• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watchco Omega ?

rogart-63

Patek
När man söker på Omega 300 så dyker det upp massa Watchco Omega 300 . Vad egentligen är det ? Är det nån sorts välbyggd homage eller kopia ?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Det är väl new old stock delar kombinerat med ett vintage verk? = franken

Exakt så. Tydligen finns det storys om att de riskerar att tas i tullen som kopior. Det sistnämnda får man tro vad man vill om. Men att de är ihopplock och aldrig lämnat omega-fabriken är väl vedertaget.
 

Patrik J

Rolex
Watchco är ett australiensiskt företag som tydligen sitter på en väldig massa servicedelar från Omega och bygger i hopp dessa med donatorverk. Vanligtvis SM 300 men jag har sett Speedy-varianter också.

Förutom franken/fake-diskussionen så är det alltså gamla urverk i nya klockor (vem f*n vill skicka en ny klocka på service?). Dessutom kostar de nästan lika mycket originalet.

Jocke på TTT byggde väl ihop en egen om jag inte minns fel?
 

rogart-63

Patek
Ok då tror jag att jag förstår .Lite trist att alla gamla delar försvinner in i några frankenbyggen . Som dessutom säljs för dyra pengar . Dessutom svårt att hålla isär äkta och Watchco Omegor . Tillåter verkligen Omega att detta görs?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Ok då tror jag att jag förstår .Lite trist att alla gamla delar försvinner in i några frankenbyggen . Som dessutom säljs för dyra pengar . Dessutom svårt att hålla isär äkta och Watchco Omegor . Tillåter verkligen Omega att detta görs?

Vill minnas att vissa påstår att de servat sina hos omega och då fått de "legitima" eftersom de fått servicepapper.

Allt bygger väl på att omega haft alldeles för generös reservdelspolicy. Jämför med rolex hårdare policy - ur denna synvinkel framstår den som rätt klok.
 

rogart-63

Patek
Vill minnas att vissa påstår att de servat sina hos omega och då fått de "legitima" eftersom de fått servicepapper.

Allt bygger väl på att omega haft alldeles för generös reservdelspolicy. Jämför med rolex hårdare policy - ur denna synvinkel framstår den som rätt klok.

Sjukt .Både för och nackdelar med att lätt hitta reservdelar med andra ord .
 

DrDre

Patek
Ok då tror jag att jag förstår .Lite trist att alla gamla delar försvinner in i några frankenbyggen . Som dessutom säljs för dyra pengar . Dessutom svårt att hålla isär äkta och Watchco Omegor . Tillåter verkligen Omega att detta görs?

De flesta delarna till dessa är, vad jag har förstått, nyproducerade. Jag är ingen expert på det men jag har fått för mig att man köper allt utom urverket som reservdelar från WatchCo (det finns någon firma i England också) och så köper man en billig Omega med samma urverk (5XX kaliber om jag minns rätt, beror väl lite på om den ska ha ha datum eller inte) och så sätter man ihop det. Så det är väl egentligen inte så att några gamla delar försvinner, om man då inte beaktar urverken som är gamla. Om jag minns rätt så skulle det kosta runt 10-12 tkr att sätta ihop en sådan från delar och inkl en donator-Omega.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De flesta delarna till dessa är, vad jag har förstått, nyproducerade. Jag är ingen expert på det men jag har fått för mig att man köper allt utom urverket som reservdelar från WatchCo (det finns någon firma i England också) och så köper man en billig Omega med samma urverk (5XX kaliber om jag minns rätt, beror väl lite på om den ska ha ha datum eller inte) och så sätter man ihop det. Så det är väl egentligen inte så att några gamla delar försvinner, om man då inte beaktar urverken som är gamla. Om jag minns rätt så skulle det kosta runt 10-12 tkr att sätta ihop en sådan från delar och inkl en donator-Omega.

Stämmer, och jag har fått uppfattningen att många delar är tillverkade i Kina. Kommer dock inte ihåg var jag fick de uppgifterna ifrån längre.
 
De flesta delarna till dessa är, vad jag har förstått, nyproducerade. Jag är ingen expert på det men jag har fått för mig att man köper allt utom urverket som reservdelar från WatchCo (det finns någon firma i England också) och så köper man en billig Omega med samma urverk (5XX kaliber om jag minns rätt, beror väl lite på om den ska ha ha datum eller inte) och så sätter man ihop det. Så det är väl egentligen inte så att några gamla delar försvinner, om man då inte beaktar urverken som är gamla. Om jag minns rätt så skulle det kosta runt 10-12 tkr att sätta ihop en sådan från delar och inkl en donator-Omega.


Precis, så det är knappast svårt att skilja dessa byggen från vintage-exemplar. Inga konstigheter i min bok så länge man är öppen med vad det är man säljer. Jag har byggt ihop en sån här klocka och tycker det är ett trevligt sätt att få en klocka i nyskick men med vintagestyling, kaliber 565 är ett riktigt fint verk också. Vet inte om det stämmer som Aurum säger att delarna är tillverkade i Kina, dock är det fråga om Omega originaldelar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det behöver iofs inte betyda att det inte är Omegas originaldelar.

Precis, det var ingen gliring om att de var fake utan att produktionen verkar vara utlagd till Kina. Dock finns det många piratkopierade sm300 där ute så man får vara försiktig. Var snack om att SHOM knappt existerade innan dessa nybyggen kom ut. Har även sett lite för många sm1000 på senare år.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis som don segundo tycker jag att de känns helt ok så länge det är öppna kort om vad det faktiskt är för klocka, en nyproducerad med inslag av NOS/donatordelar….original om än inte producerad av ursprungskällan...

Tyvärr har jag sett flera ute till försäljning på andra forum där det inte framgått att det handlar om nybyggen…och då blir det ju lite problematiskt i min bok…dessutom så känns det som om det gör det ännu knepigare att få tag på the real deal, det känns som om konceptet vintage luckras upp på något sätt.
 

DrDre

Patek
Jag ser inget direkt fel med att plocka ihop en från WatchCo eller Cousins UK. Däremot är det väl lite som med Sjöö och Sandströms VW klocka som kom nyligen: Varför?

Att folk gör det kan jag mycket väl förstå. Man får en ny klocka med ett bra och robust urverk (enligt vad jag förstod så var Omegas 5xx kaliber riktiga arbetshästar, ungefär som Rolex 15XX) och med en cool design. Men varför gör Omega detta? Det ligger ju så långt ifrån deras vanliga verksamhet att småhandla med ströprylar till låga priser.
 

Rulle

Audemars
De flesta delarna till dessa är, vad jag har förstått, nyproducerade. Jag är ingen expert på det men jag har fått för mig att man köper allt utom urverket som reservdelar från WatchCo (det finns någon firma i England också) och så köper man en billig Omega med samma urverk (5XX kaliber om jag minns rätt, beror väl lite på om den ska ha ha datum eller inte) och så sätter man ihop det. Så det är väl egentligen inte så att några gamla delar försvinner, om man då inte beaktar urverken som är gamla. Om jag minns rätt så skulle det kosta runt 10-12 tkr att sätta ihop en sådan från delar och inkl en donator-Omega.
Du får nog gånga det beloppet på 3 nu för såna är ju svindyra att köpa beggade tillochmed ...
 
Topp