• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WEMPE Glasühutte I/SA Iron Walker 36mm Quarz *uppdaterad med köp info

halspdy

Omega
Efter några dagars användande (förmodar jag? ;) ), har du fått någon uppfattning om låset? Känns det bra? Det såg smäckert ut tycker jag.
 

Geparden

Audemars
Grym ju! Har suktat ett tag efter Overseas gen 1 men de har ju stuckit i pris rejält på sistone. Den här var riktigt intressant som alternativ.

Tack för bra recension och fina bilder!
 

dino

Omega
2-Faktor
Fantastisk recension och klocka, tack för bidraget!

Jag är kluven. Å ena sidan älskar jag designen och de olika alternativen man släppt, å andra sidan kan jag inte släppa hur mycket den liknar Overseas och att den därmed (orättvist) kan uppfattas som plagiat/kopia i design. Fantastisk finish för pengarna helt klart utifrån dina bilder :)
 

D.Trump

Cartier
Tack för en bra recesion, fyll gärna på med fler intryck när du haft den ett tag.
Har du koll på varför dom stavar quarz som dom gör är det nån tysk stavning;)
Du kanske skulle starta den officiella WEMPE tråden där allt om märket kan diskuteras:)
 

D.Trump

Cartier
Tack! Ja, quarz är kvarts på Tyska. Jag är rädd att en sådan tråd skulle bli ganska tom. Mig veterligen är det bara jag som köpt någon av deras klockor, och även om den förra jag hade har en ny ägare på forumet så känns det lite klent med två ägare på forumet ;) Många har ju handlat sina exklusiva klockor av andra märken i WEMPES butiker, men jag har inte stött på någon som köpt en WEMPE än.
Ok förstår, men det verkar finnas ett ganska stort intresse för dina WEMPE inlägg, du får bomba forumet med inlägg och bilder så fler köper, det gäller att nån putter en över kanten när det gäller att köpa ett lite okänt märke:)
 

Kenuko

Cartier
Gillar den här väldigt mycket, kanske den här eller 40mm modellen blir min nästa. Mera bilder i tråden tack ;)
 

Thell

Omega
Tack för en utförlig recension med riktigt bra bilder! Det är en förbannat snygg klocka och verkar vara av mycket bra kvalité. Får nog bli en sådan på en ev jobbresa.
Kul att få upp ögonen för märken som man annars skulle missa.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack! Ja, quarz är kvarts på Tyska. Jag är rädd att en sådan tråd skulle bli ganska tom. Mig veterligen är det bara jag som köpt någon av deras klockor, och även om den förra jag hade har en ny ägare på forumet så känns det lite klent med två ägare på forumet ;) Många har ju handlat sina exklusiva klockor av andra märken i WEMPES butiker, men jag har inte stött på någon som köpt en WEMPE än.

Äsch, nog kan det vara trevligt att ha en egen tråd där vi bara är två personer? Exklusivare än så blir det knappt. Superhyllan?
 

Christoban

Cartier
En liten stilstudie hur man gjort med datumet & datumramen. Färganpassad bakgrund, check!

Ramen är polerad på ovansidan och har en matterad ljusare fasning på insidan.

den lite ”skrovliga ytan är givetvis inte i sunburst, men den matchar tavlans skuggor och högdagrar snyggt

Eftersom boetten är i bra proportion till urverket ligger datumringen ut mot kanten och följer index snyggt. Man har helt slopat något litet målat streck eller index bredvid. Liten detalj som jag tycker fler kunde ta efter ibland :)
*så ser det alltså INTE ut på herrmodellen i 40mm, där är det ett applicerat index bredvid fönstret och det linjerar inte med index på insidan
Grattis till vad som ser ut att vara ett grymt tillskott! På tal om datum - får man efterfråga en bild den 11e (eller har du rent av redan kollat hur det står till med det?)? :D
Sen jag upptäckte hur illa ställt det är på den fronten på min seiko kan jag inte låta bli att undra varje gång jag ser något nytt och intressant
 

Christoban

Cartier
Hahaha, alla dessa små detaljer man kan ha OCD över :p Jag har inte kollat, men det gör jag säkert den 11:e ;) I och med att det är ett E64.111 misstänker jag att det får godkänt :)
Blir ju lätt så... :banghead:

Det har du rätt i! Ser ju också i övrigt jäkligt prydligt och genomtänkt ut, så det ska väl mycket till för att hamna snett där
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Boom!! Wow. Älskar deras nya linje. Skrev och frågade hur jag köper från sverigem fick till svar att det ej gick!!! Hur gick du till väga? Vill ha chronon..

Sjukt snygg recension och grattis..

Om du loggar in på deras .DE sida så finns möjlighet till online köp som jag förstod det?. Jag mailade dock den kontakt jag haft tidigare, hon skickade en offert med ett "ordernummer" att använda och alla uppgifter för att föra över till deras konto. När hon sett att pengarna landat så skickades den till mig. Nemas problemas! Det låter som om ni pratat om varandra på något vis

Har väntat på något liknande, en BB heritage/Aikon-dräpare :) Allt se ju rätt ut på något konstigt sätt!

Fick inte heller till det på hemsidan, du kan välja leverans till Sverige, men längre ner på sidan står står det att de för tillfället endast levererar inom Tyskland. Så man kommer inte vidare.

@BarbaBaba, mailade du Och beställde från en enskild butik?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En kombinerad paketöppning & light recension av min andra WEMPE, och deras tredje linje, Iron Walker. (tidigare recension finner ni här https://klocksnack.se/threads/kort-recension-wempe-zeitmeister-glashütte-i-sa-38mm-quarz.107390/#post-2731961)
Dom har en riktig premium linje som heter Chronometerwerke där det är mekaniskt in-house som gäller, sedan har dom den något billigare Zeitmeister linjen, utrustad med urverk ifrån ETA och med riktigt fin design och finish för priset. Denna nya linje ligger någonstans mitt i mellan prismässigt och har även den urverk ifrån ETA.
Nu kör vi.

Väl förpackad och levererad till dörren av en hurtig FedEx tjej. Slår mig ned under markisen för att se vad man givit sig in på denna gången...
Nya tag när det gäller förpackningen. Kul :) Givetvis är alla små blommor "Corona-rosor", handvikta av en Tysk Papiermeister med många års erfarenhet ;)
Under alla blommor dyker en liten rispappersklädd presentinslagen box upp tillsammans med ett personligt brev ifrån Nora, där även kvitto återfinns
Såå, ordning på torpet, här har vi den! I en grafitgrå box i vad jag tror, läder imitation med crème färgad inredning. Inte mycket att säga om boxen förutom att den precis som de flesta är onödigt överdimensionerad. Den innehåller även cert i form av ett papper och en liten instruktionsbok och extra länkbitar.
I mitten sitter en liten Iron Walker tryggt fastsatt på en kudde med hårda sidor.



Med detta ur vägen kan vi börja titta på klockan :)
Det är alltså en stålklocka med integrerad länk. Och den är kvarts. Och den är HAQ. Och den är i en retrocool storlek!
36mm utan krona och 9,25mm hög. Över luggarna mäter den 42mm och länken avsmalnar ifrån ca 21,5 till 18mm vid låset.
Urverket i denna är ETA´s E64.111 termokompenserade Precidrive som är chronometer specat av WEMPE. Nu börjar det likna alla rätt här :)

Urtavlan på denna benämns svart. Den är i en sunburst, väldigt lik den varmgrå sunburst Citizen Chronomaster AB9000-61E jag hade har. (finns att läsa om här https://klocksnack.se/threads/the-citizen-chronomaster-ab9000-61e-kort-recension.115524/ ) Den ger ett trevligt skimmer i ljuset och är mörkt svart i skugga.
Egentligen föredrar jag när sekundmarkeringarna ligger på tavlan istället för på en lutande chapter-ring, men det är absolut mer åt det sportigare hållet så här får det funka. Visare och index med nattlampa i blågrön ton.
Glasringen är polerad på sidorna och cirkulärt borstad på den lilla kanten på ovansidan. Små tunna polerade fasningar på boetten och på kanten av länken. Även centrum bitarna på länken har en polerad fasning. Länken är alltså inte helborstad, men har heller inte polerade centerlänkar. Väldigt smakfullt utfört är det. Det glimmar till ibland, men vid ett snabbt ögonkast ser länken helborstad ut.

Kronskydd och krona som skruvas in. 10 ATM vattenskydd. Behöver man skruvad krona? Är det cool med skruvad krona? Kanske sportigt? Det får vara en smaksak, personligen är det inte något jag efterstävar på mina klockor. Kronan är märkt med WEMPES logga och är enkel att använda och skruva in.
jag har kladdat lite, den har inte hunnit dra på sig repor, än... :p En sån här polerad yta tillsammans med ett plant glas kommer att dra på sig lite hairlines med tiden, bara att gilla läget.

Låset är av typen viklås med en kläm-låsning och en säkerhetsbygel. Som syns på bild har man tagit steget extra med att göra en mjuk kant som ligger mot handleden för att inte skava. Tackar!

Följsam länk med en snygg "taper" ifrån boetten till låset. Det är alltså en H-länk med en mindre centrum bit som gör den ledad åt båda hållen, väldigt bekväm på handleden.
Det ska vara antireflexbehandling på båda sidor av glaset enligt WEMPE, det har jag inga tvivel om, det är oftast helt osynligt. Väldigt bra läsbarhet på tavlan
i alla vinklar.
Man kan ju tycka att den här typen av lösning på låset är i enklaste laget. Fördelen är att det inte bygger speciellt mycket. Knappt något alls faktiskt. Det negativa jag upptäckt är att den lilla säkerhets klaspen är ganska skarp i kanten som löper över låset. Den kommer jag att slipa av lite.
Baksidan pryds som på den tidigare Zeitmeister av Observatoriet där Chronometer certifieringen sker. Snyggt? Njae, ser ganska grovt och lasergraverat ut, men hur ofta kommer man kolla där? Precis som tidigare står det ingen annan information på baklocket, man får läsa handboken om man undrar något.
Den uppmärksamme ser att det kommer att gå att öppna med vanlig boettnyckel då det är dags att byta batteri, vilket borde vara efter ca 2 år. Skruvad länk? Ja det verkar inte bättre ;)
Mörka tavlor är både damm och fingeravtrycksmagneter. Jag försökte putsa innan jag fotade, men nog kommer det några ändå...

Kronskydden gör att den optiskt uppfattas lite större än vad den är. *Mina angivna mått är mätta med skjutmått, hur det ser ut på WEMPES sida vet jag inte riktigt, kanske skiljer det sig i höjd mellan modellerna. För referens är mina handleder straxt under 18cm i omkrets.
Bakgrund till köpet, jag gillar HAQ, jag gillar integrerad länk, jag har länge saknat just en sån här typ av klocka. Lite Rolex Oyster Quarts men modern och med hög finish. Nu är denna text väldigt snabbt hopskriven, jag har bara haft den på armen ett par timmar så det finns säkert frågetecken, men det är fredag, vem vill inte ha lite fredagsläsning? Kör hårt och spåna på i tråden!!
*och trevlig fredag alla KS:are :cigar:
*WEMPE bjuder under den första 5 års perioden av ägandet på batteribyte och gravering om man lämnar klockan i butik

Bra recension och bilder. Tack.
Trevlig klocka. Gillar retrostilen på boetten som också påminner om VC's sportklockor och kanske ytterligare andra märken.
Att Wempe bemödat sig med att runda metallflärpen som ligger an mot huden visar på dedikation!
 
Topp