
Lägstapris på nätet om man letar lite $49,99

Minst sagt blandat. $50 kan man ju slänga ut för ett test, har du måhända en länk?

Edit: Hittade! Brookstone, eller hur? Skickade inte denna till Sverige :(

Edit2: Man kunde logga in via Borderfree, då gick det att beställa. Beställde tre, med tull o frakt blev det 900 spänn styck. Blir intressant detta :woot:
 
Senast ändrad:

wesly

Omega
Läste ditt inlägg igen och kan kanske ge lite kontruktiv kritik.
Helt ok i ljudnivå men intevljudlös.
Appen är inte jobbig, framförallt inte för mig som bara har den till samma modell. Alltså inte behöver ändra hur den snurrar.
Smidigt om man vill ha flera & bara ställa dem på varann
 

Timeteller

Breitling
Läste ditt inlägg igen och kan kanske ge lite kontruktiv kritik.
Helt ok i ljudnivå men intevljudlös.
Appen är inte jobbig, framförallt inte för mig som bara har den till samma modell. Alltså inte behöver ändra hur den snurrar.
Smidigt om man vill ha flera & bara ställa dem på varann

Toppen, precis vad jag hoppades på. Tack och bock. Och hade du möjligen koll på höjden?
Edit: Där kom den! Tusen tack!
 

Kugghjul

Panerai
billig = magnetiserar klockan, ej "isolerad" mot detta, så är det ofta.

men varför köpa en du får slänga när det uppladdningsbara batteriet dör? Köp en som tar standardbatterier du kan ladda själv.
 

Timeteller

Breitling
billig = magnetiserar klockan, ej "isolerad" mot detta, så är det ofta.

men varför köpa en du får slänga när det uppladdningsbara batteriet dör? Köp en som tar standardbatterier du kan ladda själv.

Det stod i länken ovan (och på Brookstone) att den är isolerad. Känns pilligt att hålla på och gräva ur, ladda och sätta i batterier titt som tätt, har hyfsad erfarenhet av inbyggda laddbara i produkter med låg förbrukning. Vi får se.
 

Timeteller

Breitling
Hittade manualen, det här tyckte jag var ett guldkorn:
"The weight of the watch put in R2 shall not exceed 500 g."
Finns det klockor som väger ett halvt kilo alltså? :woot:
 
Topp