• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watchwinder bra eller anus

Heloisa

Breitling
Jag har sett lite reklam om watchwinders.... Det måste ju vara bullshit eller!? En stålaxel som nöter i en rubin sliter ju inte när klockan ligger å "sover" i sin ask, eller... Dags för en diskussion....vad åldras i urverket när klockan inte används.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det råder delade meningar om det där men jag personligen är en förespråkare av winders och tror att det är en bra idé att hålla en klockan igång då verket smörjs effektivt och man minimerar risken för koagulerande oljor. Dessutom minskar det slitaget på kronan då man regelbundet slipper ställa tid och datum.
En automatisk klocka är ju gjord för att användas kontinuerligt och hållas igång så jag tror inte det sliter nämnvärt på verket heller. Man får inte glömma att många faktiskt bara har en klocka som de bär varje dag.
 
  • Like
Reactions: joF

KenKun

Patek
2-Faktor
Eller så kanske man tycker att det är smidigt att inte behöva ställa om klockan varje gång man ska använda den? :)
 
Topp