• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

What are the most unusual and rare dials that you have ever seen?

Im actually surprised that no one made this thread yet!
Post the most unusual and rare dials that you had a chance to have!
I will start with something that I'm absolutely in love recently, Rolex mosaic/ shantung dials, these were made around 1970 and limited only to the Japanese market! Very rare and very beautiful
I had this deep blue one and just recently bought one with a grey mosaic
11.jpg

My number 2 will definitely be an omega honeycomb, love these and they are so rare to come across in a good condition
P1144061.jpg

Speaking of Omega, the one below is probably the rarest dial that i have ever seen, i could not find a similar one in the internet at all, not even one example but the text and the logo was definitely genuine since they look just as they should and i don't think its possible to replicate that attention to detail outside of a real watch manufacture.
_DSC0372.JPG

13.jpg

So guys,
What are the rarest dials that you have/had in your collection?

Cheers

Zacke

Vacheron
2-Faktor
I will start with something that I'm absolutely in love recently, Rolex mosaic/ shantung dials, these were made around 1970 and limited only to the Japanese market! Very rare and very beautiful
11.jpg

My number 2 will definitely be an omega honeycomb, love these and they are so rare to come across in a good condition
P1144061.jpg

Speaking of Omega, the one below is probably the rarest dial that i have ever seen, i could not find a similar one in the internet at all, not even one example but the text and the logo was definitely genuine since they look just as they should and i don't think its possible to replicate that attention to detail outside of a real watch manufacture.
_DSC0372.JPG

13.jpg

So guys,

Cheers
Angående Omegan så var detta en vanligt problem med blå tavlor från 70 talet(kanske finns fler färger som hade detta fel?) där lacken släppte pga tillverkningsprocessen. Någon mer får gärna bekräfta detta. Jag har själv en Omega från 70 talet med samma ”fel”. Ping @Kamelen !

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Angående Omegan så var detta en vanligt problem med blå tavlor från 70 talet(kanske finns fler färger som hade detta fel?) där lacken släppte pga tillverkningsprocessen. Någon mer får gärna bekräfta detta. Jag har själv en Omega från 70 talet med samma ”fel”. Ping @Kamelen !
Ja precis, skadade tavlor är inte direkt ovanligt. Har dålig koll på just Omega men har sett liknande fel på många blå tavlor från många märken. Ibland är felen koncentrerade kring applicerade index snarare än jämt spridda över tavlan. Gissar att lacken reagerat med metallen i tavlan i vissa fall och med metall i index i andra.

Husse

Patek
”Släpper” lacken från underlaget eller ändrar den färg?
Det finns en del olika troliga orsaker.
Lösnginsmedelsinneslutning, grundfärg och ytlack kanske inte trivs ihop eller nåt kemiskt fel hos ytlacken.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen lack, så det bör vara en ren kemisk reaktion. Är väl en slags anodisering skulle jag tro.

”Släpper” lacken från underlaget eller ändrar den färg?
Det finns en del olika troliga orsaker.
Lösnginsmedelsinneslutning, grundfärg och ytlack kanske inte trivs ihop eller nåt kemiskt fel hos ytlacken.

Are you guys sure that it’s a result of the blue paint chipping off?
I have seen a lot of these with the paint chipping off mostly around the indexes and it didn’t look like this one; I thought so in the beginning that it might be it but I also could t see any chips of paint in the case of the watch.
Also the spots are very evenly distributed and to me it appears as if they go under the logo and indexes.
What do you think? Do you think that it’s possible that omega made the dial like that with these spots?

Zacke

Vacheron
2-Faktor
I have seen a lot of these with the paint chipping off mostly around the indexes and it didn’t look like this one; I thought so in the beginning that it might be it but I also could t see any chips of paint in the case of the watch.
Also the spots are very evenly distributed and to me it appears as if they go under the logo and indexes.
What do you think? Do you think that it’s possible that omega made the dial like that with these spots?
No, I dont think so, you will probably find more blue dials with the same issue. I have one where they used the same process in the making of the dial. Here is mine:
A4864927-9F5A-4F27-8E80-132A71D3C42C.jpeg

Husse

Patek
Ingen lack, så det bör vara en ren kemisk reaktion. Är väl en slags anodisering skulle jag tro.
Ok.
Använde de någon sorts eloxering när tavlan tillverkades?
Själv har jag ju jobbat en hel del med maskinpolering av lackeringar.
Överlag är det intressant med ytbehandlingar.
Kan anodiseringen skett vid service, nån urmakare som försökt rengöra tavlan felaktigt?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok.
Använde de någon sorts eloxering när tavlan tillverkades?
Själv har jag ju jobbat en hel del med maskinpolering av lackeringar.
Överlag är det intressant med ytbehandlingar.
Kan anodiseringen skett vid service, nån urmakare som försökt rengöra tavlan felaktigt?
Syftade på att den var anodiserad från fabrik. De är iaf infärgade och mha ström ytbelagda. Känns som metallen är infärgad som med anodisering. Finns säkert material om vad man använde för tekniker. Man kan ju inte behålla ytdetaljerna om man målar en yta med täckande färg. Man ser tydlig skillnad på tex APs tapiserie som är anodiserade i silverfärg eller de som är målade med täckande vit färg.

Husse

Patek
Syftade på att den var anodiserad från fabrik. De är iaf infärgade och mha ström ytbelagda. Känns som metallen är infärgad som med anodisering. Finns säkert material om vad man använde för tekniker. Man kan ju inte behålla ytdetaljerna om man målar en yta med täckande färg. Man ser tydlig skillnad på tex APs tapiserie som är anodiserade i silverfärg eller de som är målade med täckande vit färg.
Tack för delad kunskap!
Känner att det kommer att googlas på urtavlor.
Blir nog en lång natt nu...

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, någon form av koppling till Yema lär den ju ha. Kanske var det en designer som var snabb med att sno designen när Yema försvann? Tack, hade en liknande manuell Yema tidigare, som var ännu snyggare. Har även hört att Moretime var Stefan Perssons (H&M) klockmärkesatsning en gång i tiden...

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, någon form av koppling till Yema lär den ju ha. Kanske var det en designer som var snabb med att sno designen när Yema försvann? Tack, hade en liknande manuell Yema tidigare, som var ännu snyggare. Har även hört att Moretime var Stefan Perssons (H&M) klockmärkesatsning en gång i tiden...
Nog måste det väl vara en Yema? De gjorde ju en modell som såg precis ut som den där fast med annan text på tavlan. De verkar inte ha varit restriktiva med att leverera till andra märken. Finns ju Nemrod, Nilax, Eisenhardt, osv...

Belmondo

Rolex
2-Faktor
I have an old f300 with damage around the indeces. When I read up about it, one theory was that it was the tritium that caused a chemical reaction with the blue paint. In my case, it makes sense as the tritium dots are just outside the indeces and that is where my damage appears. In your case, there seems to be another reason. The paint peels differently too

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nog måste det väl vara en Yema? De gjorde ju en modell som såg precis ut som den där fast med annan text på tavlan. De verkar inte ha varit restriktiva med att leverera till andra märken. Finns ju Nemrod, Nilax, Eisenhardt, osv...
Stämmer nog, även om finishen på Yematavlan var betydligt bättre. Är också liknande urverk som Yema använde på en del av sina. FE 4611.

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
11.jpg

P1144061.jpg

_DSC0372.JPG

13.jpg

So guys,

Cheers
You like rare?
My Rolex Prince jump hour from 1933 is my favorite. Really fun model, great size too.
Probably only a few made with the yellow dial.
20191107_035118.jpg

Topp