• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watches and Wonders 2026 the tråd >>>>>>>

Som alla tidigare år håller jag tummarna för en ny 39-40mm Rolex Exp II med vit tavla och 20mm bandbredd. Jag ser det inte som värst sannolikt men fritt att drömma. På Rolexspåret hade jag gärna sett glidlock på ss daytona och varför inte OF option när vi ändå är i farten. Också intressant om VC fortsätter på spåret med senaste perp och gör lite mindre modeller. En 36mm time only traditionelle med 19mm bandbredd hade jag gått över lik för.

1768211582744.png

Jag säger samma sak som förra året:

”Rolex Explorer II tribute to 1655 i 39mm kommer presenteras. Internet kommer välta och jag kommer bli den enda i Sverige som får tilldelning och ni kommer vara mycket avundssjuka.”

Hoppas Omega presenterar ett tunnare urverk baserat på cal. 712. Lär inte hända men man kan ju drömma.

Det är många jubileum i år så vi lär väl se många jubileumsutgåvor, re-editions, osv.

ChatGPT Image 3 mars 2026 08_55_09.png

ChatGPT Image 3 mars 2026 08_55_42.png

Vi på Eqotime spånar fritt på vad Rolex kommer släppa i år och ta bort ur sortimentet.

Vi lånar även några bilder från MonoChrome och deras "predictions"

Vad tror ni kommer i år från Rolex?

Tuxedo dials verkar ha blivit populärt. Gissar att Date Just kommer med det.

1000002600.jpg

Hoppas det!

Min gissning - Pepsi och Sprite blir discontinued. Mer generellt fokus på halv-guld och PM. Tror inte på någon ny Coke. Tror inte heller ny Milgauss kommer, med tanke på Land-Dwellern förra året samt historiskt sval efterfrågan på Milgaussen. Kanske nån ny urtavla eller två till Land-Dwellern för att hålla intresset uppe för L-D.

Rolex tycker nog det är lite praktiskt att hålla efterfrågan uppe på diverse stålmodeller så fler kreativa urtavlor (som tex Tuxedo) och med färg kanske kommer

Vad tror ni?

ChatGPT Image 3 mars 2026 08_55_09.png

ChatGPT Image 3 mars 2026 08_55_42.png

Vi på Eqotime spånar fritt på vad Rolex kommer släppa i år och ta bort ur sortimentet.

Vi lånar även några bilder från MonoChrome och deras "predictions"

Vad tror ni kommer i år från Rolex?
Den där två tonaren var fan inte dum alls!

Oraklet Flup säger:
LandDweller är det sämsta Rolex gjort på bra länge. Man har nu insett att Flup alltid har rätt och lägger ner modellen helt.

Mer realistiskt så spelar det ingen roll vad man gör eller inte.
Nysläppen blir tokheta oavsett vad jag tycker och omöjliga för gemene man att köpa hos ÅF ändå.
Helt enig ang. Land Dwellern… att den ens fick lämna idéstadiet är ett skämt.

Personligen hoppas jag på något nytt spännande från Rolex i 36mm alternativt nya GMT-färger.

Äh, Land-Dweller är ju skitbra, det är bara tavlan som suger. Skippa honeycomb och 6-9 bara så är vi hemma. Kan inte nån begåvad ordna fram en bild av en LD med vanlig sunburst-tavla med stickor hela vägen?

Äh, Land-Dweller är ju skitbra, det är bara tavlan som suger. Skippa honeycomb och 6-9 bara så är vi hemma. Kan inte nån begåvad ordna fram en bild av en LD med vanlig sunburst-tavla med stickor hela vägen?
Instämmer den är bra, tycker till och med tavlan är bra när jag såg den IRL :)

Personligen hade jag gärna sett den med mönstrade tavlan fast utan 6-9. Tror det hade lirat. Eller ja helst med pavétavla såklart...

Det intressantaste med LandDwellern är väl verket med dess nya escapement. Så den stora frågan borde ju egentligen vara vilken modellfamilj Rolex uppdaterar härnäst med det verket? Läste just att det ryktas om att Pepsin plockats bort från Rolex återförsäljarsidor, skulle det kunna vara en ny GMT kaliber på gång kanske?

Det vore kul om Tudor vill fira 100 genom att ta tillbaka en klassiker, som en Tudor Prince Oysterdate i jumbo (38mm), med ett slimmat case och rose-logo.

Medans dom är i farten kan 1926 skrotas.

Senast ändrad:
Det intressantaste med LandDwellern är väl verket med dess nya escapement. Så den stora frågan borde ju egentligen vara vilken modellfamilj Rolex uppdaterar härnäst med det verket? Läste just att det ryktas om att Pepsin plockats bort från Rolex återförsäljarsidor, skulle det kunna vara en ny GMT kaliber på gång kanske?
Tror du är inne på något här, har talat med ADs som tror att detta kan och kanske bör vara årets nyheter. Dvs uppdaterade urverk i någon/några modeller

Några av mina killgissningar

Tudor
Inget nytt in-house kronografverk. Istället kommer en gul variant av nuvarande kronograf
BlackBay 58 monochrome
Pelagos 39 GMT
Perpetual kalender för att fira 100 år. Antingen i 1926-linjen eller helt ny modell

Rolex
Nya tavlor till Land-dwellern. Även i tvåton och gult guld
Daytona på jubilee
Daytona Le mans i platina
Day-date med öppen baksida

Patek
Nautilus i titan

Nu ska jag komma med min gissning vad som teoretiskt skulle kunna hända och som skulle få klocknördosfären att explodera (både positivt och negativt) mer än nästan allt annat. Jag tror det skulle bli den mest sålda Tudorn i modern tid med råge. Inte troligt men ändå inte helt avlägset givet tidigare lanseringar.

1. Vi vet att Tudor rimligtvis har något nytt i kronografväg i pipen.
2. Vi vet att de nyligen med framgång lanserat modeller som inte har någon länk till historiska Tudorreferenser men väl till ikoniska Rolexdesigner, BB GMT och senast BB Pro. Moderna Tudor med egna detaljer men som helt oblygt anspelar på Rolex orginaldesign.
3. Det finns en historisk Rolex som utan jämförelse är den mest eftertraktade och ouppnåeniga vintageklockan, halva klockvärlden vill ha en men kommer aldrig att kunna köpa ett vintageorginal..........

2026 Tudor:
1772706698925.png

Tudor släpper väl en del roligt som vanligt misstänker jag.
Och Rolex vet jag inte. Men jag hoppas inte att dom slutar tillverka Starbucks utan tyst uppgraderar den (med samma ref) med det nya 5hz verket istället eftersom jag står i kö på en sådan 😅

Nu ska jag komma med min gissning vad som teoretiskt skulle kunna hända och som skulle få klocknördosfären att explodera (både positivt och negativt) mer än nästan allt annat. Jag tror det skulle bli den mest sålda Tudorn i modern tid med råge. Inte troligt men ändå inte helt avlägset givet tidigare lanseringar.

1. Vi vet att Tudor rimligtvis har något nytt i kronografväg i pipen.
2. Vi vet att de nyligen med framgång lanserat modeller som inte har någon länk till historiska Tudorreferenser men väl till ikoniska Rolexdesigner, BB GMT och senast BB Pro. Moderna Tudor med egna detaljer men som helt oblygt anspelar på Rolex orginaldesign.
3. Det finns en historisk Rolex som utan jämförelse är den mest eftertraktade och ouppnåeniga vintageklockan, halva klockvärlden vill ha en men kommer aldrig att kunna köpa ett vintageorginal..........

2026 Tudor:
1772706698925.png
The big red. Yes! 🥰

Tillbaka
Topp